Nikolas Europa-satsing kan gagne Nel: – Vi heier jo på Nikola

Norske Nel heier på Nikola, som mandag lanserte en hydrogen-lastebil for Europa og lover et nettverk av fyllestasjoner. Større risiko er perfekt for tradere, sier analytiker.


<p><b>STØRRE PLANER:</b> Amerikanske Nikola Motor Company skal produsere hydrogenlastebiler for det amerikanske markedet og sette opp 700 fyllestasjoner med norske Nel på laget, og nå lover selskapet også et nettverk av fyllestasjoner og en egen modell for Europa. Dette er selskapets bilde av hydrogenlastebilen Nikola Tre for det europeiske markedet.</p>

STØRRE PLANER: Amerikanske Nikola Motor Company skal produsere hydrogenlastebiler for det amerikanske markedet og sette opp 700 fyllestasjoner med norske Nel på laget, og nå lover selskapet også et nettverk av fyllestasjoner og en egen modell for Europa. Dette er selskapets bilde av hydrogenlastebilen Nikola Tre for det europeiske markedet.

Mandag lanserte amerikanske Nikola en hydrogen-lastebil for Europa, kalt «Nikola Tre».

Selskapet hadde fra før planer om å bruke flere titalls milliarder kroner på å bygge 700 fyllestasjoner for hydrogen i USA og Canada, og nå lover selskapet også å dekke Europa med stasjoner.

Hvis Nikola klarer å holde dette løftet, kan det gi ytterligere forretningsmuligheter for norske Nel, som skal levere fyllestasjoner til det amerikanske markedet og nå bygger en ny fabrikk på Notodden som øker kapasiteten på elektrolysører, etter å ha bygget en fabrikk i danske Herning som lager selve fyllestasjonene.

– Vi heier jo på Nikola og syns det er veldig positivt at de lanserer en egen lastebil for Europa, selvfølgelig, sier Nels konsernsjef Jon André Løkke til E24.

– Vi er forberedt på å støtte dem med det de ønsker av bistand og bygge videre på det gode forholdet vårt, sier han.

Nel-aksjen er nå opp nær 38 prosent  så langt i år, og handles tirsdag formiddag til 4,60 kroner på Oslo Børs.

Produksjon fra 2022-2023

«Nikolas europeiske stasjoner planlegges å komme på plass rundt 2022 og ventes å dekke det meste av det europeiske markedet innen 2030», skrev Nikola i en melding mandag.

Mens europeiske lastebiler i Europa som regel har flat front på grunn av lengdebegrensninger, har amerikanske lastebiler ofte lenger panser.

– Denne lastebilen er virkelig oppsiktsvekkende, og langt på overtid for Europa, sa Nikolas grunnlegger og konsernsjef Trevor Milton i meldingen mandag.

Les mer: Nikola lanserer hybridlastebil med norsk navn for det europeiske markedet

– Ganske betydelig

– Nikola vil dekke «store deler» av Europa med et fyllestasjonsnettverk innen 2030?

– Det er ganske betydelig. Nå må man se på ruter, slik som i USA, hvor de nå ser på kundenettverket og hvor de kjører mest. Men dette er ikke planlagt i detalj ennå. Nå er bilen lansert, og resten må vi komme tilbake til senere, sier Løkke.

– Dette gir potensial for Nel-kontrakter på fyllestasjoner også i Europa og Australia?

– Det er et potensial her, og så lenge vi fortsette å gjøre en god jobb tror vi det er gode muligheter for at vi kommer til å samarbeide videre med Nikola, sier konsernsjefen.

 – Økt risiko

Nikola hadde hintet på forhånd om at det ville komme nyheter mandag. Leder for analyse Karl-Johan Molnes i Norne Securities hadde ventet noe helt annet fra Nikola enn at det skulle doble ambisjonene sine med en satsing i Europa og Australia.

– Vi gikk jo og ventet på at de skulle redusere risiko og sikre finansiering av utbyggingene i USA, så vi trodde den store nyheten som skulle komme var at de hadde inngått et stasjonssamarbeid, sier Molnes til E24.

– I stedet kommer det en nyhet om at man skal både levere lastebiler og stasjoner i resten av verden. Så det blir dobbelt så stort, med kanskje like mange stasjoner i resten av verden, sier Molnes.

– Helt perfekt

Analysesjefen sier at Nikola allerede har tatt på seg investeringer på rundt 50 milliarder i USA, og at kunngjøringen om nye investeringer bidrar til å øke risikoen.

– Igjen er det en runway frem til rundt 2023 før ting tar helt av. For tradere er dette helt perfekt. Du får økt oppside og du får økt risiko, sier Molnes.

– Kursmålet går ikke ned på grunn av dette, men risikoen er heller ikke redusert. Dette kommer til å bli en trader-favoritt. Men den forsiktige investoren vil nok si at dette tar ikke jeg i, sier han.

Molnes mener det er all grunn til å stille Nikola spørsmål om hvordan selskapet skal levere det som er lovet, nå som planene har blitt enda større. Da må 

– Det som er faren med sånne typer forretningsmodeller, det er at du er mer sårbar for feil. For Nel som leverandør er det klart at det skaper utfordringer. Det er derfor dette blir en traders favoritt, mens en forsiktig investor fortsatt vil si «show me the money», sier Molnes.

Kan ta lenger tid

I fjor var Nikolas sjef Trevor Milton i Oslo på Zero-konferansen, og da sa han til E24 at selskapet vurderte å fremskynde salget av lastebiler også til Norge og Europa.

Les mer: Nikola-sjefen utelukker ikke børsnotering: – Et veldig sexy marked

Det gir gode muligheter for nye store kontrakter til Nel på fyllestasjoner, men Løkke er forsiktig med å ta noe for gitt.

– Hvor sikre kan vi være på at Nikola klarer å levere på alt dette – det er et lite selskap med veldig store planer?

– Vi må se på det de gjør og bedømme dem ut fra det. Så langt har de gjort veldig mye riktig, de har knyttet seg til store, sterke partnere og har sikret seg finansiering. Så får vi se hvor raskt de klarer å rulle ut, og om det går like raskt i Europa som i USA , sier Løkke.

– Det er flott at Nikola også prioriterer Europa, de kunne jo ha sagt at de hadde nok med USA inntil videre. Men nå har de også tatt det første steget inn i Europa. Det er en kjempefin start, legger han til.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå