Knallresultat for Facebook

Facebook har slått forventningene 17 kvartaler på rad. Økte reklameinntekter fra mobil og Instagram dro kvartalsresultatet opp 71 prosent. 

RESULTATSLIPP: Facebook slapp kvartalsresultatet sitt onsdag og knuser igjen forventningene.

Foto: Stephen Lam Reuters
Publisert:,

Facebook knuser forventningene – som vanlig. Resultatet for andre kvartal er det 17. kvartalet på rad Zuckerberg og co. har slått analytikernes forventninger, ifølge Factset.

Selskapet rapporterer en betydelig vekst på bunnlinjen. Resultat etter skatt er på 3,89 milliarder dollar for årets andre kvartal, mot et resultat på 2,28 milliarder dollar i tilsvarende periode i fjor. Resultat per aksje var 1,32 dollar, opp fra 0,78 dollar, ifølge Dow Jones Newswires.

Analytikere estimerte på forhånd et resultat på 1,12 dollar per aksje, opp 97 cent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

– Vi har hatt et godt kvartal og et godt halvår. Vårt nettsamfunn består nå av to milliarder mennesker, og vi fokuserer på å føre verdens befolkning sammen, skriver Facebook-sjef Mark Zuckerberg i rapporten.

Kraftig vekst

Den totale omsetningen var på 9,32 milliarder dollar, opp 44,8 prosent fra 6,4 milliarder dollar. Forventet omsetning var på 9,2 milliarder dollar, ifølge Factset.

Selskapet har nå over 2 milliarder aktive brukere på månedsbasis, samtidig som daglige aktive brukere har steget til 1,32 milliarder i snitt. Begge deler er en økning på 17 prosent sammenlignet med fjoråret.

Samtidig kan selskapet rapportere en kraftig vekst i antall ansatte. 20.658 personer jobber nå i Facebook. På ett år har tallet steget med 43 prosent.

Økte reklameinntekter fra video

Facebook øker reklameinntektene raskere enn andre teknologigiganter, skriver Bloomberg.

Inntektene fra reklame var på 9,16 milliarder dollar andre kvartal, opp 84 prosent fra i fjor. Inntektene fra mobil sto for hele 87 prosent av reklameinntektene.

Markedet for videoreklame (ekskludert på TV) er anslått å vokse med 19 prosent i år til 11,7 milliarder dollar, rundt 93 milliarder kroner, i følge eMarketer.

Googles moderselskap Alphabet, som sammen med Facebook dominerer markedet for nettreklame, viste også sterk vekst i inntektene fra video-reklame tidligere denne uken.

Facebook-aksjen har steget med 41 prosent så langt i år, to ganger mer enn det bredere markedet for teknologi-aksjer, målt ved Nasdaq Composite-indeksen, i følge CNBC.

Les også

Facebook slår forventningene

Les også

Facebook mer enn dobler overskuddet – slår forventningene

Les også

Zuckerberg: – Facebook hjalp ikke Trump til makten