Nordnets kunder fikk ikke logget inn mandag morgen

Nordnet hadde tekniske problemer som rammet alle nettmeglerens kunder mandag morgen. Kundene ble bedt om å gjøre handler på telefon.

Norgessjef Anders Skar i Nordnet

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:,

Nettmegleren Nordnet, som har i overkant av 115.000 norske kunder, har hatt store IT-problemer siden ti-tiden mandag morgen. E24 har mottatt tips om saken fra flere frustrerte kunder som ikke fikk logget inn hos nettmegleren.

Kommunikasjonssjef Johan Tidestad i Nordnet kunne fortelle E24 at problemet skyldtes interne tekniske feil:

– Det er et programvareproblem relatert til innloggingsystemet.

– Vi jobber ekstremt intensivt nå for å identifisere problemet og løse det. Jeg har dessverre ingen prognose nå for når det kan være løst, sa Tidestad ved halv elleve-tiden mandag morgen.

– Noen kunder har problemer å logge inn, noen får logget seg inn, mens andre ikke får logget seg inn i det hele tatt, fortalte Tidestad.

Litt før klokken halv tolv mandag formiddag, kunne Tidestad i Nordnet fortelle E24 at problemet skal være løst og at innloggingen fungerer som normalt.

Måtte handle på telefon

Mens det ikke var mulig for mange kunder å logge seg inn, ble kundene bedt om å gjøre handler over telefon, noe som medfører ventetid.

– Det er fremdeles mulig å legge ordre på telefon, men det er lengre ventetid. Vi har lagt inn ekstra kapasitet, sa Tidestad mandag.

Han kunne opplyse om at telefonkøene var mellom 15 og 20 minutter lange under nedetiden.

Så lenge problemet vedvarte tok ikke Nordnet betalt for å gjøre handler over telefon. Ordre som var lagt inn tidligere skulle også bli utført som vanlig.

Ifølge Tidestad var antallet kunder som ble rammet noe mindre enn hva det ville ha vært til vanlig, ettersom flere kunder er bortreist på ferie og derfor ikke er opptatt med å handle aksjer.

Problemer andre mandag på rad

Nettsidene til Nordnet hadde også innloggingsproblemer forrige mandag. Tidestad forteller at den gangen lå skylden hos eksterne leverandører.

– Forrige mandag hadde vi et problem som gjaldt en ekstern leverandør, sier Tidestad, som nå poengterer at feilen er på Nordnets egen side.

Problemene rammer i alle nettmeglerens markeder. Nordnet har til sammen 850.000 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Skyldes ikke nettsidebytte

Nordnet har også det siste halve året vært gjennom en prosess for å fornøye nettsidene.

Tidestad forteller at etter informasjonen nettmegleren sitter på nå, er problemet med nettsiden ikke relatert til byttet av nettside.

Les også:


Må betale 2,5 millioner for pengespill på mindreårige
Nå får kunder i DNB råd fra en robot