Storebrand vil «kvele» kullinvesteringene: – Kullfri i 2026

Storebrand vil «kvele» finansieringen av kullbransjen. Fredag legger selskapet frem en plan om å bli kullfri innen 2026.


<p><b>KULLFRI I 2026:</b> Storebrand kommer med nye fraspark mot finansieringen av kullindustrien. Nå vil selskapet ha med seg andre investorer på en plan om å stramme inn på kriteriene slik at flere kullselskaper vil bli ekskludert fra porteføljene, med en total utfasing innen 2026. Dette er et av RWEs kullkraftverk nær tyske Niederaussem.</p>

KULLFRI I 2026: Storebrand kommer med nye fraspark mot finansieringen av kullindustrien. Nå vil selskapet ha med seg andre investorer på en plan om å stramme inn på kriteriene slik at flere kullselskaper vil bli ekskludert fra porteføljene, med en total utfasing innen 2026. Dette er et av RWEs kullkraftverk nær tyske Niederaussem.

Storebrand kommer med utspillet før klimamøtet COP24 i Polen, som varer fra 3. til 14. desember.

Finansbransjen må slutte å finansiere kullkraft hvis verden skal nå de globale klimamålene, mener selskapet, som tar til orde for at investorer bør kvitte seg med kulleksponerte aksjer innen 2026.

Selskapet viser til rapporten fra FNs klimapanel som sier hva som skal til for å nå målet om å begrense global oppvarming til 1,5 grader over førindustrielt nivå i 2100, noe som krever at kullbruken er nær null i 2050.

– De er klare på noen ting, og en av dem er at kull ikke kan være en del av fremtidens energimiks, og må fases ut, sier konserndirektør for kapitalforvaltning Jan Erik Saugestad i Storebrand til E24.

Storebrand har derfor lagt en plan som det ønsker å få med seg andre investorer på. Storebrand selger seg ut av selskaper som har mer enn 30 prosent av kraftproduksjonen sin fra kullkraft, og vil gradvis senke dette taket.

Dermed vil stadig flere kullaksjer bli ekskludert fra Storebrands portefølje, og potensielt også fra andre investorers porteføljer hvis de blir med på det Storebrand omtaler som en «bevegelse».

Storebrand har så langt ekskludert 64 kullaksjer fra sine investeringer.

Vil senke «taket»

Fra 2018 vil Storebrand senke taket for selskapers kullandel i produksjonen til 25 prosent, og så skal det videre ned til 20 prosent i 2020, 15 prosent i 2022, 10 prosent i 2024, og innen 2026 vil selskapet være helt ute av kull.

 – I utgangspunktet er vi jo opptatt av å få til en endring. Det å selge oss ut av selskapet er på en måte det siste vi ønsker. Vi ønsker jo at selskapene skal vurdere risiko ved å være i kull og søke nye investeringsmuligheter i fornybar, sier Saugestad.

– Vi vil gi selskapene tid til å ta grep og bevege seg i den retningen, men vi må også utfordre med å selge oss ut hvis vi ikke ser noen tegn i den retningen. Men vi gjør det også på denne måten for å få med oss flere investorer på dette, sier han.

 – Du sier det er pinlig hvordan finansbransjen fortsetter å finansiere en døende industri – hva mener du med det?

– Det er ganske åpenbart at kostnaden på fornybar energi faller for hvert år som går. Men kostnaden på kull faller ikke på den måten. Det er et spørsmål om når disse selskapene vil få alvorlige økonomiske utfordringer som følge av det. Vi ser allerede at en betydelig del av kullindustrien i Europa ikke tjener penger, sier Saugestad.

 – Er finansbransjen med på å utsette et nødvendig skifte?

– Det ene er at det er et nødvendig skifte for å nå klimamålene, og vi trenger tempo i det skiftet. Det andre er at det er økonomisk smart av selskapene å diversifisere sin virksomhet, sier Saugestad.

I kamp med RWE

Også det norske Oljefondet har de siste årene kvittet seg med en rekke kullaksjer, selv om det fortsatt eier en del kullvirksomhet. Blant annet doblet Oljefondet i høst sin andel i det tungt kulleksponerte tyske kraftselskapet RWE.

Storebrand har på sin side kvittet seg med RWE-aksjene og vært i en feide med den tyske kullgiganten, og beskyldt selskapet for lite bærekraftig virksomhet.

 – Jeg oppfattet bare at vi var tydelige på hva vi mente om kull, sier Saugestad.

– Det vi fant mest utfordrende med RWE var deres uttalte ambisjon om at kull vil være en viktig del av energimiksen i lang tid fremover og det mener vi ikke er i tråd med klimaambisjonene. Vi har vært i en direkte dialog med dem i form av et møte, så jeg mener dette har medført en bedre dialog med RWE, sier han.

 – Hvorfor går dere så hardt ut i denne saken?

– For det første mener vi det er ganske godt underbygget hva som kreves, og vi føler vi står på trygg grunn i vår argumentasjon, sier Saugestad.

– For det andre tror vi at det å være tydelig øker sannsynligheten for at dette blir en debatt som når flere, og at flere vil bli med. Det tredje elementet er at dette er et tydelig signal til selskapene om hvordan vi som investorer oppfatter dette, sier han.

Ros fra miljøorganisasjon

– Det er svært positivt at Storebrand igjen tar globalt lederskap og viser en konkret modell for hvordan dette kan gjøres på en forutsigbar måte som bidrar til at selskapene får klare insentiver til endring, sier Per Kristian Sbertoli, fagansvarlig for finans i miljøorganisasjonen Zero til E24.

Han mener det er særlig viktig at Storebrand inviterer med seg andre investorer akkurat nå, og dermed gir en ekstra dytt til diskusjonen frem mot klimaforhandlingene i Polen de neste ukene.

– Det er håp om at flere større aktører vil følge etter. Det bør ikke minst være aktuelt for Oljefondet, sier Sbertoli.

Også Høyres stortingsrepresentant Stefan Heggelund er fornøyd med Storebrands utspill.

– Storebrand har tatt en lederrolle i klimakampen med dette vedtaket, sier Heggelund.

– Signalene fra Storebrand og Stortinget bør plukkes opp av andre store investorer i Norge og internasjonalt. Kullkriteriet til Storebrand bejubles på Stortinget, og vi håper at andre selskaper følger etter, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå