Kampen om Widerøe: Nå starter budrunden

Et Widerøe-salg er trolig rett rundt hjørnet.

SNART I MÅL: Når forhandlingene mellom Widerøe og pilot- og kabinpersonalet snart er i boks vil et salg av Widerøe trolig skje innen kort tid.
  • Jo Andre Aakvik
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Investor og flyeier Per G. Braathen bekrefter overfor E24 at han har levert inn et «indikativt bud» på Widerøe til SAS.

Han vil ikke gi noen detaljer om budet annet enn at kjøper og selger nå må bli enige.

SAS, som nå gjør alt de kan for å redde sin egen virksomhet, skal selge Widerøe som en del av redningsplanen 4XNG (4Excellence Next Generation).

Etter det E24 erfarer har de fleste av usikkerhetsmomentene rundt Widerøe-salget blitt avklart. Diskusjonen mellom SAS og de potensielle kjøperne skal nå handle om pris og betingelser. Det er derfor ventet at et salg vil være i boks relativt snart.

INTERESSERT 1: Investor Per G. Braathen, styreformann i Bragenza

Braathen fortalte i november i fjor at han ønsket å kjøpe Widerøe. Braathen eier i dag blant annet flyselskapet Malmö Aviation, og han ser store muligheter hvis han får Widerøe inn i porteføljen.

- Vi tror vi vil kunne bli en bra eier av Widerøe, til det beste for SAS som fremtidig samarbeidspartner, og vi kan utvikle Widerøe som en regional spiller sammen med våre flyselskaper i Sverige, sier Braathen i en e-post.

Braathen er derimot ikke den eneste som er interessert i å ta over Widerøe. Det har vært spekulert i om både finsk-britiske Flybe og Torghatten ASA kan være interessert. Torghatten satt tidligere på en stor eierandel i Widerøe.

I tillegg har pilot og investor Ola Giæver offentlig annonsert sin interesse på vegne av en investorgruppe han leder.

Giæver har tidligere sagt til E24 at hans gruppe ønsker å tilby de ansatte å bli med på eiersiden i et mulig oppkjøp.

Må hente inn milliarder

Da SAS var nær konkurs i november ble det spekulert at et salg av Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling ville innbringe to milliarder svenske kroner tilsammen.

Etter planen må SAS hente inn tre milliarder svenske kroner tilsammen.

700 millioner er allerede hentet inn gjennom å selge 19 flymotorer for deretter å leie de tilbake.

I tillegg til dette fikk selskapet i november på plass nye lønns- og pensjonsavtaler med sine piloter og kabinansatte.

Pensjonsavtale på trappene

Et salg av Widerøe har foreløpig vært lagt på is i påvente av en ny pensjonsavtale mellom Widerøe på den ene siden, og pilotene og de kabinansatte på den andre.

Nå er derimot en ny pensjonsavtale «snart i mål», ifølge selskapet.

- Det gjenstår noen beregninger, men vi er helt i innspurten nå, sier informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe til E24 mandag ettermiddag.

Selskapet har de siste ukene forhandlet med pilotene om en ny pensjonsavtale. Straks en slik avtale er på plass, baner det veien for et salg av selskapet, slik SAS varslet da selskapet fikk på plass ny finansiering i november i fjor.

INTERESSERT 2: Investor og flykaptein Ola Giæver

Brandvoll vil ikke kommentere detaljene i forhandlingene med pilotene. Hun vil hverken opplyse om hvilke beregninger som gjenstår, og hva uenighetene fortsatt består i.

- Det kan vi foreløpig ikke kommentere. Vi gjør fremskritt, sier Brandvoll.

To hinder for salg

I tillegg til en ny pensjonsavtale har en avklaring om rutetildelingen i Nord-Norge stått i veien for et Widerøe-salg.

Dette kom på plass torsdag i forrige uke da Samferdselsdepartementet annonserte at Widerøe har vunnet anbudet om regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms.

At Widerøe vant anbudskrigen mot Danish Air Transport er svært viktig før et salg, ettersom store deler av Widerøes omsetning kommer fra anbudsrundene.

- Vi har sagt at vi sikter på å selge Widerøe innen utgangen av 2013, men et salg kan godt komme i god tid før det er gått et år, sa styremedlem Dag Mejdell til E24 i november i fjor.

- Det har kommet mange henvendelser med interesse for Widerøe, sa Mejdell.

SAS ønsker mandag ikke å kommentere noe rundt en budrunde i Widerøe.

- Enhver nyhet om dette vil komme i form av en børsmelding, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Hverken pilot- eller kabinforeningen i Widerøe har besvart E24s henvendelse mandag.

Les også

SAS-sjefen: - Vi kan ikke venteWiderøe skylder SAS over 600 millionerCiti om SAS: - Pasienten er i bedring etter «nær-døden-opplevelse»

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. NRK: - Fjord1 vilkjøpe Widerøe

  2. SAS har solgtWiderøe

  3. - Betalte en høyere pris enn vi var villig til å betale

  4. Budfristen for Widerøeutløp tirsdag

  5. Widerøe-pilot og aksjonær sier opp og selger seg ut i protest