Kjos spår en opptur i 2018

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har kalt 2017 «et drittår» og har slått fast at flyselskapet «neppe tjente penger» i året som nå er over. Men med nok piloter og et redusert konkurransepress skal 2018 bli mye bedre, mener han.


<p><b>KONTORER TIL LÅNS:</b> Torsdag hadde Norwegian-sjef Bjørn Kjos invitert pressen til en presentasjon på selskapets midlertidige hovedkontor i Aker Solutions' gamle kontorer på Fornebu. Norwegian-lokalene lenger bort i veien skal totalrenoveres før de kan tas i bruk igjen.</p>

KONTORER TIL LÅNS: Torsdag hadde Norwegian-sjef Bjørn Kjos invitert pressen til en presentasjon på selskapets midlertidige hovedkontor i Aker Solutions' gamle kontorer på Fornebu. Norwegian-lokalene lenger bort i veien skal totalrenoveres før de kan tas i bruk igjen.

FORNEBU (E24): Bjørn Kjos' beskrivelse av 2017 kom i et intervju på Hegnar TV like før jul, men 2018 skal bli langt bedre, skal vi tro Norwegian-sjefen selv.

– Slik det ser ut i dag kommer vi ikke til å måtte leie inn fly til sommeren, såfremt det ikke skjer noe uforutsett, sa Bjørn Kjos da han torsdag møtte pressen til en presentasjon.

Etter å ha brukt et sted mellom 400 og 500 millioner på å trene opp Dreamliner-piloter, mener nemlig Kjos at Norwegian ikke vil ha pilotmangel og dermed heller ikke vil måtte leie inn fly i år, slik de måtte i fjor.

I tillegg til dette mener Kjos at konkurransepresset i markedet ikke er like tungt og at selskapet har en lavere veksttakt enn i 2017. Så lenge det ikke kommer noen streiker eller andre hendelser, så skal 2018 bli langt mer smertefritt for det norske lavprisselskapet.

Innleie fly og de mange andre problemene i 2017 kostet Norwegian nesten en milliard kroner i ekstra kostnader, ifølge Norwegian-sjefen.

– Du har sagt at dere ikke vil tjene penger i 2017 som følge av problemene. Når dere nå har nok piloter, regner du med et pent overskudd i 2018?

– For å si det sånn, vi skal slippe de kostnadene nå. Vi har ikke kommet med guiding nå, men analytikerne regner jo med et overskudd i 2018, sier Kjos.

Kjos sier at han opplever konkurransepresset i flymarkedet som mindre nå enn tidligere:

– Det gjelder både Europa og langdistanse. Markedet rundt i Europa har stabilisert seg, og når oljeprisen stiger så er det mange gamle fly som flyr over Atlanteren som ikke er like lønnsomme lenger, sier Kjos.

Vokser i år også – men ikke like fort

Selv om Norwegian skal fortsette å vokse, begynner selskapet nå å dabbe litt av på farten.

Selskapet talte rundt 9.000 ansatte ved utgangen av 2017. Selskapet ansatte rundt 2.000 bare i fjor, men i år planlegger man å ansette 1.400 til. Det tallet er primært piloter og kabinansatte, men inkluderer også noen ansatte på bakken.

– Det er god tilgang til personal både på short og long haul nå, i motsetning til i fjor, sa Kjos under presentasjonen.

På flysiden blir veksttakten også lavere. Selskapet hadde en flåte på 149 fly ved utgangen av 2017. Det kom inn 36 fly i fjor, men i 2018 trappes dette ned til 25 nye fly.

Selskapet tar inn de to siste Boeing 737-800-flyene sine som er bestilt, og tar i tillegg imot 12 stykk av Boeing 737-Max-flyene. Dette er kortdistansefly hvor nye fly også brukes til å fase ut eldre fly i flåten.

På langdistansesiden fyller man kun på flåten og her kommer det inn 11 nye Boeing 787–9 Dreamliner-fly. I 2019 og 2020 trapper Norwegian ned til fem nye fly i året, slik at de til slutt vil ha 42 Dreamliner-fly i flåten.

På toppen av de 42 kommer 737-Max-flyene som også kan brukes til noen ruter til USA, og de kommende Airbus A321 Long Range.

Mener kostnadene skal ned i 2018

Noe av det som har skuffet mange investorer og analytikere i året som har gått er at Norwegian har slitt med å få redusert kostnadsnivået sitt, målt i enhetskost (kostnad per setekilometer).

I de tre første kvartalene i 2017 økte enhetskostnaden fra 40 til 43 øre (syv prosent) mot samme periode i 2016, mens den økte fra 32 til 33 øre hvis man holder drivstoffkostnader utenom.

Med mindre innleie av fly og nok piloter mener Kjos det skal være mulig å kutte kostnadsnivået i år:

– Ja, med de forutsetningene som ligger til grunn for drivstoffprisen og dollarkurs er det innen rekkevidde for oss, sier Kjos.

Under presentasjonen trakk Norwegian-sjefen selv frem mye av det som har skjedd i 2017, blant annet konkursene i de europeiske lavprisselskapene Monarch, Air Berlin og østerrikske Niki.

– Går det noe flykapasitet ut av markedet som følge av disse konkursene tror du?

– Det tror jeg kanskje ikke så mye, men det har ført til at man får konsolideringer og får en bedre struktur. I tillegg er det også fortsatt vekst i Europa, sier Kjos.

-At Monarch, Niki og Air Berlin gikk under har gitt oss en gevinst, men man må ikke tro at det er en permanent effekt, legger han til.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå