Oljerekyl kan gi kamp om hoder

Ny oppgang i oljebransjen de neste årene kan gi økt kamp om hodene i næringslivet, det sier finanstoppene E24 snakket med på NHOs årskonferanse.


<p><b>VENTER KAMP:</b> Næringslivstoppene på NHOS årskonferanse er opptatt av digitalisering, kostnadskutt og kamp om gode fagfolk, som muligens vil øke når oljebransjen begynner å rekruttere folk etter flere års oljebrems. Her står Erna Solberg på scenen.</p>

VENTER KAMP: Næringslivstoppene på NHOS årskonferanse er opptatt av digitalisering, kostnadskutt og kamp om gode fagfolk, som muligens vil øke når oljebransjen begynner å rekruttere folk etter flere års oljebrems. Her står Erna Solberg på scenen.

Næringslivsledere i dress og drakter strømmer inn dørene på Oslo Spektrum.

De er samlet til NHOs årskonferanse, for å diskutere fremtidens velferd under fanen «Verdien av arbeid».

For å finansiere velferden må Norge skape nye jobber og få flest mulig i arbeid. Alternativet er å øke skattene, med fare for å gjøre næringslivet mindre konkurransedyktig internasjonalt.

Finanstoppene på NHO-konferansen trekker overfor E24 frem kostnadskutt og digitalisering som viktige tema i 2018.

I tillegg kan det bli fornyet kamp om hodene fremover, for bedriftene fortsetter å utvikle sine teknologier i kampen om markedsandeler.

Ifølge Norges Bank vil veksten i norsk fastlandsøkonomi trolig vil ta seg opp til 2,3 prosent i 2018, etter flere års oljebrems. Til sammenligning er veksten i 2017 anslått til 1,9 prosent, opp fra 1 prosent vekst i 2016.

De siste årene har oljebransjens nedtur ført til nedbemanninger på rundt 50.000 mennesker. Mange flinke folk har derfor søkt seg til nye bransjer.

Nå har oljeprisen steget, og oljebransjen vil trolig begynne å rekruttere igjen. Det kan gjøre konkurransen om fagfolk tøffere, sier næringslivsledere til E24.

– Europa våkner til liv

Aluminiumsprodusenten Norsk Hydro sier at det har hatt lettere for å tiltrekke seg fagfolk gjennom de siste årene med oljebrems, men forventer at dette blir mer krevende på sikt.

– Vi er forberedt på at det blir kamp om fagfolkene, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i Norsk Hydro til E24.

– Vi har sett den endringen som har skjedd, med at vi i en periode har kunnet plukke fra øverste hylle veldig dyktige fagfolk som vi har fått inn. Vi har fått inn veldig gode lærlinger. Dette håper vi kan fortsette. Vi skal fortsatt være med i konkurransen, men det er jo uansett veldig positivt at det tar seg opp innen oljeserviceindustrien på Vestlandet, sier han.

Aluminiumsgiganten har sett en positiv utvikling i alle markeder, i alle fall det siste halvåret, sier Brandtzæg.

– Europa begynner nå å våkne skikkelig til liv, i alle fall innenfor vårt område, sier han.

Etterspørselen etter aluminium følger gjerne utviklingen i etterspørsel etter andre produkter, samt det generelle vekstbildet. Hydro har i det siste også opplevd vekst innen bildeler, hvor stål erstattes med lettmetall av klimahensyn.

– Vi ser positivt på markedene så langt, selv om vi egentlig har ventet på en korreksjon, sier Brandtzæg.

Han understreker at det er viktig at regjeringen i Norge fortsetter å føre en ansvarlig politikk og at Hydro har forutsigbare rammevilkår.

– For da satser vi videre også her i Norge, sier han.

– Hva er det særlig du tenker på da?

– Det er særlig satsingen vi gjør på pilotanlegget på Karmøy, og at vi også skal restarte på Husnes, som vil gjøre at vi faktisk har flere arbeidsplasser på slutten av dette året enn på starten, sier Brandtzæg.

 <p>Statoil-sjef Eldar Sætre</p>

Statoil-sjef Eldar Sætre

– Alltid kamp om hodene

– Vi har et veldig høyt aktivitetsnivå. For oss blir det viktig å holde de mange prosjektene i gang og gjennomføre dem på en god måte, sier Statoil-sjef Eldar Sætre til E24.

Oljebransjen er en syklisk industri, og Sætre mener det er viktig å holde bedre kontroll på kostnadene gjennom neste opptur enn det som har vært tilfelle tidligere.

På slutten av forrige oljeopptur, i starten av 2014, satte Statoil i gang med å kutte kostnader fordi det mente kostnadsgaloppen hadde gått for langt.

Selv om mange fagfolk har skiftet beite har Sætre tro på at Statoil vil klare å lokke til seg de folkene selskapet trenger fremover.

– Det er kamp om de beste hodene, slik er det alltid, sier Sætre.

– Vi har alltid vært en attraktiv arbeidsgiver, og vi har veldig mye spennende foran oss når det gjelder teknologi, innovasjon og rundt det digitale perspektivet som kommer til å prege vår industri, legger han til.

Saken fortsetter under annonsen.

 <p>Telenor-sjef Sigve Brekke</p>

Telenor-sjef Sigve Brekke

Fortsetter kostnadskutt

– Hva blir det viktigste for deg og Telenor i 2018?

– Det er tre ting. Det ene er å fortsette vårt digitale kostnadsprogram, og gjør oss mer effektive, både i Norge og resten av verden. Der fikk vi en god start i fjor, og vi vil fortsette med det i år, sier Telenor-sjef Sigve Brekke til E24.

– Det andre er å fortsette å følge kundeetterspørselen på stadig mer datavekst. Vi ser at kundene våre bruker mobiltelefonen mer og mer innenfor data, og på nyttårsaften hadde vi nok en rekord i sending av bilder og video. Det å gjøre den kundeinteraksjonen så smooth og så kundevennlig som mulig blir viktig.

– Og det tredje er å fortsette det vi har startet på, med tingenes internett. Å jobbe samme med små oppstartsbedrifter og kommunen for å digitalisere helsevesenet, og jobbe sammen med byer for å lage smarte byer.

Har tiltrukket gode fagfolk

– Hva blir viktig for ditt konsern i 2018?

– Det tror jeg blir å holde en kontrollert vekst. Vi har mange spennende prosjekter både innen telekom og energi, sier administrerende direktør Eimund Nygaard i Lyse-konsernet til E24.

– Så tror jeg det blir viktig å få en fornuftig innfasing av digitaliseringen, og at det ikke bare blir et «buzzword» men at vi virkelig gjør det, sier han.

Han sier at digitaliseringen kan gi bedre tilbud til kundene, samt fornyelse av veldig gamle systemer som til dels ikke snakker sammen, som er en utfordring for deler av kraft- og nettbransjen.

Men kulturen i noen selskap kan gjøre det vanskelig å snu skuta, mener Nygaard.

– Rundt i disse gamle selskapene er det mye arv av gamle IT-systemer, gamle måter å gjøre det, «sånn har vi alltid gjort det». Det er en utfordring for mange. Det krever en kulturendring, sier han.

Lyse holder til i Rogaland, og ble etablert i 1998 med 13 eierkommuner. Selskapet har merket oljenedturen i regionen på tilgangen på fagfolk.

– Det har nok gjort noe med næringsstrukturen. Det har nok vært lettere å få tak i folk, ja, til en pris vi kan betale, sier Nygaard.

– Sånn sett velger vi nok nå mye mer på øverste hylle. Men en interessant observasjon er at jeg opplever at ansatte nå i større grad også velger arbeidsgiver ut fra et verdisyn og hva de ønsker å holde på med. Det tjener oss som jobber innen energi og teknologi, sier han.

– Vil det bli mer konkurranse om hodene nå som oljebransjen går bedre?

– Det skal bli veldig spennende å se, sier han.

 <p>Lyse-sjef Eimund Nygaard</p>

Lyse-sjef Eimund Nygaard

Økt aktivitet i oljebransjen

– Vi ser at vi er ved et skille hvor vi ser at næringen nå går oppover igjen. Vi har vært gjennom en omstilling, sier direktør Karl Eirik Schjøtt-Pedersen i Norsk olje og gass til E24.

– Investeringsnivået kommer til å være noe lavere i 2018 før det går kraftig opp igjen i 2019 og 2020, men vi tror aktiviteten tar seg opp knyttet til at det er mindre investeringer knyttet til hvert enkelt prosjekt, sier han.

Bransjeorganisasjonen har tidligere anslått at det mellom 2018 og 2020 ville bli behov for 20.000 til 22.000 nye arbeidere i olje- og gassbransjen, til dels fordi en aldrende arbeidsstokk går av med pensjon og må skiftes ut.

– Du skal rekruttere folk tilbake fra andre bransjer, hvor de kan ha funnet seg til rette. Må oljebransjen da betaler mer?

– Vi er opptatt av å opprettholde den kostnadsreduksjonen man har gjennomført også når det begynner å gå oppover igjen, sier Schjøtt-Pedersen. 

 <p>Torgeir Kvidal, finansdirektør i Yara</p>

Torgeir Kvidal, finansdirektør i Yara

Satser på nye produkter

– Hva blir viktigst for deg og Yara i 2018?

– Det vi skal fokusere på er forbedringsprogrammet vårt, og fortsatt ha god fremdrift på det, og få til de forbedringene både på produksjon, innkjøp og kostnadsforbedringsprosesser, sier finansdirektør Torgeir Kvidal i gjødselsprodusenten Yara International til E24.

– Det andre som er viktig er vekstprosjektene våre, de investeringene vi har på gang, å få fullført dem på tid og kostnad og få opp produksjonen og få markedsført det med gode marginer.

Gjødselsgiganten Yara jobber i et marked hvor etterspørselen varierer med sesonger og trender, og selskapet jobber mye med å utvikle nye typer teknologier og produkter med spesielle egenskaper for å kunne øke sine marginer.

– Hvordan ser du på økonomien i Norge og internasjonalt?

– Det viser bedring på mange områder nå. Samtidig er det hele tiden utfordringer. Vi er i en bransje hvor vi må kikke på forbedringer for bonden og også klimatrykk og miljøeffekter. Der mener vi at vi har produkter og folk som kan bidra folk, men vi må bli stadig bedre på å selge inn de produktene, sier Kvidal.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå