Kværner får milliardkontrakt

Kværner skal levere moduler til plattformdekket til Johan Castberg-feltet for 3,8 milliarder kroner.


<p><b>FÅR KONTRAKT:</b> Kværner Stord er verftet der selskapet produserer plattformdekk (topsides). Dette bildet er fra mai 2015, under arbeidet med plattformdekket til Edvard Grieg-feltet.</p>

FÅR KONTRAKT: Kværner Stord er verftet der selskapet produserer plattformdekk (topsides). Dette bildet er fra mai 2015, under arbeidet med plattformdekket til Edvard Grieg-feltet.

Det er Kværner selv som melder om kontrakten med Statoil på 3,8 milliarder.

Den gjelder til sammen ti forskjellige moduler som skal utføre ulike oppgaver på plattformdekket til produksjonsskipet for Johan Castberg-feltet i Barentshavet.

Disse skal også koples sammen med skroget, som produseres i Singapore.

Kontrakten vil gi positive ringvirkninger og involvere omtrent 2.000 Kværner-ansatte og personell hos underleverandører, skriver Kværner i en melding tirsdag.

– Vi er tilfredse med at vi er valgt som leverandør til ett av de viktigste prosjektene i det globale olje- og gassmarkedet, sier konsernsjef i Kværner, Jan Arve Haugan.

– I tillegg er det en strategisk fordel for Kværner at vi videreutvikler vår ekspertise på flytende produksjonsskip, ettersom flere kommende feltutviklingsprosjekter trolig vil benytte lignende konsepter, sier han.

Castberg-feltet skal drives med et produksjonsskip, eller FPSO. Kværner skal bygge moduler til plattformdekket, og sier de fleste vil bli levert av norske verft.

Skroget og boligkvarteret til produksjonsskipet er under produksjon for Statoil av Sembcorp i Singapore og skal leveres til Kværners verft på Stord høsten 2020, og da starter installasjonen av alle modulene som skal om bord.

Skipet skal etter planen slepes ut til feltet første kvartal 2022.

Viktig puslespillbit

Statoil bekrefter også kontrakten tirsdag morgen.

– Dette er en av de store puslespillbitene for Johan Castberg og utgjør en sentral del av produksjonsskipet, sier Torger Rød, direktør for prosjektutvikling i Statoil.

Han sier det har vært tøff internasjonal konkurranse om kontrakten, som omfatter bygging av til sammen ti moduler samt et fakkeltårn og en sentral rørgate.

– Norske leverandører har nok en gang demonstrert konkurransekraft, sier Rød.

Det understreker også fjorårets tall: Statoil tok i fjor beslutning om prosjekter til en verdi av 90 milliarder kroner på norsk sokkel.

Norske leverandører har sikret seg 70 prosent av kontraktene som så langt er tildelt i disse prosjektene, skriver Statoil.

(saken fortsetter under bildet)

 <p><b>FÅR STORKONTRAKT:</b> Kværner skal levere moduler til plattformdekket til Statoils flytende produksjonsskip på Johan Castberg-feltet. Dette er en illustrasjon av skipet.</p>

FÅR STORKONTRAKT: Kværner skal levere moduler til plattformdekket til Statoils flytende produksjonsskip på Johan Castberg-feltet. Dette er en illustrasjon av skipet.

– Dette er en gledens dag for Norge, sier olje- og energiminister Terje Søviknes (FrP).

– Kontraktstildelingen er et nytt bevis på hvilke ringvirkninger felt på norsk sokkel gir for bedrifter, arbeidsplasser og lokalsamfunn på land når norske leverandørbedrifter er internasjonalt konkurransedyktige, sier han.

Bygger mye i Norge

Modulene for gassinjeksjon, rekompressor og separasjon skal lages på Kværners anlegg på Stord, mens Kværner Verdal skal lage modulen som håndterer sjøvann, og hovedpakken for rør.

Kværner skal oppgradere for 370 millioner kroner på Stord, med ny dypvannskai og utvidelse av kranen på anlegget.

Aker Solutions' verft i Egersund skal levere moduler for injeksjon av vann og kjemikalier, mens selskapets anlegg i Sandnessjøen skal levere mindre moduler og fakkelbommen.

I en separat melding sier Aker Solutions at kontrakten har en verdi på 450 millioner kroner og vil bli bokført i første kvartal.

Plattformdekket på feltet skal også designes av Aker Solutions, etter at selskapet vant kontrakter med Statoil for over fire milliarder i desember.

Les mer: Aker Solutions vinner kontrakter for fire mrd.

Kraftig kostnadsreduksjon

Castberg-feltet har gått gjennom drastiske kostnadsreduksjoner de siste årene, fra over 100 milliarder til rundt 50 milliarder kroner.

Saken fortsetter under annonsen.

Les mer: Planene er klare og prisen er halvert: Slik blir Johan Castberg-feltet

Løsningen har blitt betydelig enklere, og operatøren Statoil har blant annet satt på vent planene om en landbasert oljeterminal på Veidnes.

Statoil leverte utbyggingsplanen før jul, og dette er feltets nøkkeltall:

  • Ressursestimat på 450 til 650 millioner fat utvinnbare oljeekvivalenter
  • Forventet produksjonsstart mot slutten av 2022
  • Balansepris (break-even) på under 35 dollar per fat (opprinnelig over 80 dollar, kuttet fra 45 til under 35 i februar) 
  • Utbyggingskostnad på om lag 49 milliarder kroner (fra rundt 100 milliarder opprinnelig)

– Dette prosjektet viser at forbedringene vi har gjennomført i forbindelse med kostnader og produktivitet i løpet av de senere årene har styrket vår konkurranseevne, sier Haugan.

Statoil er operatør for Johan Castberg og eier halvparten, mens partner Eni eier 30 prosent og statlige Petoro har en andel på 20 prosent.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå