Kampen om luften

Finnair spår underskudd på driften frem til sommeren

Finnair forventer at driftsunderskuddet fortsetter minst ut første halvår neste år. Først i 2023 ventes flytrafikken å være tilbake på samme nivå som før coronapandemien.

Et Finnair-fly på Tegel Lufthavn, Berlin.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport for tredje kvartal, offentliggjort tirsdag.

«Som følge av en svak gjenopphenting i den asiatiske trafikken, venter Finnair at de sammenlignbare driftsunderskuddene vil fortsette også i første kvartal 2022», skriver Finnair, og fortsetter:

«Selv om Finnair estimerer at driftsklimaet i andre halvdel 2022 vil være nærmere tiden før pandemien, venter selskapet et gjensyn av flytrafikk-nivåene i 2019, som målt i årlig ASK (tilgjengelige setekilometer, red.anm.), i 2023».

Les også

Pilotrush til Norse Atlantic: Fått over 2.300 søknader på én uke

– Halvparten

Finnair-sjef Topi Manner er oppmuntret av et godt fraktmarked og at vaksineringseffektene fra september har begynt å vise seg i økte bookinger.

Finnair-sjef Topi Manner registrerer at en normalisering i reiseaktiviteten lar vente på seg.

– Men, vi er uansett langt fra passasjertallene fra før pandemien. Vårt hovedmarked, Asia, fortsetter i stor grad å være stengt for internasjonale reisende, og USA åpner ikke opp før 8. november. Kun rundt halvparten av våre markeder er derfor åpne, som åpenbart er lavere enn mange andre europeiske flyselskaper, sier Manner i kvartalsrapporten.

Reiserestriksjonene fortsetter å innvirke negativt på etterspørselen, spesielt i Asia, påpeker Finnair.

Les også

Nok en lavprisaktør angriper Stockholm

Økte kostnader

Samtidig ventes økte kostnader å påvirke resultatet inn mot nyttår.

«Mens fraktvirksomheten fortsetter å være sterk og kostnadsreduksjonsprogrammet leverer som planlagt, vil det sammenlignbare driftsunderskuddet i fjerde kvartal være på samme nivå som i tredje kvartal tross den gradvise inntektsøkningen, på grunn av reiserestriksjoner, stigende kostnader ved kapasitetsøkning og høyere drivstoffpriser», skriver Finnair.

Selskapet venter at kontantstrømmen fra driften holder seg positiv i fjerde kvartal. Kontantstrømmen fra driften var i tredje kvartal positiv for første gang siden fjerde kvartal 2019, drevet av en sterk fraktvirksomhet og bedre booking.

Les også

Oljeprisbykset rammer SAS og Norwegian hardt

Milliardskrell

Finnair fraktet rundt 800.000 passasjerer i perioden mellom juli og september, en økning på nær 72 prosent fra omkring 500.000 i samme periode i fjor.

Kapasiteten, målt ved tilbudte setekilometer (ASK) økte med nær 98 prosent over periodene. Kabinfaktoren, andelen fylte seter, var på 41,6 prosent, opp fra 38,7 i tredje kvartal i fjor.

Driftsresultatet var på −106 millioner euro i tredje kvartal, mot −183 millioner euro i samme periode i fjor. Det såkalte sammenlignbare driftsresultatet, var på −109,1 millioner euro (-167).

Driftsinntektene var på 199,4 millioner euro (97,4), mens resultat før skatt var på −145 millioner euro (-249).

Les på E24+

SAS-aksjen får som fortjent

Les også

Norse Atlantic klappes inn i USA-søknad: – Tar vi vare på våre ansatte, vil våre ansatte ta vare på selskapet

Les også

Fagforbundet: – Vi slår opp med SAS hvis de ikke kommer pilotene i møte

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. Finnair
  4. Flytrafikk
  5. Luftfart

Flere artikler

  1. SAS fraktet 1,1 mill. passasjerer i september

  2. Økte inntekter og overskudd for Norwegian – men driften går i minus

  3. Norske Skog øker underskuddet: Energikrisen tynger resultatet

  4. Nordic Semiconductor fremskynder milliardmål

  5. Hurtigruten tapte 639 millioner kroner