Utbyttefesten

Analytikere venter fire milliarder i Frontline-utbytte i 2020

Tankmarkedet har hatt en knallstart på det nye året. – Markedet er fantastisk sterkt, sier shippinganalytiker.

STR / AFP

TANKFEST: Inntjeningen i tankmarkedet har holdt seg på høye nivåer inn i det nye året. Her et tankskip som legger til i havnen Qingdao i Kina.
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Shippinganalytikere tror tankfesten vil følges av store utbytter, med flere milliarder kroner i utdeling til aksjonærene i John Fredriksens tankkjempe Frontline i 2020.

– Det har vært noen magre år med lite utbytter, og Fredriksen har tradisjon for å betale ut så mye som mulig, sier analytiker Eirik Haavaldsen i Pareto Securities til E24.

Betalingen til tankskip ligger noen dager inn i det nye året på nivåer som gir superprofitt til rederier som Frontline.

Les på E24+ (for abonnenter)

Drivstoffgapet som kan avgjøre det nye shippingspillet

Spår milliardutbytte

– Det er ikke noen tvil om at første kvartal 2020 ser ut til å bli enda bedre enn vi tidligere har antatt, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.

– Estimatene vi ligger inne med blir sannsynligvis oppjustert med tanke på de ratene vi har sett hittil i år. Markedet er fantastisk sterkt, sier han.

Meglerhuset har tidligere anslått at Frontline vil betale et utbytte på 523 millioner dollar i 2020, eller rundt 4,7 milliarder kroner med dagens valutakurs.

Les på E24+ (for abonnenter)

Skjebnevalg i skipsfarten: Dette er aksjene som kan seile gjennom miljøstormen

Andre analytikere som følger Frontline venter også store utbetalinger.

  • Sparebank 1 Markets har et anslag på 2,17 dollar per aksje, tilsvarende 428 millioner dollar med dagens aksjeantall, eller 3,8 milliarder kroner.
  • Danske Bank venter 2,05 dollar per aksje, som tilsvarer et samlet beløp på 405 millioner dollar eller 3,6 milliarder kroner.
  • Pareto ligger noe under med 1,5 dollar per aksje, men Haavaldsen understreker at prognosen er konservativ og trolig vil jekkes opp.
  • I gjennomsnitt venter de fire meglerhusene et utbytte på nærmere fire milliarder kroner.

Ratene i tankmarkedet skjøt for alvor fart i fjor høst. Etter nyttår ligger de fortsatt på over 100.000 dollar per dag for de største tankskipene (VLCC).

Frontline har tidligere anslått at stortankskipene trenger en betaling på 23.400 dollar per dag for å tjene penger. Alt over er dermed penger i kassen.

– Markedet er mye bedre enn vi hadde forventet. Tidligere i høst hadde vi en forventning om snittrater på 60.000 dollar i første kvartal, sier analytiker Christopher Robin Vinter i Sparebank 1 Markets.

Les også

Analytiker: IMO 2020 vil løfte tankaksjene enda høyere i år

Shippinganalytiker Joakim Hannisdahl.

Cleaves Securities

Oljeboom og utslippskrav

Markedet har strammet seg kraftig til av flere årsaker, ikke minst oljeboomen i USA, nye miljøkrav og perioder med økt spenning i Midtøsten.

– Noe er drevet av uro i Midtøsten, og noe er drevet av at oljeeksporten holder seg bra og at denne oljen blir sendt lengre, sier Vinter.

Kraftig vekst i skiferolje har gjort USA til en oljeeksportør, og den lange seilingsdistansen til asiatiske markeder binder opp kapasitet i tankflåten.

– Stort sett alle vekst i sjøfrakt av olje kommer fra USA. Du trenger mer enn dobbelt så mange båter for å gjøre samme volum, fordi stort sett alt går til Asia, sier Haavaldsen.

Samtidig har mange skip blitt utrustet med renseanlegg for å innfri nye miljøkrav, hvilket reduserer kapasiteten når skipene tas ut av flåten for en liten periode.

Les også

Skipsfarten vil ha drivstoffavgift for klimaet

– Blir mer og mer positiv

Rederiene har også bestilt lite nye skip, en viktig faktor for markedsbalansen.

– Vi blir mer og mer positiv til tank på lang sikt, fordi vi har fått lite kontrahering av nye skip enda, og ordreboken er nå under 9 prosent av dagens oljetankflåte, sier Vinter.

Han får følge av Haavaldsen i Pareto.

– Det er veldig lite i ordrebøkene for 2021. All historikk tilsier at man skal bestille skip, men man har ikke gjort det.

– Så lenge rederne ikke bestiller mange skip, kan man begynne å se for seg at 2021 også blir et veldig godt år i tank. Da skal aksjene videre opp.

Her kan du lese mer om

  1. Utbyttefesten
  2. Frontline
  3. Tankskip
  4. Utbytte
  5. John Fredriksen
  6. Rederier
  7. Skipsfart

Flere artikler

  1. Analytiker: IMO 2020 vil løfte tankaksjene enda høyere i år

  2. Betalt innhold

    Derfor er tankaksjer vinnerne på oljekollapsen

  3. Oljekutt vil stoppe «det villeste tankmarkedet på lang tid»: – Aksjene vil nok falle kraftig

  4. Annonsørinnhold

  5. Fredriksen-rederi går glipp av viktig scrubber-premie

  6. Spetalen shorter Fredriksen-rederiet Frontline