Opera selger seg ned i TV og varsler om svakere resultater

Teknologiselskapet gir lavere inntekter fra mobilannonsering skylden for at prognosen bommet. Samtidig innkasserer selskapet en stor sum for aksjer i TV-virksomheten sin.

Administrerende direktør i Opera Lars Boilesen.

Foto: Jostein Nissen-Meyer
Publisert:,

Opera Software kom med to børsmeldinger tirsdag morgen, hvorav den ene handlet om nedsalget i TV-virksomheten til et amerikansk fond for 700 millioner.

I en annen melding kommer Opera med et negativt resultatvarsel for regnskapsåret 2016.

Justert for nedsalget i TV-virksomheten anslo Opera en omsetning i år på mellom 540 og 570 millioner dollar (mot 570 til 600 før). I tillegg anslo de et justert driftsresultat (justert EBITDA) på mellom 45 og 55 millioner dollar (60 til 70 med TV-virksomheten).

Nå spår selskapet at de vil havne noe under denne prognosen:

– Nedjusteringen av våre forventninger kommer som følge av lavere resultater i vår mobilannonseringsvirksomhet. Som kommunisert under presentasjonen for tredje kvartal så endte ikke vår mobilannonseringsvirksomheten tredje kvartal med den medvinden vi så i fjor. Denne trenden har fortsatt i fjerde kvartal, skriver selskapet.

Fortsatt vekst

Opera legger til at omsetningen innen mobilannonsering fortsatt vil vokse med rundt 15 prosent i år mot 2015.

Opera skriver at det både er mangelen av store og suksessrike spillanseringer i markedet og forsinkelser i interne plattformoppgraderinger som bidrar til at de bommer på vekstmålene.

Under hovedtallene forventer Opera en vekst i merkevareannonsering og resultatbaserte inntekter å falle med 10 til 20 prosent, samtidig som inntektene fra programmatisk annonsering er ventet å stige med mer enn 30 prosent, mot fjerde kvartal i fjor. Mobilannonsering er ventet å falle med rundt 10 prosent, men justert for en ekstra stor pågang i fjor sier Opera at utviklingen er omtrent flat.

Selskapet skriver at bruttomarginene er ventet ligge likt eller noe høyere enn tredje kvartal.

Når det gjelder spillsegmentet, venter ikke Opera noen bedring før etter første kvartal, men selskapet sier at de er optimistiske på sikt, basert på de investeringene de gjør i produkter (særlig den nye programvarepakken-SDK) og kunstig intelligens.

Selger seg ned i TV-virksomhet

Teknologiselskapet melder altså også at de har inngått en avtale med det amerikanske teknologiinvesteringsfirmaet Moore Frères & Company om å selge en majoritetsandel i Operas TV-virksomhet.

Avtalen verdsetter TV-virksomheten til Opera til 114,3 millioner dollar, ifølge en børsmelding (994 millioner kroner), men Opera får utbetalt 80 millioner dollar, tilsvarende 700 millioner kroner fordi de bli sittende med en minoritetsandel i selskapet (30 prosent preferanseaksjer).

Det er Aneesh Rajaram som er sjef for Opera TV, og han ble nylig kåret som året ledertalent i E24s årlige kåring. Les mer om Rajaram her.

Ifølge Opera utløser nedsalget ingen beskatning for konsernet. Opera skal allerede ha fått utbetalt pengene fra det amerikanske fondet, og inntekten skal brukes til å betale ut et ekstraordinært utbytte til aksjonærene etter generalforsamlingen i 2017.

Operas TV-virksomhet spesialiserer seg på en nettbasert nett-tv-løsning som brukes i alt fra smart-TV-er til Blu-ray-spillere og spillkonsoller. På kundelisten står kjente selskaper som Sony, Samsung, TiVo, Verizon og Sagemcom.

– Moore Frères har en imponerende teknologisk og operasjonell ekspertise som vil hjelpe Opera TV med å ekspandere tilbudet og tjene et bredere spekter av kunder verden over. Opera TV-virksomheten har et betydelig potensial for å drive fortsatt innovasjon og slippe løs det fulle potensielle til det tilkoblede TV-en, sier Opera-sjef Lars Boilesen, i meldingen.

Les også

Han er Kahoots nye toppsjef

Les også

Opera-gründeren: Norge kunne hatt en liten Google

Les også

Operas «nødløsning»: – Ingen liker overraskelser

Her kan du lese mer om