Bjørn Kjos: - Konkurslisten vil bli mye lengre

Kun asiatiske flyselskaper står på Norwegian-sjefens liste over fremtidige konkurrenter.

HAR PLANEN KLAR: Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, mener flere fly og flere baser er oppskriften for å møte de asiatiske konkurrentene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
  • Stine Grihamar
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

Spain Air, City Airline, Air Finland, Cimber Sterling, Wind Jet, Skyways Express. Alle flyselskapene gikk konkurs i fjor.

-Konkurslisten vil bli mye lengre, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Han mener markedet står overfor store omveltninger, men synes flyselskapene bare «stikker bare hodet i sanden».

- De kan ikke belage seg på at billettprisene skal opp. Da går de konkurs, sier Bjørn Kjos.

- Blir fritt marked

Kjos ser for seg for seg at hele bransjen om få år vil være i et fritt marked, noe som betyr at hvilket som helst selskap kan fly hvor de vil over hele verden.

- Da kommer det nye konkurrenter. Disse er fra Asia og operer med en tredjedel av kostnadene av mange andre i bransjen.

- Hvis noen tror de bare kjører med dritt tar de også helt feil, for flyene er helt nye. De kan service også, sier han.

Air Asia fra Malaysia, Scoot fra Singapore og Cebu Pacific fra Filippinene vil bli blant de fremtidige konkurrentene, tror han. SAS og de andre europeiske er borte fra listen.

LES OGSÅ: Norwegian overrasker med overskudd

Han spør seg selv hva Norwegian skal gjøre for å møte konkurransen, og svarer med det samme:

- Nye flybestillinger. I dag kan man tjene penger på å 50 fly. Om ti år må man ha 200 fly for å overleve.

Som kjent er Norwegian godt på vei med å øke dagens flåte. Selskapet offentliggjorde januar i fjor at de har inngått kontrakt av 222 nye.

På kortere sikt skal flåten ha 102 fly mot slutten av 2015. I år øker de fra 68 til 84.

LES OGSÅ: Passasjerene gir blaffen i Dreamliner-problemene

Kutter kostnader

Norwegian har en enhetskostnad omtrent på nivået til Easyjet. Begge ligger rett over 40 øre per setekilometer. Til sammenligning ligger Ryanair på 23 øre, mens SAS på over 80 øre.

Norwegian vil ned på 30-tallet.

- Å sette opp baser i utlandet blir helt avgjørende, sier Kjos.

Selskapet er igang med etableringen. I løpet av sommeren har de tre baser i Spania (Malaga, Alicante og Las Palmas), og en base i London. Thailand kommer etter hvert.

Tiltak som automatiske bagdrops drar han også frem.

- Jeg hater køer, og med automatiske bagdrops slipper man kø. Vi har fått det til i Norge, og det kommer snart også i London. Men myndighetene i mange land er skeptiske. De tror man mister arbeidsplasser på det.

- Men nei, det er ikke riktig. De vil få andre oppgaver på flyplassen, fortsetter han.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Norwegian vil ikke bekrefte kjøp av 20 nye Dreamliner-fly

  2. Hevder Ryanair og Norwegian er «detaljer» unna samarbeidsavtale

  3. Norwegian overrasker med overskudd

  4. Flåthen vil ikke fly medutflagget Norwegian-flåte

  5. Betalt innhold

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem