Hurtigruten skyter inn frisk kapital i presset verft

En investorgruppe bestående av Hurtigruten, sammen med eierne Petter A. Stordalen og britiske TDR, går inn med 300 millioner i Kleven.


<p><b>GIR FINANSIERING:</b> Hurtigruten er blant de nye investorene i Kleven-verftet.</p>

GIR FINANSIERING: Hurtigruten er blant de nye investorene i Kleven-verftet.

Et nytt investorfellesskap som består av Hurtigruten, britiske TDR og Petter Stordalens Strawberry Equity skal skyte inn 300 millioner kroner i ny kapital i verftskonsernet Kleven, skriver rederiet i en pressemelding fredag.

Fellesskapet inkluderer også reder Åge Remøy, Kleven-familiens selskaper John Kleven AS og H-Invest AS, det familieeide tyske yachtverftet Lürssen Group og investor Per Lillebø.

– Dette vil sikre nye arbeidsplasser og videre vekst både ved Kleven-verftene og for norsk verftsindustri, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Hurtigruten og dets eiere blir den største investoren i det nye investeringsselskapet, med en andel på over 40 prosent.

– Med Kleven som et av de fremste eksemplene, er norsk verftsindustri i verdensklasse. Nå går vi sammen for å videreutvikle den unike kompetansen, sikre nye lokale arbeidsplasser og skape vekst i konsernet som bygger fremtidens skip, sier Skjeldam.

Økonomiske problemer

Kleven har slitt med store økonomiske utfordringer, og verftets eiere og banker har lenge arbeidet med å finne en løsning på utfordringene.

Dette skyldes ikke minst oljenedturen fra sommeren 2014, som rev bort bunnen i markedet innen flere av oljeservicesegmentene. Som E24 tidligere har omtalt, har interessen for nye offshoreskip kollapset.

Den økonomiske nedturen for Kleven sin del ble forverret da en malaysisk selskap ikke klarte å betale for et offshoreskip til nesten en halv milliard kroner. Skipet ble imidlertid solgt i august i år, men til en pris som påførte Kleven et tap på 270 millioner kroner, ifølge NRK.no.

Situasjonen for Kleven har vært så alvorlig at de ansatte har gitt et lån på 24 millioner kroner til sin arbeidsgiver.

I tillegg har danske Maersk inngått avtale om utsatt levering av fire store offshoreskip som er bestilt fra Kleven.

Hurtigruten har også bestilt skip ved verftet, og en konkurs kunne således påvirket Hurtigrutens eget byggeprogram.

Ny låneavtale

– Kleven-konsernet har, i likhet med andre norske verft, fått merke nedturen i olje- og offshoresektoren, men kompetansen til de ansatte og Kleven-familien er bunnsolid. Vi gleder oss over å kunne bidra inn i et nytt, spennende kapittel for Kleven, sier Petter Stordalen.

I forbindelse med dagens melding kommer det også frem at Kleven har reforhandlet sin låneavtale med bankene. Denne må imidlertid godkjennes av bankene og Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK).

«Disse har imidlertid vært tett involvert i prosessen, dermed er det ventet at formalitetene trolig vil komme på plass i løpet av kort tid», skriver Hurtigruten i dagens melding. 

Administrerende direktør i GIEK Wenche Nistad bekrefter også dette. 

– Det gjenstår kun formaliteter, og GIEK er tilfreds med resultatet, sier Nistad til E24, og legger til at GIEK vil være involvert i prosessen fremover.

– GIEKs bidrag er nye garantier for byggelån til selskapet. GIEK har også gitt lånegarantier til en rekke rederier som har bestilt Kleven-skip, og vi forventes å bidra også fremover, sier hun. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå