Norwegian-Kjos slakter SAS-emisjon

Norwegian mener det er sterkt konkurransevridende at staten går inn med nye penger i konkurrenten SAS.

VIL HA HJELP: Norwegian-sjef mener norske myndigheter bør kutte landingsavgiften en periode.
  • Mona Bristøl
Publisert:

- Statlige midler i en ny emisjon er sterkt konkurransevridende. En aktør som ikke har vist seg konkurransedyktig har ved hjelp av skattebetalernes penger stått for en aggressiv prisdumping det siste året, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding.

Der kommenterer Kjos den varslede kapitalutvidelsen i SAS, hvor staten skal bidra med 575 millioner kroner.

- Dette svekker også andre aktørers konkurransekraft og kan på sikt ramme arbeidsplasser og flytilbudet i distriktene, sier Kjos.

Les også: Giske ville ikke være med på emisjon

- Oppsiktsvekkende

Bare ett år har gått siden SAS-styret gikk til sine eiere for å be om ny aksjekapital. Da la tidligere næringsminister Sylvia Brustad 800 millioner kroner på bordet.

Kjos mener en eventuell ny statlig kapitalinnsprøytning nå er en meget uheldig bruk av offentlige midler.

- Det er oppsiktsvekkende om Stortinget går inn i dette en gang til når vi har sett resultatene av forrige emisjon. Tidligere næringsminister Sylvia Brustad la da vekt på at emisjonen skulle opprettholde grunnlaget for levedyktige arbeidsplasser. Tusentalls arbeidsplasser er nå borte i de skandinaviske landene, sier Kjos.

- Hjalp ikke sist

Kjos mener mange av de norske arbeidsplassene har forsvunnet til Sverige, og de ansatte har fått nye og kraftige kutt.

- Det viser at statlige penger ikke hjalp ved forrige emisjon. En fortsatt kunstig innsprøytning av statlige penger i en sterk konkurranseutsatt næring rammer de sunne bedriftenes muligheter til å bygge nye og varige arbeidsplasser. Vi er også redd det kan svekke flytilbudet på sikt. Stortinget har ennå muligheten til å bruke fornuft og trekke i bremsene, sier Kjos.

Næringsminister Trond Giske opplyste tirsdag morgen at staten blir med på SAS-emisjon, men at de stiller harde krav for å delta. Den norske stat har blant annet krevd kraftige kostnadsreduksjoner samt at selskapet refinansierer lån som forfaller i år.

Har dumpet prisene

Kjos mener det er bra at staten og næringsministeren har satt tydelige krav, men mener SAS kan takke seg selv for at de nå har behov for mer kapital.

- Men man skal huske at SAS' behov for mer kapital bunner blant annet i at de har kjørt en aggressiv prisdumping i markedet det siste året. Det har svekket selskapet og det påvirker konkurrentene som ikke kan komme til staten og be om mer penger hvis kassen skulle være tom. De reisende har fått billigere billetter, men realiteten er at de har bidratt til å betale dem via skatteseddelen, sier Kjos.

Også hele den borlige fløyen på Stortinget stiller seg kritiske til at regjeringen skyter inn mer penger i SAS.

Ville ikke bidra

Den norske regjeringsens bidrag i SAS-emisjonen satt svært langt inne, fortalte næringsminister Trond Giske på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

I utgangspunktet ønsket ikke Giske å bidra med ny tilførsel av penger, men han ombestemte seg etter lengre forhandlinger med selskapet.

- Det måtte drastiske endringer til, og vi måtte få et business case som vi hadde tro på. Det har vært omfattende runder med styret, ledelsen og bankene for å få til en solid ramme som gjorde at emisjonen var aktuell for oss, sa Giske.

Hensynet til arbeidsplasser skal ikke ha vært avgjørende når beslutningen ble tatt.

- Det ville vært i strid med internasjonalt regelverk hvis vi går inn og subsidierer driften av et flyselskap, sa Giske.

Flere nyheter fra E24

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Norwegian

Flere artikler

  1. Frp vil ikke bidra med mer til SAS

  2. - SAS er en utmerket konkurrent

  3. SAS - rigges for salg?

  4. Ville ikke være med på emisjon

  5. Kjos ber en bønn for SAS