Boeing-analytiker: – Venter at resultatet blir «en absolutt katastrofe»

Det er svært lave forventninger til flyprodusentens kvartalsrapport.

PARKERT: 737 Max-flyene har stått parkert i over ti måneder. Onsdag leverer Boeing kvartalsrapport.

Lindsey Wasson / X06566
Publisert:,

I forkant av onsdagens Boeing-resultat har Vertical Research Partners-analytiker Robert Stallard nedgradert kursmålet på aksjen, ifølge Marketwatch.

Det skjer etter at flyprodusenten forrige tirsdag gjorde det kjent at selskapet ikke venter 737 Max-flyene i luften igjen før til sommeren.

– Fra Boeings perspektiv betyr dette over et år uten leveringer av sin mest lønnsomme produktlinje, mens kostnader knyttet til kompensasjon til kunder trolig blir høyere enn tidligere anslått, skrev Stallard i et notat forrige uke.

– Som vi skrev i forhåndsrapporten til kvartalsresultatet venter vi at Boeings kommende resultat vil bli «en absolutt katastrofe», og det ser nå ut til å være garantert, fortsatte han.

Dersom flytypen ikke kommer tilbake før i juli vil det bety at produksjonen av flymodellen har stått stille i seks måneder.

Analytikeren mener at det da sannsynligvis vil være mer utfordrende å starte opp produksjonen igjen.

Han pekte samtidig at det finnes ulike risikoer ved selskapet andre flymodeller.

Boeing har onsdag ettermiddag levert kvartalsresultatet for fjerde kvartal. Du kan lese alt om det her.

Les også

Boeing rammes hardt av Max-problemene i fjerde kvartal

Venter ny tapsavsetning

Stallard er ikke alene om å mene at det blir et svakt resultat.

Ifølge en konsensussammenstilling innhentet av Refinitiv er det ventet et justert resultat per aksje på 1,47 dollar i kvartalet, skriver CNBC.

Dette vil i så fall være ned fra 5,48 dollar per aksje i samme periode i fjor.

Analytikerne venter også et omsetningsras for flyprodusenten. Det anslås at inntektene havner på 21,67 milliarder dollar, en nedgang på 23,5 prosent fra samme periode året før.

Les også

Reuters: Boeings ulykkesfly kan få USA-klarering før sommeren

Selv om tallenes tale naturlig nok vil være viktig er det grunn til å tro at aksjonærene vil være om mulig enda mer opptatt av nye kostnadsprognoser knyttet til Max-flyene.

I juli satte selskapet av 5,6 milliarder dollar før skatt som skulle gå til kompensasjon til berørte selskaper for at flyene står på bakken. Når rapporten kommer onsdag venter analytikerne at det vil bli tatt en ny tapsavsetning.

Anslagene på hvor stort dette vil bli er uklart, men enkelte analytikere venter at kostnadene knyttet til Max-parkeringen vil ende på eller over 20 milliarder dollar (over 180 milliarder kroner).

Les også

Boeings nye 777X har gjennomført første flyging

Ildprøve for ny toppsjef

Ved utgangen av året fikk Boeing-sjef Dennis Muilenburg sparken fra selskapet. Flere medier har senere skrevet at årsaken til dette var håndteringen av 737 Max-krisen.

Dermed markerer kvartalsrapporten onsdag den store ildprøven for den nye toppsjefen, David L. Calhoun, som startet i stillingen 13. januar.

Styret understreket i en melding i desember at det var nødvendig med en endring i ledelsen for å gjenopprette tilliten til selskapet fremover.

– På vegne av hele styret er jeg glad for at Dave har sagt ja til å lede Boeing på dette tidspunktet, sa nyutnevnt styreleder Lawrence Kellner da nyheten om lederbyttet kom.

737 Max-flyene ble satt på bakken i midten av mars i fjor etter to fatale ulykker med flymodellen på fem måneder. Totalt 346 mennesker omkom i ulykkene i Indonesia (oktober 2018) og Etiopia (mars 2019).

Les også

Dårlig nytt for Norwegian: Boeing varsler ny 737 Max-utsettelse