Nels gjennombrudd

Nels storkunde skal ha utstyr for 89 milliarder: – Tror fremtidig business kan tilfalle oss

Nikola skal ha elektrolysører for 89 milliarder kroner til et nettverk på 1.200 hydrogenstasjoner. Nel-sjefen vil ikke forskuttere noe, men sier at selskapet kan ende opp med å levere «mye, mye mer» enn det som så langt er avtalt.

SATSER STORT: Nels storkunde Nikola skal bygge et enormt nettverk av hydrogenstasjoner. Nel-sjef Jon André Løkke vil ikke forskuttere noe, men sier at selskapet godt kan ende med å levere mer enn det dagens rammeavtale med Nikola innebærer.

Kjetil Malkenes Hovland / E24
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Nels storkunde Nikola, som produserer hydrogenlastebiler, varslet denne uken om at selskapet skal børsnoteres på Nasdaq.

I en presentasjon melder Nikola om langt større planer enn de 700 hydrogenstasjonene som tidligere har vært nevnt. Selskapet vil bygge ut hele 1.200 fyllestasjoner, med åtte elektrolysører i hver.

Det betyr i så fall at Nikola vil trenge hele 9.600 elektrolysører, til en anslått kostnad som ifølge Nikolas tall er på 89 milliarder kroner.

Nel skal bygge ny kapasitet i Porsgrunn for å kunne levere inntil 448 elektrolysører etter en tidligere rammeavtale med Nikola, men Nel-sjef Jon André Løkke utelukker ikke at selskapet kan få enda mer å gjøre hvis det klarer å levere etter forventningene.

– Det kan godt være at vi ender opp med å levere mye, mye mer enn det vi har i den opprinnelige, første rammeavtalen. Så her må vi bare være gode, og levere bra på det vi skal gjøre, sier Løkke til E24.

Nel økte inntektene i fjerde kvartal, men tapte 93,2 millioner kroner etter skatt. Ifølge selskapet vil det bli en del negative tall på kort og mellomlang sikt, blant annet grunnet store investeringer i økt kapasitet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Tenk på et Nikola-tall for Nel – for eksempel 89 milliarder kroner

– Kapitalkrevende

– Det er snakk om store pengesummer, én million dollar per elektrolysør. Med 9.600 elektrolysører blir det nær 90 milliarder kroner, så det er enorme summer Nikola vil bruke?

– Den businesscasen deres er kapitalkrevende, sier Løkke.

Han er derfor fornøyd med at Nikola nå blir børsnotert og henter inn 525 millioner dollar fra investorer som Fidelity.

– Det var en voldsom tillitserklæring, det vi så her for noen dager siden, sier Løkke.

Nikola opplyser at selskapet har fått 14.000 forhåndsbestillinger på hydrogenlastebiler. Blant de store ordrene er en bestilling på 800 lastebiler til drikkevareprodusenten Anheuser-Busch. I Norge har Posten bestilt en Nikola-lastebil.

Les på E24+ (for abonnenter)

«Wow», «bad ass», «holy cow»: Twitter-kontoen som kan styre Nel-aksjen

Kan vurdere USA-fabrikk

Nel har kapasitet til å bygge rundt 18 elektrolysører i året på sin fabrikk på Notodden, men dette skal opp i rundt 160 elektrolysører i året når selskapets første produksjonslinje på Herøya er klar, trolig i 2021. Denne fabrikken kan potensielt utvides til fire linjer, noe som betyr rundt 650 elektrolysører i året (ca. 1.440 megawatt).

– Det er den første linjen vi er først fokusert på. Men så har vi jo plass til i hvert fall tre linjer, eller kanskje fire, sier Løkke, som håper å kutte kostnadene slik at markedet for elektrolysører blir enda større.

– Da har vi muligheten til å produsere mer enn én gigawatt på Herøya. Og så må vi jo tenke på om vi skal ha en tilsvarende Herøya-fabrikk til, kanskje i USA, og en tilsvarende Herøya-fabrikk til i Asia. Men nå snakker vi om mange år frem i tid. Det er for tidlig å tenke på nå, sier Nel-sjefen.

Nikola har anslått en kostnad på én million per elektrolysør, men Nel-sjefen vil av forretningsmessige grunner ikke si noe om pris. Men Nels planlegging av den robotiserte produksjonslinjen på Herøya har gitt resultater, og selskapet tror nå at dagens kostnadsnivå kanskje kan halveres.

– Vi har tidligere sagt mer enn 40 prosent, men jeg tror vi kan klare mer enn det, sier Løkke.

Les også

Rekordomsetning for Nel i fjerde kvartal

Fikk milliardkontrakt

Det vakte oppsikt da norske Nel i 2018 meldte om kjempekontrakten med amerikanske Nikola.

Det norske selskapet skulle levere inntil 448 elektrolysører og fyllestasjoner som del av en rammekontrakt, noe Løkke lovet å feire med et wienerbrød.

Med en kostnad på om lag én million dollar (9,25 millioner kroner) per fyllestasjon betyr det at denne kontrakten alene kan ha en verdi på rundt fire milliarder kroner.

Men leveransene skal også gjennomføres, og Nel-sjefen vil ikke ta for gitt at han får levere også resten av Nikolas enorme nettverk av hydrogenstasjoner.

– Jeg tror ikke vi skal forskuttere dette og tenke så langt frem. Men vi har foreløpig en rammeavtale på 448 elektrolysører, som representerer mellom 50 og 60 stasjoner, litt etter hvor stor hver stasjon er, sier Løkke.

– Det er vi veldig fornøyde med, og så må vi komme i gang med å levere de første, og bevise at vi er så gode som vi sier vi er, sier han.

Nikola starter med stasjoner på noen ruter, og Løkke er forberedt på ulike scenarioer, alt etter hvor raskt Nikola vil gå frem.

– Men at den første kontrakten vil ta tre til fem år å fylle, det tror jeg, sier Nel-sjefen.

Les også

Nel og Kværners «standardpakke» kan kutte kostnader: – Noen må løpe først

Koster 185 milliarder

Gitt Nikolas anslag vil hele selskapets nettverk på 1.200 fyllestasjoner koste rundt 185 milliarder kroner, inkludert tomter, transformatorer og installasjon. Selskapet har ikke gitt detaljer om geografisk fordeling av stasjonene, og om dette også inkluderer et nettverk i Europa.

Nikola anslår driftskostnadene på en slik stasjon til rundt 66 millioner kroner i året, som hovedsakelig går til strøm. Inntektene per stasjon er regnet til 97 millioner årlig.

I Nikolas presentasjon er det avbildet en Nel-elektrolysør av typen A-485, som er på 2,2 megawatt og kan levere 1.000 kilo hydrogen daglig, som tilsvarer rundt 4.000 liter bensin.

Les også

Nel-sjefen om Nikolas notering: – Ser på dette som positivt

Svært populær aksje

Nel-aksjen har vært svært populær den siste tiden, og selskapet opplyser at det har kommet til rundt 1.000 flere aksjonærer bare så langt i år. Det er nå 24.000 aksjonærer i selskapet.

Sommeren 2018 lå Nel-aksjen på rundt tre kroner, mens den nå ligger på 11 kroner. Nels markedsverdi er mangedoblet til rundt 15 milliarder kroner.

Børsfavoritten leverer elektrolysører og fyllestasjoner for hydrogen til transportbransjen. Selskapet stammer opprinnelig fra Norsk Hydro, og har levert flere tusen hydrogenløsninger siden starten i 1927. Nel har så langt installert over 50 hydrogenstasjoner.

Les også

Ti «grønne» børsmilliarder barbert bort på tre dager

Her kan du lese mer om

  1. Nels gjennombrudd
  2. Nel
  3. Herøya
  4. Hydrogen
  5. Notodden
  6. Porsgrunn
  7. Nikola Motor Company

Flere artikler

  1. Nel-sjefen om Nikolas notering: – Ser på dette som positivt

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Tenk på et Nikola-tall for Nel – for eksempel 89 milliarder kroner

  3. – Bra at Nikola får flere bein å stå på

  4. Annonsørinnhold

  5. Nikola med nylansering – hydrogenbilforeningen trekker på skuldrene

  6. Nikolas «enorme nyhet»: Lanserer hydrogendrevet pickup