Kampen om luften

Portugisisk avis: Lufthansa og United vil kjøpe seg opp i TAP

Det portugisiske flyselskapet TAP kan få alliansepartnerne i Star Alliance, Lufthansa og United, inn som storaksjonærer.

Illustrasjonsbilde.

Rafael Marchante / X01620
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyinvestoren David Neeleman skal være i forhandlinger om å selge sin eierandel i TAP Air Portugal til Lufthansa og United.

Det erfarer den portugisiske næringslivsavisen Jornal de Negócios.

David Neeleman er en kjent skikkelse i internasjonal luftfart. Han står bak det amerikanske flyselskapet JetBlue, brasilianske Azul og er nå i ferd med å starte et nytt selskap i USA kalt Breeze.

Neeleman kjøpte sammen med den portugisiske entreprenøren Humberto Pedrosa en stor eierandel i TAP Air Portugal fra den portugisiske staten i 2015. Per i dag eier deres felles holdingselskap, Atlantic Gateway, 45 prosent av TAP, ifølge selskapet selv.

Ifølge avisen forhandles det enten om at Lufthansa og United overtar David Neelemans 50 prosent eierandel i Atlantic Gateway, eller at de overtar hele holdingselskapet, slik at de vil ende med 45 prosent eierskap i TAP.

Jornal de Negócios påpeker at en avtale kan sette en sluttstrek for spenningene som skal eksistere mellom Neeleman og portugisiske myndigheter knyttet til eierskapet i TAP.

Lufthansa negoceia compra da TAP com Neeleman
Les også

Norwegian tror Max-regningen krymper i år

Konkurranse mot Sør-Amerika

– Dette tror jeg kan være ett smart strategisk trekk av Lufthansa, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir om oppkjøpsryktene fra Portugal.

Han peker på at konkurransen mellom Europa og Sør-Amerika øker, og at spansk-britiske IAG nylig kjøpte opp Air Europa for 10 milliarder. Air Europa har på samme måte som TAP en rekke ruter fra Europa til Sør-Amerika.

– TAP Portugal begynner å få en moderne flyflåte, inkludert A321LR som benyttes mellom Portugal og USA. Det portugisiske flyselskapet er den største aktøren mellom Europa og Brasil, samt har ett godt utbygd rutenett til Afrika, sier Elnæs.

Analytikeren spekulerer i at hvis Lufthansa lander dette oppkjøpet, så vil de kunne droppe et eventuelt oppkjøp av Alitalia, som har vært spekulert i tidligere.

Les på E24+

Dette er Widerøes utfordrere i det norske kortbanenettet

Kraftig vekst i andre halvår

TAP slapp i forrige uke resultatene for andre halvår 2019. De viste en passasjervekst på 5 prosent i første halvår 2019 og 11 prosent i andre halvår.

Samtidig kunne selskapet vise til økte enhetsinntekter og fallende enhetskostnader.

Omsetningen økte med 9,6 prosent til 1,85 milliarder euro i andre halvår, målt mot samme periode året før.

Justert driftsresultat (før leasingkostnader – EBITDAR) økte med 256 prosent til 395,3 millioner euro, mens resultat etter skatt økte fra 12 til 16,3 millioner euro.

Justert driftsmargin (EBITDAR) økte til 20 prosent i andre halvår.

Resultat etter skatt for hele 2019 falt imidlertid fra −58,1 til −95,6 millioner euro.

Les også

Avinor kjemper om å få ta over flytårnene på flere spanske flyplasser

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Portugal
  5. Lufthansa
  6. Flyselskaper
  7. IAG
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Lufthansa tapte 15,8 milliarder

  2. Ryanair tar corona-grep: Kutter 25 prosent av avgangene

  3. Milliardtap for Ryanair: Frykter ny smittebølge i høst

  4. Annonsørinnhold

  5. Finnair-sjefen frykter ikke Corona-smell før april

  6. Norwegian-sjefen langer ut mot støttenekt: – Jeg forstår ikke hvorfor politikerne ikke vil ha sunn konkurranse