Storbank snur: Øyner massiv oppside i John Fredriksen-aksje

SEBs shippinganalytikere har regnet seg frem til at de tror Fredriksen-aksjen Flex LNG vil legge på seg tre milliarder i børsverdi i løpet av det neste året, ifølge en fersk analyse.

Den kypriotiske mangemilliardæren John Fredriksen er tungt inne i sektorer som shipping, oljeservice og laks.
Aksjeanbefalinger
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Markedet for frakt av flytende naturgass (LNG) fikk en kraftig knekk fra de høye nivåene ved årsskiftet, men har den siste måneden tatt seg noe opp.

Ifølge storbanken SEB kommer det til å bli langt lysere tider for eiere av LNG-skip i årene fremover.

Nå har SEB-analytikerne derfor jekket opp kursmålet på John Fredriksen-dominerte Flex LNG til 130 kroner, fra tidligere 70 kroner.

Anbefalingen høynes til «kjøp», mens den tidligere var «hold».

Oppsiden som øynes er på 71 prosent. Aksjen avsluttet til 76 kroner på Oslo Børs tirsdag. Kursen tilsvarer en markedsverdi på 4,1 milliarder kroner, mens den vil være på 6,9 milliarder dersom kursmålet nås.

Aksjen stiger ni prosent på Oslo Børs onsdag formiddag.

Et kursmål er en forventning om hva aksjen vil stå i om 6 til 12 måneder.

– Forventer et strammere gassmarked

SEB-analytikerne trekker frem at dagratene, altså fraktinntjeningen, til LNG-rederier historisk har vært høyere når gassmarkedet har vært stramt.

– Hovedårsaken til at vi endrer vårt syn på Flex LNG er fordi vi forventer et strammere gassmarked de neste årene i kjølvannet av økt etterspørsel i Asia og lavere LNG-produksjonsvekst. Vi forventer at dette vil øke fraktdistansene ettersom mer laster går til Asia istedenfor Europa på grunn av at arbitrasjen øker, skriver analytikerne.

Det fremheves at lengre distanser vil slå positivt ut på Flex LNGs inntjening.

– For å illustrere hvor viktig dette er vil vi argumentere for at et skifte av fraktflyten var det som drev selskapets aksjekurs mellom 2018 og 2020. Endringen fra den høye aksjekursen i 2018 til de lave nivåene i 2019 og 2020 er i stor grad forklart med at den minkende arbitrasjen mellom USA og Asia sendte laster til Europa og ikke Asia, skriver analytikerne.

Arbitrasjen er differansen i LNG-prisen mellom Asia og USA, og når denne er stor betyr det at det blir mer profitabelt å transportere gass fra USA til Asia.

Panamakaos

Det trekkes i analysen også frem kapasitetsproblemene med den sentrale Panamakanalen, som i vinter var preget av lange køer.

– Konsekvensen er at LNG-skip tar den lange veien rundt Afrika eller gjennom Suezkanalen for å levere laster til Det fjerne østen. Dette øker fraktlengden på amerikansk eksport med mellom 40 til 50 prosent, som naturlig øker flåteutnyttelsen og som en konsekvens vil dagratene bli høyere. Skip blir allerede oftere dirigert til disse alternativene rutene og vi forventer at dette vil vedvare, forklarer analytikerne.

SEB øker det forventede ratenivået for Flex LNG til 68.000 dollar per dag for 2021 og 70.000 dollar per dag for 2022, fremgår det.

Det er opp fra tidligere henholdsvis 50.000 dollar per dag og 56.000 dollar per dag.

I dag ligger ratenivået i spotmarkedet for Flex LNGs skip på rundt 53.000 dollar dagen. Kontant break-even for flåten er på ca. 45.000 dollar dagen.

SEB tror flåteveksten globalt når en topp i 2021, der rundt 50 skip leveres.

Flex LNG-skipet «Flex Freedom». Rederiets flåte på 13 skip er for det meste eksponert mot spotmarkedet.

– Drypper ned i fraktmarkedet

Flex LNG-sjef Øystein Kalleklev uttalte seg nylig positiv til markedet de seiler i.

Han viste til et kjøpspress på LNG for øyeblikket, som i stor grad skyldes den iskalde vinteren vi har lagt bak oss i Asia. Ved årsskiftet var prisene for både produkt og frakt skyhøye ettersom kuldesituasjonen gjorde at LNG-lagrene ble tømt og fraktmarkedet ble utsolgt for skip for å møte et sterkt gassbehov.

Den nåværende LNG-etterspørselen reflekteres i rekordhøy amerikansk eksport.

– Dette drypper selvsagt ned i fraktmarkedet med sterke rater, sier Kalleklev.

For øyeblikket er lagernivået i Europa på rundt 30 prosent.

– I år kommer vi ut av vinteren med svært lave gasslagre, samtidig som gassetterspørselen er bra. Det medfører at fraktmarkedet bør være betydelig bedre enn i fjor, til tross for betydelig flere skipsleveringer i år enn i fjor, sier gassfraktsjefen.

Les også

Les intervju med Flex LNG-sjefen fra tidligere denne uken her

Les også

Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

Les også

Investor ser forbi krisen: Tar stort jafs av John Fredriksens riggaksje

Les også

Fredriksen-aksje opp 40 prosent - tidligere fotballstjerne laster opp

Les også

Raskt tankstup etter Suez-åpning

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Aksjeanbefalinger
  2. Flex LNG
  3. LNG
  4. John Fredriksen
  5. Shipping
  6. Oslo Børs

Flere artikler

  1. LNG-ratene til værs: – Høyeste april-nivåene siden 2013

  2. Kjøpspress på flytende naturgass: – Drypper ned i fraktmarkedet

  3. Fredriksen-rederi inngår faste kontrakter for fire skip: – Åpner opp for voksende utbytter

  4. DNB Markets øyner større oppside i Flex LNG-aksjen

  5. Fredriksen-rederi hardt straffet på børs: – Fortsetter å tro at Flex LNG er dypt underpriset