Tørrlastindeksen

Flere tørrlastaksjer stiger på svak Oslo Børs

Økende eksportvolumer fra Brasil støtter oppgangen i tørrlastmarkedet.

KAREN BLEIER / AFP
  • Infront TDN Direkt
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

Capesize-ratene stiger 32,8 prosent til 25.280 dollar per dag torsdag, ifølge the Baltic Exchange.

Til sammenligning er kontant breakven for et capesize-skip på om lag 14.000 dollar per dag, ifølge Clarksons Platou.

«Cash break-even» er nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser.

– Capesize-ratene stiger først og fremst på grunn av at eksportvolumene fra Brasil har tatt seg opp, ifølge administrerende direktør Magnus Halvorsen i 2020 Bulkers.

Les også

Oljeulykke i Nordsjøen granskes ikke: – Veldig urovekkende

Tror snitteksporten vil øke

Halvorsen sier at snitteksporten fra Brasil hittil i år har vært på rundt 5,3 millioner tonn i uken, og viser til at den i forrige uke var oppe i 6,5 millioner tonn.

– Basert på Vales produksjonsguiding, som ble gjentatt i går, tror vi at snitteksporten fra Brasil resten av året bør ligge på nesten åtte millioner tonn i uken for at Vale skal nå sine mål, sier han til TDN Direkt torsdag.

Dersom Vales produksjonsmål slår til, vil det ifølge Halvorsen være et behov for om lag 180 ytterligere capesize-skip sysselsatt i Brasil-handelen for resten av året, sammenlignet med hva man har sett tidligere i år.

– Dette vil kunne gi en kraftig tilstramming i spotmarkedet da Vale med de lave volumene tidligere i år har dekket mye av fraktbehovet sitt med tonnasje de har tatt inn på lengre kontrakter. Nå må de konkurrerer om skip i spotmarkedet, sier han, og peker videre på at etterspørselssiden i Kina også ser fornuftig ut.

Les på E24+

(+) Er den skyhøye Baltic Dry-indeksen en eksakt værhane?

– Det er interessant å se at både spotrater og FFA-markedet for andre halvår er høyere i dag enn det vi så for et år siden, og jeg synes dynamikken med lave volumer i første halvår i forkant av en sterk økning i volumer resten av året ligner veldig på det vi så i fjor, sier Halvorsen til TDN Direkt.

2020 Bulkers har en flåte med åtte newcastlemax-skip, der seks er på er time charter-kontrakter til en snittrate på om lag 19.100 dollar per dag, mens to skip er på indekstilknyttede kontrakter. Rederiet har ingen planer om å utvide flåten per dags dato.

– Vi vil heller fokusere på å betale pengene vi tjener tilbake til aksjonærene, sier han.

Les også

DN: Riksrevisjonen skal undersøke Equinors utenlandsinvesteringer

Vale gjenopptar produksjon

Videre er det verdt å nevne at det brasilianske gruveselskapet Vale har fått nødvendige tillatelser til å gjenoppta produksjonen ved Itabira-komplekset i den brasilianske delstaten Minas Gerais, etter å ha stanset driftet for å bekjempe covid-19-utbruddet.

Ifølge selskapet var de negative virkningene som følge av stansen på lavere enn en million tonn jernmalm. Driften vil gradvis gjenopptas og selskapet opprettholder produksjonsguidingen for jernmalm på 310–330 millioner tonn i 2020, ifølge meldingen onsdag kveld.

Positivt med oppstart

Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities skriver at det er positivt med en rask gjenoppstart av Itabira, ettersom det utgjør rundt ti prosent av Vales totale produksjonsvolumer.

Haavaldsen viser videre til at FFA-kontrakter for tredje og fjerde kvartal nå er over meglerhusets nåværende estimater.

«Vi mener også at dette eliminerer et potensielt egenkapital-behov i år, og opprettholder synet på Golden Ocean og Star Bulk som de to beste veddemålene på denne raske capesize-innhentingen inn mot tredje kvartal», skriver Haavaldsen i rapporten torsdag.

2020 Bulkers og Golden Ocean stiger begge mer enn tre prosent torsdag.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Tørrlastindeksen
  2. Rederier
  3. 2020 Bulkers
  4. Jernmalm
  5. Clarksons Platou
  6. Golden Ocean
  7. Pareto Securities

Flere artikler

  1. Tørrlastindeksen faller videre: Capesize-ratene laveste på fem måneder

  2. Tørrlastskip har tapt penger på frakten hver dag i flere måneder: – Rederne har blødd penger

  3. Fullstendig kollaps i skadeskutt tørrlastmarked: – Får dramatiske konsekvenser

  4. Analytikerne venter kraftig resultatfall for Fredriksens Golden Ocean

  5. Betalt innhold

    De norske aksjene som kan følge Kina ut av krisen