Analytiker venter «giganttap» i SAS: Tror inntektene stupte med 11,8 milliarder

Samtidig som SAS kjemper for å lande en redningspakke, skal flyselskapet legge frem nye regnskapstall tirsdag. Fasiten vil vise et underskudd på tre milliarder svenske kroner, venter flyanalytiker.

STORE TAP: SAS sitt kvartalsregnskap vil vise et underskudd på tre milliarder svenske kroner, venter analytiker. Her SAS-fly på Arlanda flyplass.

Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Som resten av flybransjen er SAS i dyp krise, noe som vil gjenspeile seg i kvartalsrapporten selskapet legger frem tirsdag.

Analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank venter at «inntektskollaps vil resultere i giganttap» for SAS i tredje kvartal. Kvartalet løper fra mai til juli på grunn av selskapets avvikende regnskapsår.

Les også

SAS-aksjen faller: – Begynner å gå opp for aksjonærene at verdiene er borte

  • Pedersen anslår at nettoomsetningen falt til 1,76 milliarder svenske kroner fra 13,55 milliarder i samme kvartal i fjor – en nedgang på 11,8 milliarder, ifølge en rapport før tallslippet.
  • Samtidig anslår analytikeren at SAS fikk et resultat før skatt på minus tre milliarder svenske kroner i tredje kvartal, mot et overskudd på halvannen milliard i fjorårsperioden.

Reiserestriksjoner og nedtur i økonomien etter coronautbruddet, har gjort at antall passasjerer og inntekter har stupt i SAS og resten av luftfarten.

«Krisen har aldri vært verre i luftfarten enn i de seneste månedene, hvor flyene har vært parkert på grunn av COVID-19-restriksjoner», skriver Pedersen.

«Resultatet har vært enorme underskudd i kvartalet og tomme pengekasser hos langt de fleste store flyselskapet i Europa», oppsummerer analytikeren.

Les også

EU godkjenner dansk og svensk SAS-støtte

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank.

Sydbank

Redningsplan

I juni kom SAS med en kriseplan som skal redde selskapet fra konkurs. Danmark, Sverige og Wallenberg-familien stiller opp med milliarder i frisk kapital, selskapet skal kutte kostnader og deler av gjelden skal bli omgjort til aksjer.

Tror SAS blir reddet

SAS fikk i første omgang ikke nok støtte til krisepakken hos kreditorene og har i august gitt långivere bedre vilkår for å sikre seg nok støtte. Planen er nå at kreditorene skal stemme over pakken 2. september.

Selskapet har selv advart om fare for konkurs hvis ikke redningsplanen blir godkjent.

Pedersen tror SAS får gjennom planen etter endringene. Han sier til E24 at kreditorene i obligasjonslånet får «alt de kunne håpe på i en situasjon hvor de ellers ville tapt alle sine penger».

Les også

SAS legger ned basene i Stavanger og Trondheim

SAS må likevel gjøre mer for å komme seg gjennom krisen, mener analytikeren.

– De er i en posisjon hvor de fortsatt må gjøre mye arbeid, fordi inntektene trolig ikke vil komme tilbake tidligere nivåer før i 2023, kanskje til og med 2024.

Pedersen sier at refinansieringen er «definitivt ikke nok».

– De må gjøre store grep på kostnadsstrukturen, sier han, og viser til at SAS har varslet kostnadskutt på fire milliarder svenske kroner.

Les også

SAS med nye endringer i redningspakken: Sverige og Danmark tilbys økt rente

– Kjemper mot klokken

– Flybransjen er en av de hardest rammede bransjene. De skalker alle luker for å klare seg, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet.

Nettmegleren har drøyt 17.400 kunder i de nordiske landene som sitter med SAS-aksjer, hvorav litt over 3.700 i Norge. Kundene i Norden har til sammen 26,4 millioner aksjer, som mandag har en børsverdi på rundt 160 millioner kroner.

Johannesen peker på at krisen gjør at kassen tømmes raskt hos flyselskapene.

– Jo lenger dette trekker ut i tid jo kjappere vil kassen tømmes. Det går nesten ikke fly og de fleste flyene er nesten tomme. Flyselskapene kjemper mot klokken.

Les også

Det var først da Marianne truet SAS med søksmål at pengene kom på konto

I «dvaletilstand»

SAS sine trafikkrapporter som kommer hver måned, gir informasjon om blant annet selskapets inntekter og passasjertall. Pedersen kaller tallene «trist lesning».

Han viser til at flyene stort sett var på bakken i mai, før det ble en «begrenset» forbedring i juni. I juli fløy SAS med halvtomme fly og selskapet brukte ikke mer enn omtrent en fjerdedel av kapasiteten, ifølge analytikeren.

Pedersen peker likevel på noen faktorer som hjelper SAS. Selskapet har gått inn i en «dvaletilstand» med lavere kostnader, og analytikeren venter positive valutaeffekter etter at den svenske kroner styrket seg mot dollar.

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart
  3. Resultatrushet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS-aksjen faller: – Begynner å gå opp for aksjonærene at verdiene er borte

  2. SAS med nye endringer i redningspakken: Sverige og Danmark tilbys økt rente

  3. Obligasjonseierne i SAS godkjenner redningsplan

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS-ledelsen vil ikke endre mer på redningsplanen: – Dette er ikke et forhandlingsutspill

  6. EU godkjenner dansk og svensk SAS-støtte