Nel og Hexagon skal rulle ut hydrogenbusser i Europa

600 busser og hydrogenfyllestasjoner kommer i Storbritannia, Latvia og Danmark. Nel-sjefen garanterer at bussene vil være konkurransedyktige sammenlignet med dieseldrevne.


<p><b>SAMARBEID</b>: Nel og Hexagon skal inngå i et konsortium om levering av hydrogenbusser innen 2023.</p>

SAMARBEID: Nel og Hexagon skal inngå i et konsortium om levering av hydrogenbusser innen 2023.

Hydrogenselskapet Nel og komposittselskapet Hexagon Composites går inn i et konsortium med Ballard Power Systems, Wrightbus, Ryse Hydrogen og Everfuel Europe for å kommersialisere hydrogenbusser i Europa.

Det skriver selskapene i børsmeldinger mandag.

Konsortiet får navnet H2Bus og har som hensikt å sørge for at hydrogenbusser blir konkurransedyktige sammenlignet med dieseldrevne. 

– Hydrogenbusser har blitt demonstrert i Europa i over et tiår. Teknologien er pålitelig, effektiv og helt utslippsfri. Utfordringen for industrien er nå å skalere opp produksjonen av hydrogenbusser for å oppnå betydelige kostnadsreduksjoner. Dette vil bli gjort mulig gjennom H2Bus-konsortiet, skriver H2Bus-styrelederen Jacob Krogsgaard i en melding.

Garanterer konkurransedyktighet

Gruppen skal jobbe tett for å gjennomføre H2Bus-prosjektet hvor 600 hydrogenbusser, Nel-elektrolysører og Nel-hydrogenstasjoner skal plasseres rundt i Danmark, Latvia og Storbritannia før andre europeiske markeder står for tur.

– Det vi legger frem er en garanti for at bussene som kommer ut av samarbeidet vil være konkurransedyktig med dieselbusser. Med denne garantien er hensikten at vår løsning vil kunne velges fritt av hvem det måtte være, hvor som helst, sier administrerende direktør Jon André Løkke i Nel til E24. 

Han forteller at de tre landene ser for seg å ta 200 busser hver. Bestillingene kommer fra offentlige aktører, men nøyaktig hvilke kan Løkke foreløpig ikke avsløre. 

– Det er fint med et såpass stort antall, for da får vi forutsigbarhet når det kommer til volum, noe som hjelper med å ta ned kostnadene, sier han. 

– Hva betyr dette finansielt for dere? 

– Det at hydrogenbusser blir konkurransedyktige med dieseldrevne er viktig. Det betyr at etterspørselen etter det vi kan levere øker. Vi tror vi kan bidra inn i dette nye markedet.

Rulles ut innen 2023

Hexagon skriver i børsmeldingen at hydrogenbussløsningen vil bli det mest kostnadseffektive tilgjengelige nullutslipp-alternativet. 

Prisen per buss er beregnet til 375.000 euro etter finansiering (prosjektet har fått støtte på 40 millioner euro fra EU), hydrogenprisen vil ligge mellom fem og syv euro per kilo og vedlikeholdskostnadene beregnes til 0,3 euro per kilometer. 

EU-støtten vil gjøre det mulig å rulle ut bussene i Storbritannia, Latvia og Danmark innen 2023, skriver Hexagon.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå