- En SAS-konkurs kan bli farlig for Norwegian

Bjørn Kjos bør frykte en eventuell SAS-konkurs, mener flyekspert.

<p><b>FORDEL NORWEGIAN:</b> Etter en konkurs kan SAS gjenoppstå som et lavprisselskap. Da mister Norwegian kostnadsfordelene de har nå, mener flyekspert. På bildet passerer to Boeing 737 fra SAS og Norwegian hverandre på Gardermoen i 2008.</p>

FORDEL NORWEGIAN: Etter en konkurs kan SAS gjenoppstå som et lavprisselskap. Da mister Norwegian kostnadsfordelene de har nå, mener flyekspert. På bildet passerer to Boeing 737 fra SAS og Norwegian hverandre på Gardermoen i 2008.

Tusenvis av ansatte, investorer og reisende venter nå i spenning på spareplanen som SAS-ledelsen trolig vil offentliggjøre mandag.

Det er fortsatt usikkert om SAS vil overleve eller om det går mot en konkurs.

- Det som blir farlig for Norwegian er hvis SAS dør og gjenoppstår som lavprisselskap, for da vil de ha de samme kostnadsstrukturene som Norwegian, sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk på BI.

Men foreløpig kan Norwegian-sjef Bjørn Kjos satse på at SAS vil overleve, skal vi tro luftfarteksperten.

- Jeg tror ikke SAS kommer til å gå konkurs slik det ser ut nå. Situasjonen er ikke blitt så ille ennå. Men skal de overleve på sikt må de ha den samme kostnadsrammen som konkurrentene, sier han.

Gjenreist

Skulle SAS gå konkurs vil Norwegian-sjef Bjørn Kjos trolig få en tøff konkurrent å bryne seg på.

Det siste tiåret har vært flere eksempler på flyselskaper som har gått konkurs for å gjenoppstå med lavere kostnader, en mer fleksibel organisasjon og færre pensjonsforpliktelser.

Les også: Derfor må SAS spare milliardbeløp

Da sveitsiske Swissair gikk konkurs i 2002 tok det ikke lang tid før selskapet gjenoppstod i form av Swiss.

-Det er fortsatt mulig at SAS vil gå konkurs, men det vil ikke forsvinne. Jeg er helt sikker på at det vil oppstå noe nytt i kjølvannet, enten i form av et nytt SAS eller et annet selskap, sier Andersen.

Han tror de ansatte og personalet som i dag driver SAS vil bli plukket opp raskt.

- Selv om flybransjen er en kapitalintensiv bransje, så er det en bransje som er lett å gå inn i. Problemet er å trekke seg ut, sier han.

Forbrukere, frykt ikke

Førsteamanuensisen mener forbrukerne ikke bør frykte at Norwegian blir sittende alene som monopolist på det norske markedet hvis SAS går konkurs.

- Forbrukerne trenger sjelden å bekymre seg over flybransjen. Det er beinhard konkurranse, noe prisinformasjon via internett har bidratt til, sier han, og legger til at det ville vært tåpelig av Bjørn Kjos å skru opp prisene etter å ha skrytt av å være billigst i så mange år.

Andersen understreker at det norske markedet er veldig attraktivt fordi nordmenn og norske forretningsreisende flyr såpass mye.

- Hvis SAS går under vil selskaper som Lufthansa og British Airways øke antall avganger til Norge raskt tror jeg.

- Feil struktur

Uansett om SAS overlever i sin nåværende form eller ikke, så mener Andersen at SAS-ledelsen har en svært tøff jobb.

- Et av problemene er at Skandinavia i dag er for lite til å støtte et stort nettverksselskap som SAS. Skal man være det må man være større, sier Andersen.

Et eksempel han peker på er hvordan KLM og Air France slo seg sammen til et selskap.

For at SAS skal overleve mener Andersen at blant annet fagforeningene må innse realiteten i situasjon, men legger til at det selvfølgelig ikke er lett å gi fra seg goder man har opparbeidet seg gjennom mange år.

- Men kostnadsrammen handler ikke bare om lønnsnivået, det handler også om disponering av fly og personell. Norwegians ansatte kan for eksempel utføre mange flere oppgaver enn kollegaene i SAS, fordi de har lengre tid til opplæring. Suksess i flybransjen handler mest om hvilken struktur man har, sier Andersen.

På forsiden nå