TV-aktører starter opp igjen forhandlinger: – Vi håper på en rask løsning

Spørsmålet om bettingreklame har komplisert forhandlingene mellom Get/Telia og Discovery, som tirsdag denne uken førte til én million svarte skjermer på en rekke tv-kanaler. Nå er forhandlingene i gang igjen.

Forhandlingene om en ny distribusjonsavtale mellom Discovery og Telia endte med brudd tidligere denne uken. Dermed mistet over én million nordmenn flere kanaler fra og med tirsdag. Nå har Discovery og Telia funnet sammen igjen.

Marianne Løvland
  • Sindre Hopland
  • Anders Kokkin Christiansen
Publisert:

– Forhandlinger er generelt tøffere nå på grunn av ulike forhold, men lovforslaget kompliserer bildet ytterligere for oss som redaktør, sier Discoverys kommunikasjonsdirektør Espen Skoland til E24.

Han snakker om lovforslaget som vil forsøke å stoppe reklame for utenlandske bettingselskaper fra å nå norske tv-skjermer.

Telia bekrefter også at forhandlingene er mer kompliserte enn tidligere grunnet mange ulike momenter, inkludert lovforslaget, og at man «må forhandle innenfor de myndighetsrammevilkårene som til enhver tid eksisterer».

Tiltaket som er ventet å gå gjennom i Stortinget åpner for at Medietilsynet kan pålegge distributørene av TV i Norge fra å sende ulovlig markedsføring, deriblant bettingreklame, markedsføring som blant annet Discovery og Nent sender i dag.

– Jeg kan ikke kommentere konkrete detaljer i forhandlingene, men vi har hatt generelle diskusjoner med Telia og andre distributører om hva det vil bety, sier Skoland om lovforslaget.

Etter det E24 forstår vil Discovery vurdere gå til rettslige grep mot staten for brudd på EØS-avtalen om lovforslaget går gjennom.

Også andre aktører har varslet at loven vil prøves i rettssystemet, deriblant Kindred Group som sier til Aftenposten at loven «garantert vil bli utfordret» i retten.

Når det gjelder forhandlingene mellom Get/Telia og Discovery, er det pris og prinsipper rundt rettigheter størsteparten av diskusjonen dreier seg om, opplyser Discovery.

Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks.

Discovery
Les også

Forhandlingene mellom Get og Discovery er brutt

Get utforsker «andre løsninger»

Det er distributørene, altså Get/Telia, Telenor, RiksTV og andre som vil stå til ansvar om den nye loven blir vedtatt.

Get/Telia er tydelige på at det ikke blir aktuelt å bryte loven om bettingreklame blir forbudt.

– Telia vil selvfølgelig alltid følge norsk lov. Vi kan ikke gå inn på detaljer i våre forhandlinger, men som vi skrev i vårt høringsinnspill mener vi det er tilnærmet umulig å lage en teknisk løsning som kan ivareta den eventuelt nye loven, sier Henning Lunde, kommunikasjonsdirektør i Telia, og legger til:

– Samtidig har vi stor forståelse for formålet til regjeringen om å bekjempe spillavhengighet, og dersom lovbestemmelsen vedtas slik det ligger an til, vil det være naturlig for oss å utforske ulike andre løsninger som gjør at vi oppfyller loven.

– Men hva betyr det for deres forhandlinger med selskaper som har kanaler med bettingreklame?

– Telia vil alltid følge norsk lov, sier Lunde som ikke ønsker å utdype.

Forhandlingene i gang igjen

Det var tirsdag at én million nordmenn mistet tilgangen til kanaler som TVNorge, MAX, Fem og Eurosport.

I etterkant har både Get/Telia og Discovery beskyldt hverandre for å snakke usant om årsakene til bruddet i forhandlingene.

Nå er samtalene i gang igjen, opplyser partene til E24.

– Tror du dere vil ha en løsning på plass før helgen?

– Vi håper selvfølgelig på en rask løsning for våre kunder, og vi er i dialog med Discovery for å få det til, sier Lunde i Telia.

Discovery bekrefter også at selskapet nå snakker med Get/Telia.

– Det er dialog mellom partene, men det er vanskelig å spå et eventuelt utfall av disse, sier Skoland.

Her kan du lese mer om

  1. Discovery
  2. Telia
  3. Forhandling
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Forhandlingene mellom Get og Discovery er brutt

  2. Én million TV-kunder risikerer svarte skjermer

  3. Telia og Discovery enige om ny avtale

  4. Annonsørinnhold

  5. TV 2 innstilt på langvarig konflikt med Telia/Get

  6. Telia dropper reklame på TV 2