Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger
Kollapsen i Saudi-Arabia og Russlands samarbeid gir tankmarkedet en markant opptur. John Fredriksen-rederiet Frontline har steget 30 prosent på børs på to dager.
Tankmarkedet har ligget skadeskutt i år på grunn av coronaviruset, men bare tirsdag hopper inntjeningen til de største tankskipene, såkalte VLCC-skip, godt over 100 prosent til 93.000 dollar per dag i spotmarkedet, ifølge shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securites.
I februar var fraktraten for disse skipene på rundt 20.000 dollar per dag.
Utviklingen kommer etter at oljeprisen på begynnelsen av uken kollapset. Det fordi de mektige oljelandene Saudi-Arabia og Russland ikke ble enige om en ny avtale om kutt i produksjonen.
Isteden har de varslet en priskrig der begge er ventet å øke produksjonen sin betydelig, som eksperter venter at vil øke etterspørselen etter tankskip.
En annen grunn til at tankrederier kan vinne på situasjonen er at for mye olje på markedet kan gjøre det lønnsomt å lagre råolje på tankskip.
Derfor er tankaksjer vinnerne på oljekollapsen
– Unormalt høyt antall slutninger
Hannisdahl i Cleaves Securities trekker frem at Saudi-Arabia har gjort alvor av planene om en voldsom økning i eksportvolumene.
– Tirsdag så vi et unormalt høyt antall slutninger fra Bahri, Saudi Arabias nasjonale shippingselskap, som vanligvis klarer seg med å bruke egen tonnasje, forklarer han.
Hannisdahl påpeker at spesielt Sør-Korea ser ut til å benytte seg av de lave oljeprisene.
– Men også Kina og USA er på listen over importdestinasjoner.
Shipping i karantene: Dette er oppskriften på comebacket
Fra fredag sist uke er inntjeningen til de største tankskipene opp 200 prosent, fremhever analytikeren.
– Og vi ser at mindre tankskip og oljeprodukttankere også opplever kraftig økning i inntjeningen. Dette overgår våre forventninger, og vi blir nødt til å oppjustere våre estimater kraftig hvis dette vedvarer over uker og måneder, skriver Hannisdahl.
Frontline-hopp
John Fredriksens Frontline har tikket oppover på Oslo Børs etter oljepriskollapsen, med en oppgang på 30 prosent på to dager med handel. Fortsatt er det en god vei opp til årstoppen som ble nådd før virusuroen.
Frontline-aksjen avsluttet tirsdag til 82 kroner på Oslo Børs, mens den i begynnelsen av januar var på 116 kroner.
På Wall Street hoppet Frontline-aksjen nær 30 prosent til kurs 9,65 dollar tirsdag. I USA steg også Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers, Euronav og Double Hull Tankers markant.
Shippinganalytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou forklarte tidligere denne uken hvorfor Opec-utviklingen kan være positiv for skipene som frakter olje.
– Opec og Russland har signalisert at de vil produsere mer, men det er usikkert hvor mye. Vi vet at de har kuttet 2 millioner fat fra før. Hvis disse kuttene reverseres, vil det komme store mengder med oljefat på vannet ganske raskt, som enkelt forklart kan bety rundt 6 prosent vekst i etterspørsel etter tankskip, uttalte Mørkedal.