SAS bestiller nye fly: Skal ha inn tre av Airbus nye mellomdistansemodell

SAS gjør som Norwegian og skaffer seg nå Airbus' nye mellomdistansefly som kan fly fra Europa til store deler av den amerikanske østkysten. Det åpner for ruter til USA fra andre steder i Skandinavia enn Oslo, København og Stockholm.

SAS bestiller tre nye Airbus A321LR fra et leasingselskap. Flyene skal i trafikk i 2020 og er mindre enn tradisjonelle langdistansefly, men kan fortsatt fly over Atlanterhavet

Foto: SAS
Publisert:,

Styret i SAS vedtok denne uken at selskapet skal gå til anskaffelse av Airbus A321LR (Long Range).

De tre splitter nye flyene skal leases fra Air Lease Corporation og vil bli levert i 2020. Det første flyet skal i trafikk i løpet av første halvår 2020.

Ordren kommer i tillegg til de 50 Airbus A320neo-flyene SAS bestilte i april i fjor, opplyser informasjonssjef for Norge i SAS, Knut Morten Johansen til E24.

Han legger til at SAS fortsatt har muligheten til å skaffe seg flere A321LR gjennom å konvertere deler av Airbus-ordren som de la inn i fjor.

Flyet er en ny og modifisert versjon av A321-flyet som SAS og mange andre flyselskaper allerede har i flåtene sine. Det er gjort endringer i motor, interiør og lagt til mer kapasitet på drivstofftankene, slik at flyet når over Atlanterhavet med god margin.

– Flyet gir muligheter for spennende langdistanseruter utenom våre tre hub’er i Skandinavia, Oslo, København og Stockholm, sier Johansen.

Konseptet er ikke ulikt det Boeing har gjort med sine 737Max, men A321LR har lengre rekkevidde. Begge flyene bruker de siste innen motorteknologi, og har dermed lavere forbruk og utslipp enn tidligere versjoner av flyene, noe som sparer kostnader for flyselskapene.

Norwegian har tidligere konvertert 30 av sine 100 bestillinger på A320neo til A321LR-varianten og skal etter planen motta sitt første eksemplar senere i år.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener SAS med dette tar grep for å møte en stadig mer tilspisset konkurranse, både fra lavprisselskaper og premiumselskaper fra andre land.

– SAS kan sette inn A321LR på sekundær-flyruter som ikke har stort nok kundegrunnlag til å støtte operasjon av widebody-flyene A330 og A350. A321LR er både rimeligere å lease og har lavere driftskostnader enn de store widebody-flyene. Da kan SAS også konkurrere på pris, sier Elnæs.

E24 + (for abonnenter): Det går mot en kjølig vinter for europeiske flyselskaper

Les også

Qatar Airways-sjefen vil ikke kjøpe SAS, men: – Norwegian er veldig interessant for IAG

Ruter og setekonfigurasjon ikke avklart

Det nye flyet kan både nå viktige markeder langs østkysten av USA, i tillegg til destinasjoner i Canada, Midtøsten og India, påpeker SAS i en pressemelding.

– A321LR er et mindre fly, og det gir SAS mulighet til å fylle flyene på nye ruter. Det kan for eksempel være nye destinasjoner på mindre markeder eller eksisterende destinasjoner fra mindre byer, skriver SAS.

Akkurat hvilke ruter SAS vil bruke flyet på er ikke avklart ennå, og selskapet lover at de vil annonsere fra våren av og utover.

Hvordan kabinen skal konfigureres er heller ikke bestemt ennå. SAS sine eksisterende langdistansefly av typen Airbus A330 og A340 rommer henholdsvis 266 og 245 seter. Til sammenligning kan en A321LR ha rundt 185 passasjerer i et typisk oppsett med økonomi- og businessklasse.

– Dette er en helt ny flytype for SAS, som er meget godt tilpasset til det skandinaviske markedet og våre forskjellige reisemønstre. Vi ser frem til lanseringen av nye ruter og til å evaluere A321LR i produksjon, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i meldingen.

Etter det E24 kjenner til har SAS i en periode vurdert hvor og om flytypen kan fungere kommersielt, ettersom det er mindre enn selskapets eksisterende langdistanseflåte og dermed har en del andre egenskaper.

SAS begynner snart å motta sine nye A350-langdistansefly som har enda større kapasitet enn A340 og A330, og da vil A321LR kunne fungere på ruter der trafikken ikke er stor nok for en A350.

SAS har tidligere eksperimentert med et mindre langdistansefly. I 2014 lanserte SAS en direkterute mellom Stavanger og Houston med et innleid, spesialtilpasset fly av typen Boeing 737 fra sveitsiske PrivatAir. Etter at oljebremsen tok livet av «oljeruten» til Houston i 2015 satte SAS inn flyet på en ny rute mellom København og Boston.

Denne ruten viste seg etter hvert til å være populær nok til at SAS kunne sette inn et av sine større A330-langdistansefly på Boston-ruten.

Les også

– Vi skulle egentlig forlate oneworld 1. januar

Les også

Dronekaos kostet EasyJet 166 mill.

Les også

IAG-sjefen: – Vil ikke gå i budkrig om Norwegian