Norwegian selger landingsrettigheter på Gatwick: – Helt klart en betydelig verdi

Wizz Air tar over landingsrettighetene etter at Norwegian legger ned satsingen på langdistanse. Toppsjef Geir Karlsen vil ikke bekrefte hvor mye selskapet fikk for salget.

Norwegian-sjef Geir Karlsen.
  • Eivind Bøe
Publisert:

Norwegian har signert en avtale om å selge en portefølje av landingsrettigheter («slots») på London Gatwick Flyplass (LGW), ifølge en melding onsdag morgen.

Salgssum er ikke oppgitt i børsmeldingen.

Norwegian-sjef Geir Karlsen vil ikke si hvor mye selskapet fikk for landingsrettighetene.

– Går ikke ut med pris men landingsrettigheter på Gatwick har helt klart en betydelig verdi, skriver Karlsen i en SMS til E24.

Analytiker Hans Jørgen Elnæs sier Wizz Air lenge har ønsket å øke produksjonen på Gatwick, men at det er umulig uten slots.

– Derfor bør man anta at Norwegian har fått godt betalt for salget av «slot pairs» til Wizz Air. Priser per slot pair eller hele «pakken» er vanskelig å anslå nøyaktig, men det er ikke usannsynlig at totalprisen endte på flere hundre million kroner, grunnet Wizz Air store interesse for å øke sin produksjon på Gatwick, skriver Elnæs i en e-post til E24.

Landingsrettighetene var tidligere verdt flere milliarder kroner.

Norwegian-fly på Gatwick.

15 landingsrettigheter

Dette er overflødige landingsrettigheter Norwegian ikke har til hensikt å operere etter flyselskapets beslutning om å avvikle langdistansevirksomheten og kunne ha gått tapt med mindre den ble solgt, ifølge selskapet.

Salget gjøres gjennom datterselskapet Norwegian Air Norway.

Det er Wizz Air som tar over landingsrettighetene, skriver det ungarske flyselskapet i en melding samme dag. Wizz Air opplyser at det er 15 daglige landingsrettigheter selskapet tar over. Avtalen betyr at ytterligere fire av Wizz Airs fly av typen Airbus A321neo vil ha base på Gatwick. Wizz Air har fra våren 2022 i alt fem fly basert i Gatwick etter denne avtalen. Selskapet melder at det vil lansere en rekke nye ruter i denne forbindelse.

Norwegian meldte i januar at det dropper langdistanse, et kraftig grep for å redde selskapet, som har slitt med stor gjeld og har gått gjennom konkursprosesser både i Norge og Irland.

Norse i beite

Langdistansenykommer Norse Atlantic har allerede søknader inne for å kunne fly fra London Gatwick, som er attraktiv med tanke på det norske markedet, på grunn av direkteforbindelsene til Gardermoen.

Norse Atlantic hadde per november foreløpig ikke lyktes med å få tak i avgang- og landingstillatelser («slots») på Gatwick, ifølge bransjenettstedet Check-in.dk og TTG Media.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart
  3. Fly
  4. Wizz Air

Flere artikler

  1. Solgte Gatwick-slots til Wizz Air: – Skulle gjerne ha hjulpet Norse

  2. Norse ønsker seg Gatwick, men må finne seg i å stå på venteliste

  3. Norse får driftstillatelse fra Luftfartstilsynet

  4. Her lander Norse Atlantic for første gang i Norge: – Ett skritt nærmere lansering

  5. Norse-sjefen om omikron: – Vi er nødt til å håndtere dette veldig forsiktig