Bjørn Kjos vil lage global lavprisallianse

Norwegians passasjersamarbeid med Easyjet har gitt mersmak. Nå vil Bjørn Kjos bygge en allianse av lavprisselskaper, og han vil begynne i USA.


<p>Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian avbildet på Oslo Lufthavn</p>

Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian avbildet på Oslo Lufthavn

Da Norwegian torsdag la frem resultatene for fjerde kvartal, fortalte Bjørn Kjos også om et prosjekt selskapet nå jobber med.

– Vi er i samtaler med store flyselskap om en global lavprisallianse. Vi har stor suksess med det vi gjør med Easyjet og nå fokuserer vi på å bygge nettverk på andre siden av Atlanterhavet, sa Kjos.

Tanken er at man kan koble innenriksfly hos lavprisflyselskap i USA opp mot Norwegians langdistansefly som flyr frem og tilbake mellom USA og Europa.

Den tanken er ikke ny i Norwegian-verden for det norske selskapet gjør allerede dette ut ifra London Gatwick i samarbeid med Easyjet. Nå har konsernsjef Bjørn Kjos fått mersmak på samarbeidsmodellen.

Etter mange rykter og omtale annonserte EasyJet og Norwegian i september 2017 at de hadde inngått et samarbeid som gjør det mulig for Easyjet-passasjerer å fly videre med Norwegians langdistansefly fra Gatwick utenfor London.

Om det er det amerikanske lavprisselskapet Jetnlue de er i samtaler med, eller andre detaljer, er Bjørn Kjos foreløpig sparsom med å dele:

– Jeg kan ikke si hvem det er, men det kommer nok frem etter hvert. Men det er innenriks i USA vi ser på og der vi har en dialog nå. Det er de markedene som er interessante, sier Kjos til E24.

– Vi har interesse fra flere aktører i USA, legger Kjos til.

Kan dekke flere byer enn de flyr til selv

– Er det bare USA dere satser mot eller er det andre regioner dere kan inngå slike samarbeid?

– Vi tar USA først, men vi har hatt interesse fra andre regioner også, sier Kjos.

– Hvordan sammenligner det du skisserer med flyalliansene som eksisterer i dag?

– Man vil kunne booke hos hverandre selvfølgelig og man vil kunne fly til mange flere steder gjennom denne alliansen enn ellers.

– Dere har hatt ganske fulle langdistansefly allerede, men kan dette gi et merkbart påfyll av flere passasjerer?

– Vi ser for eksempel på samarbeidet vi har med EasyJet at dette er veldig interessant. Det samarbeidet dekker mange destinasjoner i Europa der vi ikke kan dekke med egne ruter. Det samme vil skje i USA.

Les også: Norwegian har funnet en asiatisk flypartner

– For tidlig å si om det blir god butikk

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir fulgte torsdagens kvartalspresentasjon hos Norwegian.

Han tror en lavprisallianse som Bjørn Kjos skisserer er gjennomførbart, og at den mest sannsynlig vil bli bygget opp uten at selskapene får noe eierskap i hverandre direkte.

– Først ut ligger det nok an for utvidet samarbeid mellom Norwegian og Easyjet, før man kobler på et lavpris i USA eller Canada. Det kan for eksempel være Jetblue, Frontier eller Westjet, sier Elnæs og legger til:

 <p>Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir</p>

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

– Hvis ett slikt LCC-samarbeid (lavprisselskap, journ.anm.) fungerer kan det bli en direkte trussel mot nettverksselskapenes interline system.

Han peker samtidig på at slike samarbeid flyselskap imellom ikke er uten utfordringer. Blant annet mener han lavprisselskapene ikke ønsker å gi fra seg noe av inntekten sin på en rute når passasjerer flyr gjennom og videre med et annet selskap.

– Det har vært og er også relatert til hvem betaler for hva hvis fly, passasjer eller bagasje blir forsinket eller mister forbindelsen, sier analytikeren.

– Om det blir god butikk for Norwegian er for tidlig å si, men hvis det funker blir det bra for passasjerene og det kan resultere i bedre billettpriser grunnet en høyere andel forretnings- og premium-leisure -passasjerer, sier Elnæs videre.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå