Tomme flyseter senker Norwegian på Børsen

Flyselskapet fraktet flere reisende og tjente mer per passasjer i november, men fyllingsgraden falt. Det sender aksjen kraftig ned på Børsen.


<p><b>TALLSLIPP:</b> Norwegians trafikktall for november viser at veksten fortsetter.</p>

TALLSLIPP: Norwegians trafikktall for november viser at veksten fortsetter.

Oppdatert: Norwegian-aksjen endte dagen ned 15,36 prosent, hvilket er det nest største prosentfallet i flyselskapets historie. Totalt ble 1,49 milliarder kroner av selskapets markedsverdi barbert bort.

Norwegian fraktet 2,9 millioner passasjerer i november, opp 14 prosent fra samme periode i fjor.

Det viser trafikkrapporten for måneden som ble lagt frem torsdag morgen.

Den viser også fallende såkalt kabinfaktor, altså var det flere tomme seter enn på samme tid i fjor

Samtidig snur selskapet en negativ trend for marginen. Etter at inntekten per passasjer per kilometer (yielden) har falt to måneder på rad, økte den med to prosent til 0,33 kroner i november.

Men et annet inntektsmål, inntekten per tilgjengelig setekilometer (Rask), falt med 4 prosent til 0,26 kroner. 

– Generelt anser vi trafikktallene som svake, skriver Danske Bank-analytiker Martin Stenshall i et notat til kunder, ifølge Reuters.

– Mye kapasitet og konkurranse

– Tallene kom greit inn på vekst, både på kapasitet- og passasjervekst, men november er tradisjonelt en svak måned på langdistanse over Nord-Atlanteren, og konkurransen og kapasiteten har ikke endret seg. Det vil si at det er mye kapasitet og konkurranse ute i markedet, sier flyanalytiker og daglig leder i WinAir, Hans Jørgen Elnæs til E24.

– Da må prisene ned for å fylle flyene. Det slo ut i nedgang i Rask, fortsetter han.

 <p>Flyanalytiker og daglig leder i WinAir, Hans Jørgen Elnæs.</p>

Flyanalytiker og daglig leder i WinAir, Hans Jørgen Elnæs.

Fyllingsgraden, som viser utnyttelsen av setene i flyet, falt imidlertid med 4,9 prosentpoeng til 78,8 prosent. Ifølge Reuters hadde analytikerne ventet en fyllingsgrad på 82,7 prosent.

Det forklares delvis av en forlengelse av sommerprogrammet.

– Jeg er godt tilfreds med den positive yieldutviklingen denne måneden. Samtidig har en del ruter fra sommerprogrammet blitt forlenget ut i november, noe som påvirker fyllingsgraden. Full omlegging til vinterprogrammet vil vi først ha fra og med januar, etter at vi har lagt juletrafikken bak oss, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding.

Les også: Nå er Norwegian nest største «utlending» i LA

– Slår mer ut

Elnæs påpeker at Norwegian-konkurrent Aer Lingus også hadde god vekst, men nedgang i fyllingsgraden.

– Det viser at Norwegian ikke er helt ute å kjøre der, men de har hatt en større vekst enn Aer Lingus, og dermed slår det mer ut i nedgang i kabinfaktoren for de i november, sier han.

Kapasiteten (setekilometer) økte med 34 prosent, og trafikken (passasjertrafikken) økte med 26 prosent.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå