Trump advarte GM om straffetoll – Så varslet Ford at de dropper milliardfabrikk i Mexico

Samme dag som den påtroppende presidenten i USA Trump langet ut på Twitter mot General Motors og deres bilproduksjon i Mexico varsler Ford at de heller vil investere i USA. Trumps politikk kan også få store konsekvenser for enkelte europeiske bilprodusenter.

PÅ TWITTER-STIEN: Påtroppende president Donald Trump har langet ut mot enda en stor amerikansk bedrift. Her er han avbildet på resorten hans Mar-a-Lago i Palm Beach, Florida i nyttårshelgen.

Foto: Evan Vucci AP
Publisert:,

Tirsdag fyrte påtroppende president Trump av nok en salve mot en stor amerikansk bedrift. Denne gang var det bilgiganten General Motors som var målet da Trump sendte denne meldingen på Twitter:

– General Motors sender meksikanskproduserte Chevy Cruze-modeller til amerikanske bilforhandlere – skattefritt over grensen. Produser i USA eller betalt stor straffetoll!

Kun et par timer etter kom konkurrenten Ford med nyheten om at de nå dropper en ny fabrikk i Mexico til 1,6 milliarder dollar (snaue 14 milliarder kroner), og heller investerer 700 millioner dollar (6,0 milliarder kroner) i USA. Dette skal skape 700 ekstra arbeidsplasser ved fabrikken i USA.

Investeringen skal gjøres i en fabrikk i Flat Rock, Michigan for å øke produksjonen av elektriske og selvkjørende biler, ifølge CNN.

– En tillitserklæring

Trump gikk under valgkampen også hardt ut mot Ford og anklaget dem for å sende jobber ut av USA, noe selskapet avviste. Fabrikken som nå blir kansellert i Mexico skulle egentlig bygge Ford Focus-modeller og ta over en del av produksjonen av mindre biler fra anlegg i USA. Nå skal Ford heller benytte en eksisterende fabrikk i Mexico til Focus-produksjonen, samtidig som de utvider fabrikken i Michigan.

– Vi gjorde ingen spesialavtale med Trump. Vi gjorde det av hensyn til virksomheten, sier konsernsjef Mark Fields til kanalen, og legger til at investeringen er en tillitserklæring til Donald Trumps næringspolitikk og den amerikanske økonomien.

Under en tale på Flat Rock-fabrikken tirsdag skal Ford-sjefen ha sagt til de ansatte at reformene og skattekuttene som Trump og republikanerne i Kongressen har lovet er essensielle for Fords beslutning, ifølge Fox News.

I en uttalelse skriver Ford at de nå skal rulle ut elektrifiserte (hybrid) versjoner av pickup-en F-150, sportsbilen Mustang og nyttekjøretøyet Transit innen 2020 i en større elbilsatsing. I tillegg lover de en helt ny helelektrisk SUV med rekkevidde på «minst 300 miles» (tilsvarende 482 kilometer) og to nye elektrifiserte politibilmodeller.

Aksjen til Ford er opp 2,5 prosent på New York-børsen etter at nyheten ble kjent.

GM kontrer mot Trump

Aksjen til General Motors falt i førhandelen men hentet seg inn igjen da børsene i USA åpnet. Selskapet sendte også ut en uttalelse for å presisere at rundt 2,4 prosent av Cruze-modellene som selges i USA er bygget i Mexico, mens resten er bygget i USA, ifølge CNBC:

– Alle Chevrolet Cruze-sedaner solgt i USA er bygget i GMs produksjonsanlegg i Lordstown, Ohio (...) GM bygger Chevrolet Cruze hatchback for globale markeder i Mexico, hvorav et lite antall blir solgt i USA.

Kan skape problemer for Audi

Donald Trump kom gjentatte ganger med uttalelser under valgkampen om at bedrifter som har sendt arbeidsplasser ut av landet og produserer varer i Mexico, Kina og andre lavkostland for deretter å importere dem til USA, vil risikere straffetoll.

Hvis Trump for gjennomslag for å endre på reglene som styrer frihandelssonen Nafta (mellom USA, Mexico og Canada) vil det kunne skape trøbbel for flere enn de amerikanske bilprodusentene med fabrikker sør for grensen.

Mens BMW, Volkswagen og Mercedes har etablert store fabrikker i henholdsvis Sør-Carolina, Tennessee og Alabama i USA, åpnet nemlig Audi akkurat en splitter ny fabrikk i Mexico.

Hvis Trump får innført straffetollen sin vil Audi risikere å måtte stille med et stort handikap når de skal konkurrere i det amerikanske markedet mot tyske kollegaer som bygger SUV-ene sine på andre siden av grensen.

E24 omtalte den meksikanske fabrikken i 2012, der Audi etter planen skal bygge 150.000 biler i året for å styrke seg i det nordamerikanske markedet. Den nye fabrikken i San José Chiapa skal i første omgang produsere den nyeste Q5-modellen.

Fabrikken er Audis tredje fabrikk utenfor Tyskland, etter fabrikkene i Kina og India.

Flere under lupen

Det er ikke første gang Trump angriper selskaper, enten muntlig eller på Twitter.

Den mest kjente saken er nok air condition-fabrikken til Carrier i Indiana, som også er hjemstaten til Trumps kommende visepresident Mike Pence. Carrier skulle egentlig legge ned fabrikken, men etter at Trump og Pence møtte toppsjefen i industrikonsernet United Technologies, som eier Carrier, fikk man på plass en avtale som innebærer at en del av arbeidsplassene og produksjonen blir reddet.

United Technologies selger forsvarsutstyr til amerikanske myndigheter for milliarder av kroner hvert år, og det ble spekulert i om Trump brukte dette som pressmiddel for å få til avtalen.

I starten av desember skrev han en tweet hvor han åpnet for å kansellere ordren med Boeing for nye presidentfly (populært kjent som Air Force One) på grunn av påståtte kostnadsoverskridelser.

Det førte også til et fall i aksjekursen, men selskapets toppsjef Dennis Muilenburg hadde før jul et møte med Trump. Etter møtet uttalte Muilenburg at Boeing skal bygge neste generasjons presidentfly for under de fire milliardene som Trump omtalte, ifølge USA Today.

Forsvarskonsernet Lockheed Martin har også fått smake på Trumps tvitring. Da han meldte at kostnadene for de nye kampflyene F-35, som Norge også har bestilt, er ute av kontroll, sendte det aksjen til selskapet ned hele fire prosent.

I slutten av desember tvitret den påtroppende presidenten at han på bakgrunn av dette hadde spurt Boeing om gi et konkurrerende anbud på en tilsvarende utstyrt F-18 Super Hornet.

Les også

Disse hendelsene vil prege verdensøkonomien i 2017

Les også

Toppøkonom Carmen Reinhart: Etter 800 år har vi fortsatt ikke lært

Les også

Mener USA svekkes av gjeld på 171.000 milliarder