Prøver på nytt redningsforsøk for Wow Air i helgen

Oppkjøpsfondet Indigo Partners har trukket seg fra et mulig oppkjøp av islandske Wow Air. Nå prøver selskapet å lande en redningsplan med Icelandair – for andre gang.


<p>Skuli Mogensen, gründer og konsernsjef i Wow Air, skal i helgen gjøre nok et forsøk på å redde flyselskapet. Arkivbilde.</p>

Skuli Mogensen, gründer og konsernsjef i Wow Air, skal i helgen gjøre nok et forsøk på å redde flyselskapet. Arkivbilde.

Det kriserammede islandske Wow Air forsøker seg på et nytt forsøk på å redde flyselskapet fra konkurs etter at Indigo Partners ikke lenger vil kjøpe selskapet.

I november ble det først annonsert en plan om at Icelandair skulle ta over selskapet. Etter forhandlinger og en nærmere titt på Wow Airs regnskaper (due diligence) endte Icelandair imidlertid med å trekke seg i slutten av samme måned.

Deretter kom oppkjøpsfondet Indigo Partners inn som en mulig kjøper.

Etter flere uker med forhandlinger trekker Indigo Partners seg ut. Wow Air har dermed startet opp samtaler med Icelandair igjen. Det kommer frem i børsmeldinger fra de to flyselskapene.

– Partene sikter mot å konkludere forhandlingene innen mandag 25. mars, skriver Wow Air.

Om det igjen er snakk om et oppkjøp eller annen form for avtale, fremkommer ikke. Icelandair skriver at styret i flyselskapet har blitt enige med Wow Air angående «Icelandair Groups engasjement i driften» til Wow Air.

– Samtalene vil finne sted i samarbeid med islandske myndigheter, skriver Icelandair videre.

Wow Air har både kort- og langdistansefly fra Airbus, og har blant annet fire Airbus A330 langdistansefly på 12-årig leasing fra Avalon, som kan være interessante for Icelandair, som har en omfattende langdistansevirksomhet.

For Indigo var det nok Wow-flyene i A320-familien som var mest interessante, ettersom de passer bedre med flyene som er ellers i flyselskapene Indigo Partners eier.

– Må ha nok kapital, volum og skala for å få det til

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker på at forhandlingene trolig har vært krevende, ettersom Wow Air skylder Isavia («Islands Avinor») penger for diverse flyavgifter, i tillegg til at gründeren Skuli Mogensen har lånt Wow Air penger.

– Wow Air har ganske mye gjeld til Isavia og hvis ikke de nå får en partner på plass stemmer det nok at de vil gå konkurs og bli satt på bakken, sier flyanalytikeren i WinAir.

– Slik jeg kjenner Bill Franke (flygründeren bak Indigo Partners, journ.anm.) vil han nok ha hatt et helt «rent» Wow Air uten store forpliktelser hvis han skulle gått inn.

Han tror strukturen i Wow Air gjør det vanskelig å klare seg som aktør i flymarkedet:

– Man må ha nok kapital, volum og skala for å få det til. Hvis Wow Air nå forsvinner er det nok positivt for marginene til de andre aktørene som konkurrerer på de samme rutene.

Erkjenner at Wow Air er på vei mot konkurs

Icelandair måtte i fjor høst selv rydde opp i sine egen finansiering, da selskapet var i ferd med å misligholde obligasjonsgjelden sin ved at de ikke kunne innfri alle lånekravene.

At Wow Air har store problemer fremkommer indirekte i meldingen fra Icelandair. Selskapet skriver nemlig at diskusjonene er basert på «failing firm defense»-prinsippet i konkurranselovgivningen.

Det betyr at man mener at et oppkjøp og fusjon av to selskap ikke vil ha negative konsekvenser for konkurransen i markedet, fordi det ene selskapet uansett ville gått konkurs og gått ut av markedet hvis det ikke blir kjøpt opp.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå