Kjos forhandlet selv - fikk milliardrabatt

Etter to uker med intense forhandlinger kunne Norwegian-sjef Bjørn Kjos presentere Europas største flykjøp.

FORHANDLET SELV: Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos, kunngjorde onsdag at Norwegian har signert avtale både med Airbus og Boeing om kjøp av totalt 222 nye fly til en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner. Kjøpet er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering.
FORHANDLET SELV: Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos, kunngjorde onsdag at Norwegian har signert avtale både med Airbus og Boeing om kjøp av totalt 222 nye fly til en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner. Kjøpet er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering.

Med investeringer som tilsvarer 25.000 per nordmann skal Bjørn Kjos gjøre sin egen flybaby til en europeisk gigant. SAS skal bli lillebror.

- SAS er en fin konkurrent å ha. Men i det store perspektivet er SAS en av mange, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til VG.

- Du bryr deg ikke om SAS?

- Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Det er liksom så mange konkurrenter der ute, så jeg ser mer på den europeiske og den globale konkurransen, sier Kjos.

Han avviser at han har blitt stormannsgal:

- He-he, nei. Bak dette ligger det dype analyser og beregninger. Dette er et veldig gjennomtenkt trekk, og det er ikke tatt fem på tolv, sier han til VG.

Intense forhandlinger

Klokken 07.00 i går overrasket Bjørn Kjos markedet med tidenes flykjøp:

Børsmeldingen «Aircraft acquisition» avslørte at selskapet skal handle 222 fly til en listepris på 127 milliarder kroner. Det er 27 milliarder kroner mer enn markedsverdien til finanskonsernet DNB.

LES OGSÅ: - Dette øker usikkerheten

De to siste ukene har det vært intense forhandlinger på hovedkontoret på Fornebu, og Bjørn Kjos skal ha vært en sentral aktør i forhandlingene med Boeings representanter fra Seattle og Airbus-ledelsen fra Toulouse i Frankrike.

Gigantavtalen er hovedsakelig fremforhandlet og landet av Norwegian selv, men advokatfirmaet Vogt & Wiig har bistått i prosessen.

Bjørn Kjos - som selv er advokat - skal imidlertid ha vært svært «hands on».

Detaljer ikke klare

Norwegian, Airbus og Boeing er nå enige om hovedtrekkene i avtalene, men etter det VG kjenner til er det fortsatt mange detaljer som ikke er på plass.

I juli hadde Norwegian 59 fly, og ved utgangen av 2014 skal flåten bestå av 73 fly. Men fra 2016 kommer de nye flyene fra Airbus og Boeing, og i 2020 skal Norwegian etter planen nå et toppunkt:

- Da har jeg vel rundt 200 fly, og vi vil nok være på et maksimum om ti år, sier Kjos.

LES OGSÅ: Slik blir de nye Norwegian-flyene

SAS og Norwegian har knivet i luften siden Norwegian kom på vingene i 1993. Kampen startet for alvor da Norwegian ble børsnotert ti år etter. I 2010 ble SAS dømt til å punge ut 132 millioner kroner i erstatning for å ha snoket i Norwegians bookingsystem.

- Konkurransesituasjonen kan endre seg fort, og strategien vår er at vi i løpet av syv-åtte år skal ha den nyeste flåten i verden. Vi skal ha noen av de laveste kostnadene et flyselskap har i verden, og da har vi den ordningen at vi i prinsippet kan konkurrere mot hem som helst, sier Kjos.

Utnyttet uroen

Kjøpet finansieres gjennom banklån og garantiordninger. England, Frankrike og Tyskland har utstedt statsgaranti i forbindelse med Airbus-flyene, mens USA har gitt statsgaranti når det gjelder Boeing-kjøpet.

- Da vi begynte å forhandle med Airbus og Boeing, stilte vi krav om at finansieringen skal være av en slik karakter at vi ikke trenger å hente inn egenkapital. Vi må kunne bære det på egen rygg, sier Kjos.

- Du har utnyttet uroen i økonomien?

- Det er gunstig å gjøre store kjøp nå. Det er det ingen tvil om, sier han.

- Hvorfor har ingen andre gjort det?

- Det er alltid litt vanskelig for mange å gå motstrøms. Ordrene kommer i bøtter og spann når det er oppgangstider og alt er dyrt. Nå ser vi fire-fem år i krystallkulen, og det er lite trolig at resesjonstidene vil vare så lenge.

- Stemmer det at rabatten gjør at du må ut med halvparten av 127 milliarder?

- Vi er fornøyd med de avtalene vi har gjort. Men jeg har undertegnet en avtale med Airbus og Boeing på at vi ikke har lov til å si prisen. Så jeg holder avtaler, sier han.

LES OGSÅ: Tre grunner til at Norwegian får rabatt

Norwegian-sjefen sier selskapet ikke kommer til å endre profil i fremtiden, men at det kommer nye ruter.

- Vi vil være blant de selskapene i verden med lavest kostnadsstruktur, og da kan vi holde billettprisene nede. Vi skal sørge for at det blir billig å fly i fremtiden også.

Du kan lese mer om Kjos privat på VG+

På forsiden nå