Analytikerne venter nær 900 mill. i minus for Norwegian

Den kraftige veksten koster for Norwegian. Om prognosene slår til går flyselskapet på sitt største tap i et fjerde kvartal siden 2014. Flyanalytiker Kenneth Sivertsen vil følge kostnadsutviklingen med argusøyne.


<p><b>RØDE TALL:</b> Om analytikerne får rett blir det røde tall konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian vil presentere torsdag morgen.</p>

RØDE TALL: Om analytikerne får rett blir det røde tall konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian vil presentere torsdag morgen.

Mens sommeren er høysesong er normalt årets siste kvartal en litt svakere periode for flyselskapene.

Og når Norwegian-sjef Bjørn Kjos legger frem kvartalsresultatet torsdag morgen venter analytikerkorpset at tallene blir av det røde slaget – nærmere bestemt et resultat før skatt på minus 884 millioner kroner, ifølge estimater SME Direkt har innhentet fra åtte analytikere.

Det blir i så fall det største underskuddet i et fjerde kvartal siden 2014, til tross for at den kraftige veksten i inntektene fortsetter også i dette kvartalet.

Det er nettopp den enorme ekspansjonen som koster, og kostnadsutviklingen kommer til å bli fulgt nøye, ifølge flyanalytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities.

– Vi legger til grunn at de er midt i opptrappingen på langdistanse. Kvartalet blir preget av det. De har gjort mye investeringer, har ansatt mange folk som begynner i første halvdel 2018. Det drar kostnadsnivået opp, sier han til E24.

Norwegian legger frem resultatene torsdag klokken 07, mens Norwegian-sjef Bjørn Kjos og fungerende finansdirektør Tore Østbye presenterer tallene klokken 08.30 samme morgen.

Tror på bedring

I tillegg trekker oppgangen i oljeprisen opp kostnadene for flyindustrien, i alle fall frem til flyselskapene klarer å bake inn høyere drivstoffkostnader i billettprisene.

– Det tar normalt en stund før man klarer å kompensere for at oljeprisen kommer opp. Til syvende og sist er man nødt til å flytte denne kostnaden over til oss konsumenter, sier Sivertsen.

Et viktig tall i Norwegians rapporter er enhetskostnaden utenom drivstoff, som analytikerne mener gir det beste bildet av hvordan kostnadene utvikler seg.

Ved forrige korsvei, i tredje kvartal, var fasiten seks prosent høyere kostnader målt på denne måten.

– Det vi prøver å isolere er underliggende kostnad utenom drivstoff. Den tror vi kommer gradvis ned gjennom 2018, og vi håper vi kan få noen signaler om det på torsdag, sier Pareto-analytikeren.

Norwegians månedlige trafikkoppdateringer gir innsyn i hvor store billettinntektene er, slik at spørsmålet før tallslippet er utviklingen i kostnader samt inntekter på salg av andre ting enn billetter.

Det er dermed allerede klart at den kraftige veksten fortsatte i kvartalet.

Ifølge analytikerestimatene gjorde driftsinntektene et hopp på 29 prosent til 7,85 milliarder kroner sammenlignet med fjerde kvartal 2016.

De luftige vekstplanene fortsetter også inn i det nye året.

Les også: Norwegian får grønt lys i Argentina

Norwegian planlegger å sette inn 25 nye fly i 2018, mens fire går ut av flåten. Fra de 144 eide og innleide flyene ved utgangen av 2017 skal Norwegian ha 165 fly på vingene ved utgangen av 2018, ifølge en presentasjon fra januar.

For hele 2017 går det mot et underskudd, på drøyt en halv milliard før skatt, tror  analytikerne. Det blir i så fall det svakeste årsresultatet siden 2014.

Ifølge Bjørn Kjos kostet innleie av fly og de mange andre problemene i 2017 Norwegian nesten en milliard kroner i ekstra kostnader. Med nok piloter og et redusert konkurransepress mente Norwegian-sjefen 2018 så lysere ut, da han møtte pressen i januar.

Selv har han beskrevet 2017 som «et drittår» i et intervju på Hegnar TV like før jul.

Splittet syn på aksjen

For aksjekursen til flyselskapet ble fjoråret turbulent, blant annet etter en sommer preget av store forsinkelser etter pilotmangel og et dårlig kvartalsresultat.

Så langt i år har flyaksjen startet bedre, med en oppgang på 15 prosent. Blant analytikerne som følger selskapet er imidlertid meningene delte, med seks kjøpsanbefalinger, fem salgsanbefalinger og en holdanbefaling.

Sivertsen plasserer seg i den optimistiske leiren. Han har en kjøpsanbefaling med kursmål 350 kroner, mens kursen tirsdag er rett over 200 kroner.

– Vi mener absolutt at potensialet i selskapet er langt fra reflektert i dagens aksjekurs. Vi ser at det bygges en sterk base med kapasitet i 2017 og 2018. Når ting normaliserer seg, hvis man kan snakke om det i flybransjen, skal man slippe å bruke prisen i samme grad. Jeg tror inntjeningen kommer seg etter hvert, sier analytikeren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå