Banker lanserer Facebook- og Fitbit-betaling i Norge

Nordea, Danske Bank og SEB ruller ut to nye betalingsløsninger for sine norske kunder på plattformer til IT-gigantene i Silicon Valley.

SEB og Eurocard ruller nå ut betalingsløsningen Fitbit Pay i Norge, der man kan bruke smartklokken fra Fitbit på kortterminaler.
SEB og Eurocard ruller nå ut betalingsløsningen Fitbit Pay i Norge, der man kan bruke smartklokken fra Fitbit på kortterminaler.

Mens norske banker etter hvert har samlet seg bak Vipps gjennom 2017 for å skape en slagkraftig aktør i slaget om fremtidens betaling, rulles det også ut en rekke andre tjenester i det norske markedet for tiden.

For selv om Vipps er blitt svært populær, ser det ikke ut til at bankene satser utelukkende på at alle de nye bank- og betalingstjenestene skal lanseres ene og alene gjennom Vipps.

Denne uken har både SEB og Nordea annonsert to nye tjenester som er basert på produkter fra de to amerikanske, San Francisco-baserte selskapene Fitbit og Facebook. SEBs Fitbit-annonsering kommer bare dager etter at Danske Bank også annonserte at de lanserer FitbitPay til sine kunder i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Klokke-betaling

– Danske Bank skal følge utviklingen i betalingsmarkedet tett, og vi ser løpende på hvilke nye betalingsformer som kan gi verdi for kundene våre. Vi tror at Fitbit Ionic, med sitt tydelige fokus på sunnhet og teknologi, er en veldig god match, sier Lars Alstrup, leder for personmarked i Danske Bank Norge, i en uttalelse.

Svenske SEB, som blant annet distribuerer kredittkortløsningene for bensinstasjonskjeden Circle K, hotellkjeden Choice og flyselskapet SAS (EuroBonus), er også klare med FitbitPay.

Det betyr at de med smartklokken Ionic fra Fitbit kan legge inn kreditt- eller debetkortet sitt fra SEB eller Danske Bank på klokken og deretter betale for seg i en rekke butikker ved å veive klokken over kortterminalen, uten at du må ha med mobil eller lommebok.

Slik vil dialogen med Nordeas nye «fakturarobot» se ut i Facebook Messenger.
Slik vil dialogen med Nordeas nye «fakturarobot» se ut i Facebook Messenger.

Det eneste kravet er at butikken har kortterminaler som støtter kontaktløse kort, som tusenvis av norske butikker allerede har installert.

– Det føles godt å være en del av en tjeneste som ikke bare er de første til å tilby kontaktløs betaling i butikker, men også bidrar til å forbedre folkehelsen. Dette er nok en gang eksempler på hvordan ny kunnskap og teknologi hjelper oss i hverdagen, sier Catharina Hoffsten, Eurocards ekspert på mobile betalinger.

Lar deg betale regninger i Messenger

Nordea ruller nå ut betaling av e-faktura på Facebook Messenger, som første bank i Norden.

Sammen med betalingsselskapet Nets har de utviklet en robot som lar deg motta, se og godkjenne eFakturaer i chattetjenesten. Etter et førstegangsoppsett med BankID bruker man pinkoden til nettbanken sin for å få tilgang.

– Å betale regninger har aldri vært gøy, men nå gjør vi det i hvert fall veldig enkelt for kundene våre å betale regninger på en plattform de aller fleste allerede er på, sier John Sætre, leder for personmarkedet i Nordea Norge, i en pressemelding.

– Dette er en ny måte for kundene å betale på. Nå tester vi løsningen, og hvis kundene liker denne plattformen for betaling, er det naturlig at vi vil se på hvordan vi kan utvikle kanalen videre, sier Sætre videre.

Om det kan bli aktuelt å utvide tjenesten til for eksempel person-til-person-betaling eller andre tjenester, vil ikke banken kommentere på nå overfor E24.

Selv om bankkundene altså kan betale regninger i Facebook er ikke det amerikanske selskapet involvert i selve løsningen:

–Opplevelsen for kunden er jo i Facebook Messenger, men dette er en løsning vi implementerer selv innenfor deres rammeverk, sier kommunikasjonssjef i Nordea Norge, Synne Ekrem, til E24.

– Hva slags data får Facebook vite om kundenes bankbruk gjennom denne tjenesten?

– Facebook får dataene fra den generelle dialogen mellom roboten og kunden, altså navnet på bedriften og beløpet, men ikke kontonummeret, sier Ekrem.

Apple har nylig lansert sin digitale betalingsløsning Apple Pay i Sverige og Danmark med Nordea som en av partnerne. Så langt har ikke Apple villet si noe om Norge også vil få tjenesten.

– Når kan norske kunder forvente dette eller andre lignende tjenester fra dere fremover?

– Det er for tidlig å si og vi kan ikke kommentere eventuelle nye tjenester nå, sier Ekrem.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå