H&M-resultatet falt mindre enn analytikerne fryktet

H&M fikk et driftresultat på 4,8 milliarder kroner i fjerde kvartal. Nå vurderer klesgiganten å «ta en Statoil» og tilby aksjebasert utbytte til aksjonærene.

FALLER: H&M faller videre etter omdømmesvikt i 2017. Likevel planlegger de å åpne 390 nye butikker i 2018.

Foto: Regis Duvignau Reuters / NTB Scanpix
Publisert:,

På forhånd var det ventet et driftsresultat på 4,7 milliarder svenske kroner, ifølge konsensusestimater fra SME Direkt.

– Den svake salgsutviklingen i H&Ms fysiske butikker medførte nedjusterte priser og håndteringskostnader, noe som påvirket resultatet negativt, skriver kleskjempen i rapporten.

På bunnlinjen satt selskapet igjen med 3,99 milliarder kroner, noe bedre enn ventede 3,94 milliarder.

Til tross for det brutale resultatfallet skriver selskapet at de planlegger å åpne 390 nye butikker i 2018, og stenge 170.

Les også

Kjøpte seg opp da H&M-aksjen stupte

Vurderer å «ta en Statoil»

Samtidig vurderer H&M å tilby aksjonærene aksjebasert utbytte, og viser til at det gjenstår store investeringer i områder som digitalisering.

Flere oljeselskaper, blant annet Statoil, innførte lignende grep i forbindelse med oljenedturen.

Flere analytikere har pekt på at H&M har hengt etter på netthandel. Nå planlegger altså selskapet å øke antallet fysiske butikker.

Samtidig varsler selskapet at de ikke vil nå salgsvekstmålet på 10–15 prosent i 2018.

Analytiker: – Nettsalg blir viktig

Investeringsdirektør Vegard Søraunet i Odin sa til E24 tirsdag at noe av den svake utviklingen for kleskjeden kan skyldes de fysiske butikkenes lokasjon.

– I dag har selskapet for mange butikker i modne markeder, og for få butikker i fremvoksende markeder, så det blir spennende å se hva de tenker å gjøre med den saken.

Les også

Vil kaste sjefen i kriserammede H&M: – De fleste andre hadde fått sparken med slike resultater

Til tross for økt netthandel, mener Søraunet at H&Ms fremtid også ligger i den fysiske verden.

– De satser jo på nett, og har nå kuttet fraktkostnaden, men dette gjør jo at allerede dårlige marginer presses ytterlige. Nettsalg blir viktig for H&M, men like viktig er det å mestre balansen mellom butikk og nett, for jeg tror H&M også i fremtiden skal ha butikker.

Her kan du lese årsrapporten

Her kan du lese mer om