Millionmilepæl for Voi: Nå hevder de og konkurrenten Tier at selskapene er lønnsomme i Oslo

Kun ti måneder etter lanseringen av Voi har elsparkesykkelselskapet nådd en viktig milepæl, nemlig fem millioner turer på verdensbasis. 


<p><b>KJENT SYN:</b> De røde sparkesyklene har blitt et kjent syn i Oslo, og flere andre byer. Det svenske selskapet har fått konkurranse fra flere hold, og en rekke leverandører har nå plassert ut sparkesyklene sine i hovedstaden.  </p>

KJENT SYN: De røde sparkesyklene har blitt et kjent syn i Oslo, og flere andre byer. Det svenske selskapet har fått konkurranse fra flere hold, og en rekke leverandører har nå plassert ut sparkesyklene sine i hovedstaden.  

Du kan ikke unngå å se dem i Oslo sentrum. De elektriske sparkesyklene preger nå bybildet i ulike farger og varianter, og har skapt både glede og forargelse hos byens innbyggere. 

Nå melder svenske Voi at de «allerede» har blitt lønnsomme i både Oslo og Stockholm, ifølge en melding. 

– Vi har oppnådd lønnsomhet i viktige byer, blant annet Oslo og Stockholm, noe som viser at Vois strategi og samarbeid med byene bidrar til å bygge en bærekraftig forretningsmodell, sier gründer og Voi-sjef Fredrik Hjelm. 

I en e-post fra den tyske konkurrenten Tier, skriver selskapet at har vokst svært stort de siste månedene.

«Oslo er lønnsom, som mange av våre kjernemarkeder», skriver Tier.

Sparkesyklene står plassert i gater og hjørner rundt i byen, og kan leies med app på telefonen.

Det koster Osloborgerne to kroner i minuttet å bruke tjenesten, samt ti kroner i oppstartsgebyr. 

Tier har 50 øre lavere minuttpris enn Voi. Prisene varierer fra selskap til selskap.  

Les denne guiden fra Dine Penger: Leie av sparkesykkel kan bli svindyrt

Slitasje

Med mange reiser kommer også slitasje. Aftenposten skriver at varigheten til en elsparkesykkel kan være på bare to til tre måneder.

Noen estimater er langt lavere. 

– Dette er ikke lang nok holdbarhet for oss, og vi jobber med å finne måter vi kan øke dette på i være nye elsparkesykkelmodeller, uttalte PR-sjef Kristina Nilsson til Nettavisen. Noen sparkesykler er også funnet i Akerselva og under vann utenfor Rådhusbrygga. 

Fem millioner reiser

Voi ble etablert i Stockholm for ti måneder siden, men har hatt en kraftig vekst siden.

Nå har selskapet registret hele fem millioner reiser med deres elsparkesykkel, ifølge en melding fra selskapet.

Det tok et halvt år før antall turer nådde millionen. Den nye milepælen kommer «kort tid» etter den forrige på fire millioner. 

Helgen lørdag 22. til søndag 23. juni satt selskapet ny rekord, med hele 165.000 turer i løpet av de to dagene. 

Urban Sharing, som har bysykler, skriver i en e-post at de har hatt mer enn én million turer i løpet av 2019.

Syklene blir til sammenligning brukt i gjennomsnitt åtte ganger per dag.

Vil starte trafikkskole

Voi har tidligere fått kritikk for manglende sikkerhet og ulykker. Flere har stilt spørsmål ved at flere har skadet seg som følge av bruk av elsparkesyklene.

Ifølge VG har 107 stykker skadet seg i løpet av juni. 

Løsningen på problemet er blant annet en egen «virtuell» trafikkskole. Det er imidlertid ikke foreløpig kjent hvordan denne vil se ut.

– Sikkerhet er Vois øverste prioritet. Selskapet skal fortsette å bygge robuste sparkesykler med integrerte sikkerhetsfunksjoner som hastighetsbegrensninger, signal for å svinge til høyre og venstre, samt begrense steder hvor man kan bruke sparkesyklene, skriver selskapet i meldingen. 

– Dette i tillegg til å opplære brukerne i hvordan man kjører Voi-sparkesykler forsvarlig. For sistnevnte skal Voi lage en virtuell trafikkskole som skal lanseres senere i sommer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå