Kværner-sjefen sammenligner milliardkontrakt med OL-gull

Kostnadskuttene norsk leverandørindustri har gjennomført de siste årene gjør at de står seg bedre i den internasjonale konkurransen. – Veldig gledelig, sier Statoil-topp.


<p><b>GOD STEMNING:</b> Kværner signerte tirsdag en kontrakt med Statoil for leveranser til produksjonsskipet på Johan Castberg. Prosjektdirektør Torger Rød i Statoil til venstre, konsernsjef Jan Arve Haugan i Kværner til høyre.</p>

GOD STEMNING: Kværner signerte tirsdag en kontrakt med Statoil for leveranser til produksjonsskipet på Johan Castberg. Prosjektdirektør Torger Rød i Statoil til venstre, konsernsjef Jan Arve Haugan i Kværner til høyre.

– Dette er en veldig viktig jobb for Kværner, og det er en viktig dag for norsk industri. Denne jobben viser at norsk industri har klart å bli konkurransedyktig nok til å vinne i et verdensmesterskap. Eller, i disse tider burde man kanskje si OL. Det er et veldig positivt signal til oss alle sammen, sier konsernsjef Jan Arve Haugan i Kværner til E24.

Tirsdag morgen ble det klart at Kværner skal levere moduler til plattformdekket til Johan Castberg. Kontrakten, som har en verdi på rundt 3,8 milliarder kroner, ble samme dag signert i selskapets lokaler på Fornebu utenfor Oslo.

Kværner har vunnet kontrakten i konkurranse med internasjonale aktører, som et resultat av kostnadsbesparelser gjennom en periode med lave oljepriser og redusert aktivitet.

– Istedenfor å klage på at vi ikke vant jobber, klarte vi å motivere oss til å begynne å jobbe med kostnadsreduksjoner, først og fremst internt. Fordelen var at vi hadde såpass mange prosjekter at vi kunne gjøre omstillingen og forbedringene mens vi kjørte prosjekter. At vi får til omstillingen mens vi kan, og ikke mens vi må, har vært en styrke for oss i denne fasen, sier Haugan.

Norsk dominans

Kværner-tildelingen er ikke den første Johan Castberg-jobben som havner på norske hender.

Blant annet vant Aker Solutions i desember en dobbeltkontrakt på subsea-system og design av plattformdekket, verdt rundt fire milliarder kroner, hvilket ble annonsert samme dag som planen for utbygging og drift ble levert.

I januar ble det så klart at Subsea 7 skal bygge og installere milevis med rørledninger på den samme utbyggingen.

Ifølge prosjektdirektør Torger Rød i Statoil anslår selskapet at en andel på rundt 29 milliarder i utbyggingsfasen av Johan Castberg vil havne på norske hender. De samlede utbyggingskostnadene for feltet er omtrent 49 milliarder.

– Godt over 50 prosent er noe mer enn det vi normalt sett ser på en «floater», sier Rød, som også trekker frem Snorre-utvidelsen, der den norske andelen er omtrent 80 prosent.

Totalt sett tegner dette et bilde av at norske leverandørbedrifter vinner en større andel av arbeidet enn tidligere.

– Jeg tror det er riktig å si at det er vårt inntrykk. Vi har i 2017, og da inkluderer vi Johan Castberg, sanksjonert prosjekter for 90 milliarder sammen med våre partnere, og vi ser at en stor del av disse kontraktene har gått til norsk industri. Det er veldig gledelig. Og det er viktig å understreke at dette er konkurranser de har vunnet mot store internasjonale aktører, sier han.

Geografisk spredning

Tildelingen til Kværner gir igjen mer arbeid for andre nasjonale aktører.

– For hele jobben har vi sagt cirka 70 prosent norsk innhold, sier Haugan.

Kort tid etter annonseringen ble det klart at Aker Solutions i Egersund stikker av med rundt 450 millioner.

– Så vil det nok være en del lokale underleverandører vi har som automatisk vil få en del av dette, sier Haugan.

Av regioner som vil nyte godt av kontrakten trekker han frem Stord i Hordaland, Egersund i Rogaland, Verdal i Midt-Norge og Sandnessjøen i Helgeland. Inkludert ringvirkninger for underleverandører, tjenesteleverandører og lignende forventes kontrakten å generere arbeid for omtrent 4.800 personer.

– Disse klyngene vil dra nytte av denne jobben her. Men det er for tidlig å si noe om størrelsen i dag, sier Haugan.

Sikrer lærlingene

For Kværner sin del forsøker selskapet å sikre jevn belastning for sine anlegg. Haugan beskriver den såkalte belastningsfaktoren som «relativt bra» for tiden fremover, men forteller at de også vil konkurrere på nye anbud.

Kværner gjennomførte en nedbemanning i forbindelse med et anbudstap i 2015, dog av begrenset størrelse og med et fåtall oppsigelser. De har imidlertid hentet inn omtrent 500 lærlinger siden 2011, og Haugan mener at disse nå kan være tryggere på fremtiden sin.

– Jeg tror ikke vi kommer til å drive noen massiv ansettelseskampanje i denne situasjonen. Vi har funnet en relativt bra kombinasjon av utstyr og ressurser for å drive sammen med vår underleverandører, og jeg tror ikke at jeg vil love noen nyansettelser. Men vi jobber hele tiden med å utvikle vår kompetanse, og det er klart at gradvis ansetter vi jo nye, vi også, sier Haugan.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå