Vil kjøpe kriserammet flyselskap - byr 1 pence per aksje

Virgin Atlantic og Stobart Group har gått sammen om et bud på kriserammede Flybe, som verdsetter selskapet til 2,2 millioner pund. Styret anbefaler akjsonærene å godta budet.


<p><b>OPPKJØP:</b> Flyselskapet Flybe er i ferd med å bli kjøpt opp.</p>

OPPKJØP: Flyselskapet Flybe er i ferd med å bli kjøpt opp.

Tøff konkurranse og høyere oljepris har lagt press på en rekke flyselskaper den siste tiden. Ett av dem er britiske Flybe, som siden november har jobbet med å finne en kjøper.

Nå bekrefter Virgin Atlantic og Stobart Group at de har lagt inn et bud på Flybe som verdsetter selskapet til 2,2 millioner pund, ifølge Financial Times.

Markedsverdien på selskapet var ved stengetid torsdag på 36 millioner pund. Budet var på 1 pence per aksje, altså nær 94 prosent lavere enn sluttkursen på 16,4 pence torsdag.

Styret i Flybe har akseptert budet, og selskapet går inn under merkevaren Virgin Atlantic.

Les også: (+) Det går mot en kjølig vinter for europeiske flyselskaper

Nytt selskap

Virgin og Stobart Aviation har dannet selskapet Connect Airways. Sammen med Cyrus tilbyr de Flybe 20 millioner pund i mellomfinansiering for å sikre videre drift.

I tillegg har de lovt å investere ytterligere 80 millioner pund. Ved utgangen av september 2018 hadde Flybe 99 millioner pund i nettogjeld.

Det nye selskapet skal også omfatte driften av Stobart Air, i tillegg til å bistå Virgin Atlantics langdistanseflyginger, ifølge Sky News.

Flybe er Storbritannias største regionale flyselskap, og flyr 55 prosent av innenriksflygingene utenfor London.

40 prosent av Connect Airways er eid av DLP Holding, som tilhører fond forvaltet av Cyrus. 30 prosent er eid av Stobart Aviation, mens 30 prosent er eid av Virgin Atlantic. Connect vil også overta Stobart Air.

SAS-partner

Nyheten kommer et par måneder etter at Flybe varslet at selskapet er til salgs, som følge av tunge økonomiske tider i bransjen.

Flybe flyr en rekke ruter i og ut fra Storbritannia, men drifter også ruter for andre flyselskap, inkludert irske Aer Lingus' regionale rutenett, British Airways' Cityflyer-merkevare og enkelte småruter for SAS.

I forbindelse med den omfattende omorganiseringen SAS har gjennomført siden 2012 har selskapet i økende grad tatt i bruk eksterne leverandører for mindre og mer perifere ruter, slik at de kan konsentrere seg om de viktigste rutene selv.

I tillegg til Flybe er særlig CityJet en viktig leverandør for SAS.

I 2014 annonserte SAS et partnerskap med Flybe som løper i seks år fra 2015.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå