Børsen ser nærmere på Norwegian-handel

Før det ble kjent at British Airways-eier IAG vurderer å legge inn et bud på Norwegian, steg aksjen kraftig på Oslo Børs. Nå skal Børsen undersøke handlene. 

Norwegian-aksjen steg kraftig før det ble kjent at IAG vurderer å kjøpe flyselskapet. Nå skal Børsen se nærmere på handlene. 

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte Børsens undersøkelse av handlene. 

Norwegian var opp 11 prosent på Oslo Børs før meldingen om at British Airways-eieren vurderer å legge inn bud på selskapet kom.

Meldingen kom først på Bloomberg-terminalene klokken 11.24, med henvisning til kilder.

Deretter kom IAG med en pressemelding der selskapet svarte på pressens spekulasjoner om salg av Norwegian.

Kursen steg hele 47,24 prosent på meldingen torsdag.

Aksjen var opp 3,40 prosent allerede tirsdag, største dagsoppgangen siden 6. mars. Torsdag formiddag fortsatte oppgangen før oppkjøpsflørten var offentlig kjent.

Aksjen var totalt opp 10,6 prosent, fra 173,40 til 191 kroner på én dag og en formiddag.

– Når det skjer store, viktige ting rundt børsnoterte selskaper ser vi alltid på handelen som har skjedd i forkant av en eventuell melding til markedet. Det er helt rutinemessig, sier kommunikasjonssjef Geir Harald Aase ved Oslo Børs til E24.

– Ved eventuelle brudd på bestemmelser i verdipapirloven sender vi det videre til Finanstilsynet, som gjør videre etterforskning og vurderinger i slike saker, sier Aase. 

HSBC: Svært logisk, men overraskende timing

At IAG vurderer et bud på Norwegian kom overraskende - både på Norwegian selv og markedet.

Senest onsdag kveld nedgraderte storbanken HSBC kursmålet til Norwegian til 45 kroner per aksje, ned fra en allerede svært lav vurdering på 50 kroner.

Fredag morgen gjorde banken helomvending, etter at det ble kjent at British Airways-eier IAG ønsker å gå i dialog med Norwegian for å diskutere et oppkjøp.

Da hadde IAG også kjøpt opp 4,6 prosent av aksjene i flyselskapet, for å sette seg i posisjon til eventuelle samtaler om et bud.

Nå har storbanken oppjustert kursmålet til 250 kroner, en økning på 455 prosent, skriver analytiker Andrew Lobbenberg i HSBC i et notat fredag formiddag.

De mener IAGs oppkjøp på 4,6 prosent i Norwegian-aksjen og påfølgende vurdering av et bud, underbygges av «sterk industriell logikk».

– Overrasket

Samtidig ser storbanken på et bud fra IAG som et gunstig utfall. Likevel uttrykker Lobbenberg en viss overraskelse over at interessen kommer akkurat nå.-

– Vi er overrasket over at IAG har tatt initiativ på dette tidspunktet for Norwegian. Vi hadde forventet at IAG forsøkte å kjøpe Norwegian-aksjer mens flyselskapet hadde større kontantstrøm eller var i balanse, slik det var for Lufthansas kjøp av Air Berlin.

Lobbenberg skriver videre at HSBC tror Norwegians rettede emisjon for å få inn frisk kapital, kan ha ledet IAG til å tro at flyselskapet har tro på at de kommer seg gjennom høsten 2018 uten å gå over ende.

– Norwegians selvtillit på tidspunktet for kapitaløkningen kan ha ført til at IAG mener Norwegian er nære å signere en avtale om utleie av fly for å bli kvitt flymaskiner og gjeld, skriver Lobbenberg videre.

Mer usikre er storbanken når det gjelder hvilken pris IAG og Norwegian eventuelt kan komme til å bli enige om.

– IAGs beregninger kommer sannsynligvis til å fokusere på de potensielle synergiene i en avtale om rutene over Atlanteren, de korte lavprisrutene, og flåteplanlegging, skriver Lobbenberg.

Vil ikke selge

Norwegian-sjef Bjørn Kjos stilte til et pressemøte om IAG-interessen kort etter den ekstraordinære generalforsamlingen på Fornebu fredag, hvor det tema egentlig var emisjonen.

– Jeg har ikke engang vurdert det, for å være helt ærlig, svarer Kjos på spørsmål om det varslede budet.

På vei inn i generalforsamlingen sa Kjos at han ikke ønsker å selge. På pressemøtet etterpå forklarer han hvorfor:

– Jeg syns det har vært for billig. Jeg syns Norwegian har fantastisk potensiale, sier Kjos.

Norwegian-sjefen sier at flere flyselskap har vist interesse for Norwegian. Konsernsjefen mener at aksjekursen ikke reflekterer de underliggende verdiene, og har heller ikke tenkt på hvilken pris han ønsker.

– Det fins et ordtak om at til den rette prisen er alt til salgs, men det har jeg faktisk aldri vurdert. Min ambisjon har vært å drive Norwegian og få frem de verdiene så aksjonærene skal ha noe igjen for å satse på Norwegian, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå