Jimmy Choo kryper til Kors for 9,6 mrd.

Moteselskapet og designeren Michael Kors er blitt enig med luksusskoforhandleren Jimmy Choo om å kjøpe selskapet for 896 millioner pund, eller omtrent 9,6 milliarder kroner.

LONDON: Luksusmerket Jimmy Choo fra London kjøpes av designereren Michael Kors for milliardsum.

Foto: Brendan McDermid Reuters
  • Christian Gran Svenningsen
Publisert: Publisert:

Jimmy Choo, som er kjent for sine stilettsko, vesker og tilbehør, loddet seg selv ut for salg i april ettersom majoritetseier JAB økte fokuset på konsumentvarer.

Prisen er 2,30 pund per aksje, en premie på 36,5 prosent på aksjekursen før salgsprosessen var annonsert.

Michael Kors, ett av de hotteste navnene innen overkommelig luksus, har de siste kvartalene slitt med nedadgående salgstall og lavere besøkstall i butikkene, skriver CNBC.

Michael Kors er notert på Wall Street, og Jimmy Choo finner man på børsen i London.

Tirsdag steg Jimmy Choo-aksjen 17,16 prosent fra start. Michael Kors-aksjen falt 0,77 prosent i løpet av mandagshandelen.

Det siste året har Michael Kors-aksjen falt med 32 prosent i takt med lavere etterspørsel etter selskapets produkter.

Fra vesker til sko

Amerikanske Michael Kors, som også er navnet på selskapets sjef, har de siste årene dominert markedet for luksus til overkommelige priser.

Det siste kvartalet har derimot vært vanskelig for Kors. Veskesalget har falt og færre kunder har besøkt butikken.

Les også

Lanserer eget flyselskap for millennials

Ettersom designeren har sett et dalende salgstall for sine vesker, har selskapet utvidet sortimentet til klær, sko og tilbehør for både menn og kvinner. Nå har det altså investert ytterligere i fremtiden med kjøpet av Jimmy Choo. Michael Kors sier Choo vil få beholde ledelsen, og at strukturen av selskapet skal fortsette som i dag.

– Vi beundrer Jimmy Choo sitt design for deres glamorøse stil og trendsettende tilnærming, sier Michael Kors.

Elsket av de rike og berømte

OBAMA: Her er den tidligere presidenten og førstedamen tilbake i 2013 under insettelsesseremonien hvor sistnevnte brukte Jimmy Choo-designede sko.

Foto: Charles Dharapak AP

Jimmy Choo er et britisk luksusmerke som er godt kjent for sine stilettsko. Selskapet ble startet av skoprodusenten Jimmy Choo i 1996 i London.

Skomakeren gjorde seg kjent på 90-tallet i London ved å personlig designe og produsere sko for verdens elite, blant annet til den avdøde prinsesse Diana, skriver designeren på sin nettside.

Merket har holdt seg populært blant verdens rike og berømte. Et eksempel på dette er at Michelle Obama brukte sko fra den britiske designeren under insettelsesseremonien for Barack Obama som president i 2013.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Design
  2. Pund
  3. Aksjer
  4. Michelle Obama
  5. Handel

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Slik skal Michael Kors gjøre Versace til en milliardmerkevare

  2. Versace kjøpt av Michael Kors for 17 milliarder

  3. Kriserammede H&M starter nytt varemerke for millennials

  4. Michael Kors stengte dørene på Karl Johan etter ny smell

  5. Hasbro kjøper Peppa Gris-studio for 36 milliarder kroner