Britiske TV-kanaler med milliardavtale i kampen mot Netflix

BBC, ITV og Channel 4 investerer til sammen 1,3 milliarder kroner i TV-tjenesten Freeview.


<p><b>DOMINERER</b>: Netflix er verdens mest verdifulle medieselskap, og truer offentlig kringkasting i blant annet Storbritannia såpass mye at tradisjonelle konkurrenter nå går sammen om å kjempe mot giganten.</p>

DOMINERER: Netflix er verdens mest verdifulle medieselskap, og truer offentlig kringkasting i blant annet Storbritannia såpass mye at tradisjonelle konkurrenter nå går sammen om å kjempe mot giganten.

De britiske TV-stasjonene BBC, ITV og Channel 4 har kommet til enighet om å investere i den gratis TV-tjenesten Freeview, ifølge Financial Times.

Sammen med Arqiva, selskapet som drifter Freeview, har de tre selskapene bestemt å investere 125 millioner pund, tilsvarende 1,3 milliarder kroner, i tjenesten.

Investeringen vil blant annet innbefatte utviklingen av en app som tillater seere å følge programmer direkte på telefonen. Håpet er at investeringen vil føre til tettere samarbeid mellom britiske kringkastere og at fjernsynstilbudet vil nærme seg Netflix-modellen.

Stadig mektigere

Avtalen kommer etter at administrerende direktør Sharon White i Ofcom, Storbritannias medietilsyn, nylig oppfordret TV-kanalene til å «samarbeide om å konkurrere», skriver FT.

Giganter som Netflix og Amazon blir stadig mektigere aktører og flere sjefer for britiske TV-kanaler, som Carolyn McCall i ITV og Alex Mahon i Channel 4, har ifølge Financial Times tatt til orde for å knytte tettere bånd i kampen mot Netflix.

– Når konkurrenter som Netflix bruker 8 milliarder dollar i året på innhold og 1 milliard på utvikling, er vi nødt til å tenke på hva som er bra for forbrukerne og de kreative industriene, og vi må jobbe sammen for å sikre at verdiene innen offentlig kringkasting på best måte kan opprettholdes i Storbritannia, sier Mahon.

125 millioner kunder

Netflix har nå over 125 millioner brukere verden over, hvorav rundt 8 millioner er i Storbritannia, skriver FT.

Nylig passerte de også Disney som verdens mest verdifulle medieselskap. Amazons videotjeneste Prime har på sin side rundt 100 millioner brukere.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå