Kraftig ratefall i tankmarkedet

Usikkerhet om coronaviruset, USAs oppheving av sanksjoner mot en kinesisk shippingkjempe og sesongeffekter presser tankmarkedet, ifølge analytikere.

SVAKERE MARKED: Betalingen til oljetankere har gått kraftig ned etter nyttår. Her et tankskip som legger til i havnen Qingdao i Kina.

China Stringer Network / X03234
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Fraktratene for de største tankskipene har falt til knappe 27.000 dollar per dag i spotmarkedet, viser tall fra analyseselskapet Vesselsvalue.

Det er mer enn en halvering på to uker.

– Det har vært dørgende stille. Det er dette coronaviruset som har slått inn, sier shippinganalytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities til E24.

Les også

– Opec må handle raskt om de vil unngå 50 dollar fatet

– En perfekt storm

Han viser til meldingen fra Bloomberg om kraftig fall i Kinas oljeetterspørsel etter spredningen av viruset.

Landet er verdens største oljeimportør, og endringer i oljeetterspørselen kan også påvirke etterspørselen etter tankskip.

– Det har vært en årsak, og i tillegg kommer Cosco-båtene tilbake i drift. Det vil legge ekstra press på ratene, tror analytikeren.

Da USA innførte sanksjoner mot den kinesiske shippingkjempen Cosco i fjor høst steg fraktratene kraftig, men straffetiltakene er nå opphevet, ifølge Wall Street Journal.

– Det er en perfekt storm. Det er etterspørselssvikt samt 26 VLCC-er (tankskip) som kommer tilbake fra Cosco som slår uheldig ut, sier Mørkedal.

Han tror opphevingen sanksjoner har sammenheng med handelsavtalen USA og Kina nylig undertegnet.

– Noen av båtene vil trolig brukes til å frakte amerikansk olje til Kina, men det tar litt tid å komme i gang.

Les også

Virus-rammede Kina pumper penger inn i økonomien

– Ikke en overraskelse

Analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities sier han hadde ventet et fall i tankratene, fordi tankmarkedet vanligvis blir svakere når raffineriene reduserer kapasiteten som følge av vedlikehold.

Slike vedlikeholdsperioder følger et sesongmønster og inntreffer på våren og høsten, ifølge analytikeren.

– For investorer som kanskje ikke er så vant til shipping kan det være en overraskelse. Det kan virke som mange av dem som kjøpte seg inn fra og med oktober ikke hadde sett for seg at ratene kunne komme til å falle tilbake så mye.

– For investorer som er vant til shipping og for analytikere kommer ikke dette som en overraskelse i det hele tatt, sier Hannisdahl.

Les også

USA og Kina har signert første fase av handelsavtalen

Håper på hurtig comeback

Frontline-sjef Robert Hvide Macleod pekte før helgen på at virusutbruddet er hovedårsaken til usikkerheten i tankmarkedet.

-Under Sars-utbruddet i 2003 kom markedene tilbake i løpet av kort tid, og det kan man håpe vil skje når coronaviruset kommer under kontroll, sa han til TDN Direkt.

Frontline er det største tankrederiet på Oslo Børs. Aksjen har falt kraftig etter nyttår, i likhet med andre tankrederier.

Fortsatt positiv til markedet

Mørkedal tror tankratene kan falle videre på kort sikt, men han mener flere grunnleggende forhold fortsatt er positive på lengre sikt.

– Det fundamentale har sett bra ut lenge. Ordreboken er lav, mye ny oljeproduksjon er langdistanse. Det bakteppet er fortsatt bra, men det er klart at usikkerheten i det korte bildet er stor.

Han får følge av Hannisdahl.

– Hovedbudskapet er at spotratene vil følge sesongvariasjoner også i 2020, men vi tror bunnene blir høyere, toppene blir høyere og at gjennomsnittet blir høyere.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Tankskip
  3. Frontline
  4. Kina
  5. Oljeproduksjon
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nytt kraftig hopp i tankratene: – Helt vilt

  2. Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger

  3. Betalt innhold

    Derfor er tankaksjer vinnerne på oljekollapsen

  4. Annonsørinnhold

  5. Oljekutt vil stoppe «det villeste tankmarkedet på lang tid»: – Aksjene vil nok falle kraftig

  6. Betalt innhold

    Shipping i karantene: Dette er oppskriften på comebacket