– Vi skal snu dette rundt så raskt som mulig

I løpet av knappe to hektiske uker spikret Rolls-Royce og Kongsberg Gruppen sammen oppkjøpsavtalen som skaper en ny norskeid maritim gigant. Underskuddene i Rolls-Royce Marine er samtidig så store at Kongsberg må hente inn en solid økonomisk buffer.


<p><b>NY GIGANT:</b> Bildet viser Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen</p>

NY GIGANT: Bildet viser Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen

– Dette er en milepæl. Jeg har vært i denne bransjen i over 25 år og jeg har lenge sett at Rolls-Royce ville passe godt sammen med Kongsberg Gruppen, sa en fornøyd Geir Håøy, konsernsjef i det norske forsvars- og teknologikonsernet da han fredag presenterte milliardoppkjøpet.

Nyheten om at Kongsberg Gruppen kjøper den kommersielle delen av Rolls-Royce Marine for rundt 5,3 milliarder kroner har mottatt både applaus og støtte fra et bredt sjikt av aktører, fra de tillitsvalgte og LO, til Norsk Rederiforbund, Norsk Industri og næringsministeren. Næringsministeren stiller for øvrig opp med 2,5 milliarder kroner på vegne av staten i den tilhørende emisjonen som skal være med på å finansiere oppkjøpet.

Avtalen slår sammen to av verdens ledende leverandører til shipping- og offshore-næringene. Etter at Rolls-Royce-konsernet i vinter gjorde det klart at Marine-divisjonen var til salgs har spekulasjonene gått om hvem som kunne ende som kjøper. Aktører som Kongsberg Gruppen, ABB, Wärtsilä, Siemens og Aker har vært nevnt som potensielle kjøpere.

Raskt i boks

Etter det E24 får opplyst har partene vært i dialog en stund, men selve avtalen skal ha blitt forhandlet frem og avklart i løpet av de siste ti dagene. Meglerhuset Arctic Securities sikret også valutakursen for Kongsberg på fredag, slik at prislappen fra i dag er sikret i norske kroner.

Selv om oppkjøpet skaper en verdensledende gigant innen utstyr og teknologi til maritim- og offshore-markedene, så er ikke oppkjøpet uten utfordringer.

Konsernsjef Geir Håøy og finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø la nemlig ikke skjul på at Rolls-Royce Marine har slitt økonomisk i kjølvannet av oljebremsen og nedturen i shippingmarkedet.

Både Rolls-Royce Marine i Norge, og Kongsberg Maritime har begge måttet ta store grep og har gjennomført nedbemanninger som følge av markedsnedturen de siste årene.

– Vi skal snu dette rundt så raskt som mulig, sa Håøy om selskapet de nå kjøper til analytikerne og pressen som var møtt opp under presentasjonen fredag.

– Rolls-Royce har hatt en fallende utvikling, både i omsetning og på resultatnivå de siste årene, supplerte finansdirektøren mens hun viste frem de siste regnskapstallene for det britiske selskapet.

Gyrid Skalleberg Ingerø, finansdirektør i Kongsberg Gruppen
Gyrid Skalleberg Ingerø, finansdirektør i Kongsberg Gruppen

Regner med stort underskudd i år

Kongsberg Gruppen la fredag frem tall som viser at Rolls-Royce Marine halverte omsetningen fra 2013 til 2017, fra 1,65 milliarder til 817 millioner pund. I samme periode gikk brutto driftsmargin (EBITDA) fra 10 til -7 prosent.

Utviklingen hittil i år er enda svakere, og finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø sier til E24 at man anslagsvis kan legge resultatene fra første kvartal til grunn for å få et inntrykk av hva de venter for resten av 2018.

Kongsberg Gruppen regner altså med at Rolls-Royce Marine vil ende med et brutto driftsunderskudd (EBITDA – driftsresultat før av- og nedskrivninger) på rundt 70 millioner pund, eller et sted rundt 750 millioner kroner i minus med dagens kurs for 2018.

Det er en forverring fra 2017, da brutto driftsresultat endte med minus 57 millioner pund, tilsvarende 607 millioner i minus med dagens kurs.

Som E24 meldte fredag planlegger Kongsberg Gruppen imidlertid ikke noe utbyttekutt som følge av dette.

– Mener dere at dere er ferdige med omstillingen internt slik at dere nå kan påta dere dette, eller har dere tatt dere vann over hodet?

– Vi har veldig respekt for størrelsene vi snakker om i denne avtalen og tallene er krevende. Samtidig har både vi og Rolls-Royce gjort mye internt. Salgsprosessen som de igangsatte i vinter satte nok en del tiltak på vent mens man avklarte eiersituasjonen, men nå kjører de videre og vi skal følge opp dette så langt vi har lov frem til vi offisielt gjennomfører transaksjonen, sier Geir Håøy.

Tror de kan stoppe blødningen

Selv om oppkjøpet krever finansielle muskler og innebærer en risiko, er det flere årsaker til at Kongsberg-ledelsen mener tiden nå er riktig for å få kloen i Rolls-Royce.

Særlig markedsutviklingen og Kongsberg-aksjonærenes villighet til å stille opp med kapital er viktig.

– Vi mener markedet har bunnet ut nå. I Kongsberg har vi allerede vært gjennom en stor restrukturering, og nå kan vi ta på oss en snuoperasjon av denne størrelsen og skape en solid aktør, sa finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø under presentasjonen.

– Vi vet ikke akkurat når markedet kommer tilbake, men ved å ta ut kost og synergier mener vi at dette er solid, selv om det skulle ta tid. Og jeg ser særlig muligheter i ettermarkedet, fortsatte Geir Håøy.

Selv om Kongsberg Gruppen regner med at det vil koste rundt 450 millioner å slå sammen de to virksomhetene, og ta flere kostnadsgrep i Rolls-Royce, regner de også med å kunne kutte rundt 500 millioner i årlige kostnader takket være fusjonen.

Allerede neste år skal 200 millioner kroner av de 500 være realisert, mens den fulle effekten er ventet å slå inn fra 2022.

Kostnadskuttene inkluderer blant annet samlokalisering av kontorer og nedbemanninger utenlands, og forbedringer man kan oppnå gjennom felles salg og økte volumer.

– Selv om markedet ikke kommer tilbake i år eller neste år, kan vi ta ut kostnadssynergier som likevel vil få Rolls-Royce i pluss, og dermed vil vi være posisjonert for vekst, sa Ingerø.

Uklar prislapp

Kostnadskutt til tross, Kongsberg Gruppen tar likevel høyde for at de skal kunne bære Rolls-Royce-tapene i en periode. Selskapet varslet fredag at de kjører en emisjon der man henter inn fem milliarder i frisk kapital. På toppen av dette skal det utstedes et obligasjonslån på opp til to milliarder.

Saken fortsetter under annonsen.

– Jeg tror ikke vi kommer så høyt som syv milliarder totalt, sier finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø.

Det er fortsatt usikkert hva prislappen blir og hvor stort dette lånet blir. Dette vil avhenge av hvor mye kontanter det er igjen i Rolls-Royce ved overtagelsen (som Kongsberg eventuelt må betale for), og hvilke resultater selskaper leverer før det blir kjøpt opp.

Gitt en kjøpesum på 5,3 milliarder vil Kongsberg kunne sikre seg en buffer på opp mot 1,7 milliarder kroner hvis de benytter hele lånerammen.

Denne bufferen vil komme godt med hvis ikke markedet bedrer seg innen 2020. For selv med 200 millioner i kostnadsbesparelser neste år, vil bufferen på 1,7 milliarder være brukt opp hvis Rolls-Royce får et driftsunderskudd på 750 millioner i år og neste år, og man trenger 450 millioner til å gjennomføre fusjonen og nye kostnadsgrep.

Etter det E24 kjenner til gikk man flere runder for å beregne hvor mye kapital og finansiering Kongsberg måtte få på plass for å kunne bære oppkjøpet.

Man skal ha vurdert å hente fire milliarder kroner i emisjonen, men endte altså på fem milliarder, i tillegg til lånet, som Nordea mellomfinansierer med et brolån.

En viktig til grunn til at man endte med fem milliarder i emisjonen er at man da mener at man har rom til å sette i gang med alle tiltakene som må til for å snu Rolls-Royce med en gang, fremfor å måtte ta de enkleste først og deretter vente til økonomien tillot større grep.

– En juvel

Hovedårsaken til at Kongsberg-ledelsen satser så tungt når markedet nå er i en bunn kommer både av et ønske om å vokse generelt sett, men også fordi oppkjøpet utfyller Kongsbergs produkttilbud i markedet på noen viktige punkter.

Rolls-Royce leverer blant annet fremdriftssystemer (Propulsion-systemer), inkludert propeller og manøvreringssystemer. I tillegg leverer det britiske konsernet forskjellige typer dekksutstyr, fra kraner og vinsjer til andre typer mekaniske installasjoner.

– Propulsion-virksomheten er en juvel slik vi ser det, og de er verdensledende i dekksutstyr til blant annet ankerhåndteringsfartøy, for eksempel, sier konsernsjef Geir Håøy.

– De har jo også ambisjoner om å ta en betydelig posisjon innen autonome fartøy, slik vi også har. Det ville jo vært ille om vi satt som to aktører og konkurrerte mot hverandre i Norge, når dette er et verdensmesterskap der vi møter konkurranse fra helt andre aktører og regioner, fortsetter han.

I konkurransen med aktører som Wartsila, ABB og andre mener Kongsberg-ledelsen det er essensielt å sitte på et bredest mulig tilbud som kan leveres i store integrerte pakker. I de mer integrerte systemene mener Kongsberg det også er lettere å lage enda mer kostnads- og energieffektive systemer for kundene.

Nå kan de altså inkludere både fremdriftssystemer og dekksutstyr, sammen med de eksisterende kontroll-, bro- og automasjonssystemene de leverer:

– Da kan vi integrere og styre disse systemene enda mer optimalt, og vi kan nå også gjøre smarte ting med dekksutstyr, sier Håøy.

– I det maritime markedet kommer det også mer og mer hybridløsninger, og Rolls-Royce har jo løsninger for energilagring (batteriløsninger, journ.anm.) som blir viktige for oss, fortsetter han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå