Forklarer kjempetap i første kvartal med vintersesong

Norwegian forklarer et elendig første kvartal med kombinasjonen sterk vekst og negative sesongeffekter, men sier at de er i rute for «en ganske sterk sommer».

HENTER PENGER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.h) og finansdirektør Tore Østby redegjorde onsdag for selskapets emisjonsplaner.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

Administrerende direktør Bjørn Kjos og finansdirektør Tore Østby i Norwegian svarte onsdag formiddag på spørsmål fra analytikere og media i forbindelse med selskapets rettede emisjon og oppdaterte utsikter.

Utsiktene innebærer blant annet et tap før skatt i første kvartal på 2,6 milliarder kroner, hvilket selskapet forklarer med sesongeffekt.

– Om man ser på sesongmønster er vi veldig rigget for fritidsreiser og sommersesongen. Mer enn hundre prosents vekst på langdistanse, samtidig som det er lavsesong, er hovedforklaringen på første kvartal. Vi vil se sesongmessighet som gjør andre og tredje kvartal helt annerledes, sier Østby.

Normalt tjener ikke Norwegian pengene sine om vinteren, men det foreløpige resultatet for første kvartal er likevel en ikke ubetydelig forverring fra samme periode året før.

– Vi snakker ikke om tap, vi snakker om sesongmessighet, sier Østby.

I rute for sommeren

Norwegian-toppene fikk ellers flere spørsmål om billettpriser, og om disse må opp for å bedre lønnsomhetsmarginene til selskapet. Østby ønsket ikke å gi noen utsikter på yield – enkelt forklart hva selskapet får inn per passasjer – men viste til at billettsalget for sommeren ser bra ut.

Les også

Norwegian-aksjen falt til det laveste nivået på over fem år

– Ved fjerdekvartalsrapporteringen sa vi at bookingene var foran året i forveien på volum, og at prisene var stabile. I dag ser vi at bookingene er enda sterkere. Så vi er veldig komfortable for sommersesongen, sier han.

– Vi mener at vi er i rute for en ganske sterk sommer. Markedet er bra.

Det ble ellers påpekt at endringene i estimatene for hele året er knyttet til drivstoffpris. Anslaget for de såkalte enhetskostnadene, ikke inkludert drivstoff, holdes uendret.

– Det er viktig å få frem at vi ikke guider ned for i år, sier Østby.

Tilstrekkelig finansiering

Gjennom første halvår 2018 tar Norwegian levering av ni langdistansefly av typen 787 Dreamliner. Etter dette vil imidlertid veksten bli lavere.

Det avvises derfor at Norwegian ser behovet for å måtte hente mer penger i overskuelig fremtid, hverken i gjelds- eller egenkapitalmarkedet.

– Vi gjorde det ganske klart i forbindelse med emisjonen at dette ikke var av likviditetsgrunner, men for å styrke egenkapitalen i tilfelle valutakurssvingninger. Vi har signert en avtale om 250 millioner dollar som vil dekke alle våre behov for PDP-finansiering (forhåndsbetaling), og ser ikke behov for å ta opp nye obligasjonslån, sier Østby.

– Egenkapitalemisjonen er tilstrekkelig for å finansiere det siste vekststadiet. Vi ser ikke behov for flere aksjeutstedelser.

Slik E24 tidligere har skrevet, sikrer emisjonen at Norwegian ikke bryter lånebetingelser knyttet til minimum egenkapital på 1,5 milliarder kroner.

– Likviditeten er veldig sterk nå, og egenkapitalen er ikke i nærheten av å bryte lånebetingelsene, sier Østby.

Les også

Norwegian-aksjen falt til det laveste nivået på over fem år

Les også

Analysesjef: – Norwegian er et bunnløst sluk

Les også

Milliardemisjon overtegnet – Norwegian henter 200 mill. til

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. – Fredriksen-systemet er fantastisk bra å ha med som garantist

  2. Milliardemisjon overtegnet – Norwegian henter 200 mill. til

  3. – Dette betyr ikke så mye, det er mer en prinsippsak

  4. Norwegian henter tre milliarder i en emisjon

  5. Vellykket Norwegian-emisjon: Henter 2,5 milliarder