Marine Harvest skifter navn: – Det var litt overraskende

Oppdrettskjempen vil skifte navn til Mowi ASA og bruke 334 millioner kroner på merkevarebygging de neste to årene.


<p><b>SKIFTER NAVN:</b> Marine Harvest ASA vil bli til Mowi ASA fra neste år av, hvis aksjonærene støtter forslaget på generalforsamlingen i desember. Mowi er det gamle navnet på selskapet, som i sin tid ble etablert av Thor Mowinckel.</p>

SKIFTER NAVN: Marine Harvest ASA vil bli til Mowi ASA fra neste år av, hvis aksjonærene støtter forslaget på generalforsamlingen i desember. Mowi er det gamle navnet på selskapet, som i sin tid ble etablert av Thor Mowinckel.

Oppdrettsgiganten Marine Harvest planlegger å skifte navn til Mowi fra 1. januar 2019.

Å endre navn på selskapet er en naturlig forlengelse av selskapets strategi om å lansere en merkevarestrategi, skriver Marine Harvest i en melding.

Navnebyttet må nå godkjennes av generalforsamlingen i selskapet.

«Mowi er en viktig del av historien til Marine Harvest. Mowi er et godt navn som reflekterer gründerånden som har utviklet selskapet de siste 50 årene», skriver selskapet i innkallingen til generalforsamling.

– Det var litt overraskende. Det var ikke ventet noe navnebytte, sier Tore Tønseth, analytiker i Sparebank 1 Markets, til E24.

Mowi er navnet på selskapets laksestamme og var også navnet på det opprinnelige selskapet, som senere ble til Hydro Seafood og deretter Marine Harvest. Navnet Mowi er også knyttet til oppdrettspionéren Thor Mowinckel.

– De går tilbake til røttene. Dette er det første navnet. Det er et tegn på at de ikke har så mange andre problemer, at det er gode tider, sier analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities.

– Man har begynt å senke skuldrene og tenke langsiktig, legger han til.

 <p><b>SKAL MARKEDSFØRES:</b> Slik ser noe av markedsføringsmaterialet for merkevaren Mowi ut, ifølge Marine Harvests presentasjoner.</p>

SKAL MARKEDSFØRES: Slik ser noe av markedsføringsmaterialet for merkevaren Mowi ut, ifølge Marine Harvests presentasjoner.

Foreslo i september

Det var 12. september at Marine Harvests styre, som ledes av Ole-Eirik Lerøy, bestemte seg for å foreslå det nye navnet.

Generalforsamlingen skal ta stilling til saken den 4. desember i år.

Selskapet har planer om å investere 35 millioner euro i å bygge Mowi-merkevaren de neste to årene, og vil omsette for én milliard euro i merkevaren innen 2025. Målet er å øke selskapets driftsresultat (ebit) med 100 millioner euro.

Gjennom å skifte navn vil selskapet synliggjøre sin aktivitet i mange markeder og langs hele verdikjeden, som inkluderer alt fra fôrproduksjon, smoltproduksjon og lakseoppdrett til prosessering, produktutvikling og salg.

Rulles ut i 2019 og 2020

Marine Harvest har produksjonsanlegg i 24 land, og satser på at den nye merkevaren vil skape økte verdier for selskapet og aksjonærene.

Den nye merkevaren rulles ut i deler av Europa i 2019.

Fra 2020 av skal selskapet også lansere sine Mowi-produkter i resten av Europa, samt Nord-Amerika og Asia.

Les mer: Jack Ma skal pushe norsk laks til kineserne

 <p><b>GAMMELT NAVN:</b> Marine Harvest vil tilbake til røttene med navneskiftet til Mowi. Dette er en oversikt over selskapets historie.</p>

GAMMELT NAVN: Marine Harvest vil tilbake til røttene med navneskiftet til Mowi. Dette er en oversikt over selskapets historie.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå