SAS tror ikke børsuroen vil påvirke flyfinansieringen

Brexit, oljeprisen, valutakurser og tøff konkurranse. Utfordringene for flyselskapene er mange, og etter rekordåret 2018 er SAS forsiktige med å spå hva de kan levere neste år.

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

– Vi er veldig begeistret for dette resultatet. Det er ikke et enkeltsvar på hvorfor vi har klart det, men det kommer av summen av alle grepene som ligger i strategien vår, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS.

E24 møter Wist på flyselskapets kontorer på Lysaker utenfor Oslo sentrum etter at de la frem det beste resultatet siden 90-tallet tirsdag morgen.

Resultatrapporten omfatter fjerde kvartal, som hos SAS er perioden august til og med oktober.

SAS oppjusterte i august resultatprognosen sin for året til rundt 2,0 milliarder svenske kroner før skatt og engangskostnader. Fasiten viste 2,13 milliarder.

Les børskommentar (krever innlogging): SAS-ledelsen tar høyde for at mye skal gå mot flyselskapet neste år

For det nye regnskapsåret 2018/2019, som begynte i november, er selskapet mer forsiktige.

De vil ikke si mer enn at de forventer å levere «et positivt resultat før skatt og engangsposter» gitt at det ikke skjer noen uforutsette hendelser i markedet.

Årsaken er en stor usikkerhet knyttet til både valutakurser, oljeprisen og den tøffe konkurransen.

Selskapet har tidligere signalisert at de forventer en vekst i drivstoffkostnadene til rundt 10 milliarder svenske kroner for 2018/2019, noe som vil være en økning fra i år på rundt 2,0 milliarder.

Legger man dette på årets justerte resultat på 2,1 milliarder, samt kostnadsforbedringene på ytterligere 900 millioner som er ventet det neste året, ender man på et justert resultat på rundt 1,0 milliard svenske kroner.

Les også

SAS-resultatet for 2018: Det beste i moderne historie

Forsiktig med spådommer

Nå vil SAS altså hverken gi noe konkret resultattall, eller si hva de forventer drivstoffregningen vil ende på neste år:

– Det er mange bevegelige deler i markedet, og både valutakurser og oljeprisen gir store utslag i våre prognoser, selv om vi har sikringsprogrammer som skal håndtere risikoen, sier Wist og fortsetter:

– Når det gjelder oljeprisen sier vi at vi tror den vil være volatil, men økende. Samtidig så er det ingen som kan spå oljeprisen, sier finansdirektøren og illustrerer de store svingningene som har vært i høst.

Først falt oljeprisen på noen få uker med rundt 20 dollar per fat, før nye uttalelser fra Saudi-Arabia og Russland før ukens Opec-møte sendte den kraftig opp igjen mandag.

SAS har allerede merket den svake svenske kronen, og advarer i regnskapet om at en svekkelse av den norske kronen mot den svenske vil gi selskapet mer motvind.

I tillegg til dette og usikkerheten rundt oljeprisen, er et tredje usikkerhetselement konkurransen.

– Det er en enorm kapasitetstilførsel til det skandinaviske markedet, selv om vi har registrert at Norwegian har tatt ned kapasiteten sin noe, sier finansdirektøren.

– Utfallsrommet er ganske stort, oppsummerer han.

Les også

SAS deler ut 100 millioner svenske kroner til ansatte etter knalltallene

Ikke bekymret for flyfinansieringen

SAS skal over de neste årene fortsette å motta en rekke nye Airbus A320neo til Europa-flåten, i tillegg til at de fra slutten av 2019 vil begynne å motta de åtte nye langdistanseflyene av typen Airbus A350.

– Vi begynner arbeidet med å finne finansiering til A350-leveransen på nyåret, forklarer Wist.

– Det er stor uro i finansmarkedet nå og også på Oslo Børs har vi sett at flere børsnoteringer er utsatt på grunn av dette. Blir flyfinansieringen deres påvirket av denne uroen?

– Vi ser ikke det. Her er det snakk om finansiering av fly med pantsikkerhet og vi har valgt flytyper som er det er stor interesse for, sier Wist.

– Det er mye kapital i omløp innen flyfinansieringsmarkedet og aktørene stemmer med føttene helt avhengig av flytype, fortsetter han.

For A320-flyene har SAS benyttet såkalt JOICO-finansiering, som er en japansk finanslease. Nå er selskapet i sluttfasen med å finansiere de siste 9 av totalt 30 slike fly som ble bestilt i 2011.

Snart begynner selskapet også å motta de første 50 A320-flyene som ble bestilt i våres. De første 15 av disse blir levert fra leasingselskaper som allerede hadde bestillinger inne, mens de resterende 35 vil komme fra Airbus selv.

– Dermed er de neste 24 A320neo-flyene vi får levert enten på leasingavtale eller i sluttfasen av finansieringsforhandlinger, sier Wist.

Ifølge Hangar.no har SAS inngått en avtale med det Kuwait-baserte leasingselskapet ALAFCO om å lease fem A320neo-fly.

– Dere har de siste årene klart å redusere finansieringskostnadene deres mye etter hvert som dere har snudd selskapets utvikling. Får det en effekt på vilkårene for flyfinansiering?

– Det er mest avhengig av flytypen. På de flytypene der det er god konkurranse om å få finansiere får vi også gode vilkår, sier Wist.

SAS innløste i høst de siste utbytteaksjene som ble utstedt i kjølvannet av krisen høsten 2012. Totalt er det brukt 3,7 milliarder på dette i året som har gått.

– Kupongrenten på disse utbytteaksjene var 10 prosent nå og ville steget til 11 prosent fra februar og deretter opp til 15 prosent. Da snakker vi også om utgifter etter skatt, så det har vært veldig positivt å få løst inn de aksjene, forklarer Wist.

Les også

Norwegian har passert Lufthansa og Qantas: Nå er de nest største utlending i Los Angeles

– Jeg må nesten tro på en brexit-løsning

Den siste store usikkerhetsjokeren for luftfarten nå er brexit.

SAS etablerte et datterselskap i Irland i 2017 som nå har to baser, en i London og en i Malaga. Fra disse basene flyr SAS inn til Skandinavia, fremfor å fly ut fra Skandinavia.

Dermed kan de også ha et kostnadsnivå som er på linje med det Norwegian og andre konkurrenter har når de flyr inn til SAS' hjemmemarked.

Når Storbritannia skal ut av EU den 29. mars neste år er det imidlertid stor usikkerhet om hva som faktisk vil skje med flyselskapene. E24 har tidligere omtalt EUs foreslåtte nødløsning, men foreløpig er det ingen avtale som regulerer hvilke regler som skal gjelde.

– Hva skjer med SAS Irland den 30. mars, kan de fortsette å fly som planlagt?

– Vi tror man finner en løsning for luftfarten, for noe annet ville gitt en så stor konsekvens for både Europa og Storbritannia, sier Wist.

Han sier at SAS har gjennomgått hvert minste aspekt av virksomheten sin for å forberede seg på mulige scenarioer.

– For pilotene som jobber i SAS Irland har vi for eksempel sørget for at de både har britisk lisens og irsk lisens, altså lisens i både EU og Storbritannia. Så vi mener vi har en god beredskap, sier Wist.

Konsernsjef Rickard Gustafson sier flyselskapet er godt rustet for en brexit.

– Kan dere vokse dette selskapet med flere fly eller nye baser nå, eller må dere avvente brexit-forhandlinger?

– Det vi har sagt er at vi skal ha ni fly i SAS Irland fra starten av neste år, og det er åtte fly der nå. Vi har forberedt oss på brexit der vi kan, men det er usikkerhet rundt hva som skjer, sier Gustafson til E24.

– Men du tror på at politikerne finner en løsning?

– Ja, og det må jeg nesten tro på, ellers risikerer bransjen en full stopp. Det vil ramme både den økonomiske aktiviteten og veksten i Europa raskt, sier Gustafson.

Les også

Wow Air reddet av amerikansk private equity-fond

Les også

Nå er Norwegian klare for Brasil: Første avgang til Rio går 31. mars

Les også

Her er EUs nødløsning for å unngå brexit-kaos i luften

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. SAS-sjefen på jakt etter nye regionalfly: – Vi må ha en løsning

  2. SAS-sjefen varsler kriseemisjon: – Det er snakk om et betydelig beløp

  3. – Konkurrentene kommer og det ser vi

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS har ikke fått en krone i kriselån ennå: – Vi arbeider intenst med bankene

  6. SAS-sjefen vurderer å bestille flere mini-langdistansefly