Kilder: «Skrik» går til Qatar

«Skrik» er verdens dyreste bilde solgt på auksjon. Det er kongefamilien i Qatar som har kjøpt det, sier anonyme arabiske kilder ifølge nyhetsbyrået DPA.

SOLGT: Edvard Munchs «Skrik» ble solgt for 107 millioner dollar natt til onsdag. Det er verdensrekord.

Linda Forsell
  • NTB
Publisert:

En anonym kjøper la inn vinnerbudet over telefon da Edvard Munchs «Skrik» ble solgt på auksjon i løpet av 12 minutter hos Sotheby's i New York onsdag.

Budet var på rekordhøye 107 millioner dollar, tilsvarende 615 millioner kroner. I tillegg kommer provisjonen til Sotheby's slik at totalsummen er nærmere 120 millioner dollar.

Allerede før auksjonen ble familien til emiren av Qatar, sjeik Hamad bin Khalifa al-Thani, trukket fram som høyaktuell kjøper. Nå bekrefter arabiske kilder at det var emirens familie som kjøpte «Skrik», ifølge det tyske nyhetsbyrået DPA.

Kongefamilien har imidlertid ikke uttalt seg om auksjonen eller et eventuelt kjøp av det norske kunstverket.

BAKGRUNN: «Skrik» verdens dyreste

Over telefon

Selve kjøpet av «Skrik» ble gjennomført over telefon via Sotheby's visesjef for for impresjonistisk, moderne og samtidskunst, Chris Moffett.

Kongefamilien i Qatar er svært opptatt av kunst, og sjeik Hamad bin Khalifa al-Thanis datter er leder av The Qatar Museums Authority (QMA), som har kjøpt inn en rekke store kunstverk de siste årene.

Senest i februar i år kjøpte QMA Cézannes «Kortspillerne» for 250 millioner dollar. Tidligere har verk av Mark Rothko og Damien Hirst blitt kjøpt inn.

Det har vært knyttet stor spenning til om kunstverket ville gå til en privat samler eller til et museum.

– God norgesreklame

Sjef for Grev Wedels plass Auksjoner, Hans Richard Elgheim, fulgte auksjonen i New York med stor spenning. Han mener at publisiteten omsetningsrekorden vil føre til, er glimrende norgesreklame.

– All publisiteten som har vært her og som kommer til å gå i ekko i de neste dagene, det er norgesreklame på sitt aller beste. Jeg tror at dette er det beste kultureksportframstøtet som har vært gjort, mener han.

Også Munch-museets direktør Stein Olav Henrichsen fulgte med på auksjonsthrilleren i New York.

– Det har jo vært det historiske øyeblikket vi har sett for oss. Det har vært utrolig spennende. Man blir jo både rørt og stolt av å være norsk og ha en kunstner av et slikt format, sier Henrichsen til NTB.

Han sier museet nå kommer til å jobbe systematisk og strategisk for å dra nytte av salget, men også for å løfte fram Edvard Munch som en kunstner i et internasjonalt perspektiv.

Flau over Munch-forvaltning

Reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Virke mener på sin side at norske museer og norsk reiseliv generelt har vært for slappe til å markedsføre Norge som et reisemål også for kunst og kultur.

– Munch er et formidabelt og dessverre uutnyttet potensial for Norge som reisemål. Slikt sett er forvaltningen av Munchs arv i Norge direkte pinlig, sier Solheim til NTB. Hun ser likevel muligheten for en positivt ettervirkning av nattens salg.

– Hvis oppmerksomheten rundt omsetningsrekorden for «Skrik» og Munch kan føre til at vi nå tar grep og begynner å forvalte Munch-arven bedre, så ville det vært en lykke, sier Solheim.

Solheim mener norsk reiseliv og museene – som er organisert i Virke – nå må jobbe sammen for å trekke til seg turister som er interessert i kunst og kultur.

– Da må vi bort fra en smålig lokalpolitisk diskusjon om lokalisering. Reiselivet, som har lyst til å tjene penger på dette, må begynne å anerkjenne kunst og kultur som likeverdige samarbeidspartnere, sier Solheim.

Les også:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Elektrisk stemning da «Skrik» satte ny rekord

  2. Elgheim: – En verdensrekord som skinner

  3. - Qatar vil kjøpe «Skrik»

  4. Annonsørinnhold

  5. Petter Olsen om «Skrik»-salget: – Jeg er fornøyd

  6. Lodder interessen for «Skrik» i London