Kilder: Flydel viser at flyet var konfigurert til å stupe

Flyet som som styrtet i Etiopia søndag var konfigurert til å stupe, skriver Bloomberg. 


<p><b>BOEING 737 MAX:</b> Flystyrten i Etiopia sist søndag etterforskes nå. </p>

BOEING 737 MAX: Flystyrten i Etiopia sist søndag etterforskes nå. 

Etterforskningen av de to ulykkene med Boeing 737 Max-flyene har fått en ny utvikling:

En skrueaktig del som ble funnet der Max-flyet styrtet i helgen, indikerer at flyet var konfigurert til å stupe, opplyser en kilde til Bloomberg.

Det var denne delen som gjorde amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) sikker på at flyene måtte settes på bakken.

Det sier kilden, som er kjent med detaljer i etterforskningen.

Lederen for FAA, Daniel Elwell, uttalte i forbindelse med flyforbudet at det var funnet et uidentifisert bevis som bidro til at flyene ble satt på bakken.

Det var søndag at et Ethiopian-fly av typen Boeing 737 Max 8 styrtet like etter avgang fra Addis Abeba. 157 personer omkom i ulykken. Dette var den andre ulykken med ulykkesflyet, etter at 189 døde da et Lion Air-fly i Indonesia styrtet i javahavet i oktober.

De to dødsstyrtene skjedde med helt nye fly, og skal ha tydelige likheter. 

Peker på MCAS

En gransking gjennomført av The Dallas Morning News har avdekket at det har kommet fem klager fra amerikanske piloter på flytypens flygedyktighet.

Klagene er kommet inn til en føderal database der piloter på frivillig basis kan melde fra om hendelser i sitt virke.

Vil du vite mer? Dette vet vi om Max 8-ulykkene (for abonnenter)

Ifølge avisen omhandler alle rapportene flystyringssystemet MCAS, og på alle de innrapporterte flygingene skal problemene ha oppstått under flyets stigning etter takeoff.

MCAS-systemet er et nytt system som har kommet på de nye 737 Max-flyene, et fly Boeing lanserte for første gang så sent som i 2017 – som svar på Airbus flytyper med lavere drivstoff-forbruk. Max-flyene er en oppgradering av 737, som har eksistert i snart 50 år.

 <p><b>PARKERT</b>: Max 8-fly satt på bakken på Gran Canaria-flyplass tidligere denne uken, deriblant en Norwegian-maskin. Midt i rekken et ryanair 737-800, som fortsatt kan fly. </p>

PARKERT: Max 8-fly satt på bakken på Gran Canaria-flyplass tidligere denne uken, deriblant en Norwegian-maskin. Midt i rekken et ryanair 737-800, som fortsatt kan fly. 

Skal hindre steiling

Det samme MCAS-systemet som Max-flyene har finnes ikke på den forrige 737NG-modellen (se mer om systemet nede i saken).

Systemet er designet for å hindre steiling av flyet, og er installert for å ta høyde for at motorene på Max-modellen er større og plassert annerledes enn på den forrige NG-modellen.

Spørsmålet er om piloter finner det nye systemet uvant, og vanskelig å håndtere – og om det er foretatt god nok opplæring.

Ifølge avisen beskriver flere av pilotene at flyets nese plutselig pekte nedover, og en pilot skal ha beskrevet det som «samvittighetsløst» at Boeing og amerikanske myndigheter har tillatt at piloter flyr 737 Max uten tilstrekkelig trening og uten at det er gitt god nok informasjon om hvordan flystyringssystemene på Max skiller seg fra de på den forrige 737-modellen.

Nye Norwegian-kanselleringer fredag

Nye ni Norwegian-flyginger blir kansellert fredag som følge av at alle Boeing 737 MAX 8-flyene er satt på bakken, ifølge NTB.

– Norwegians ansatte jobber dag og natt for å finne løsninger for passasjerer som blir berørt av endringer i flyprogrammet, noe vi har lyktes godt med. Det vil være noen kanselleringer i morgen også. Per nå ser det ut som at ni flyginger til, fra og i Norge blir kansellert, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian til NTB torsdag kveld.

Boeing har midlertidig stanset alle leveranser av nye 737 MAX 8-fly som er klare til levering. Produksjonen av flytypen vil derimot fortsette, ifølge NTB.

– Vi setter leveransene av 737 MAX på pause inntil vi kommer fram til en løsning. Vi vil fortsette produksjonen, men vi evaluerer hele tiden kapasiteten, sier talsmannen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå