– Kun den første gribben som har landet

Den britisk-spanske flykjempen IAG vurderer et bud på Norwegian. Mens analysejef Karl Johan Molnes tror IAG kan være «den første gribben som har landet», ser flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs to grunner til kjøpsinteressen.


<p><b>TIL VÆRS:</b> Norwegian steg over 40 prosent på Oslo Børs etter at IAG viser interesse for å kjøpe selskapet.</p>

TIL VÆRS: Norwegian steg over 40 prosent på Oslo Børs etter at IAG viser interesse for å kjøpe selskapet.

Analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities ser to utfall på nyheten om at British Aiways-eieren IAG er sulten på Norwegian som mest sannsynlig - et positivt og et negativt.

«Hvis det kommer et umiddelbart bud på NAS eller den internasjonale delen NAI vil det være positivt for aksjen fordi det vil løse Norwegians problem med tunge tap på langdistanseoperasjonen», skriver han i et notat.

«Hvis det ikke kommer et umiddelbart bud på NAS eller NAI, er IAG kun den første gribben som har landet som vil like å ha et ord med i laget om hvordan langdistanseflåten til NAS i NAI blir brutt opp og solgt», fortsetter Molnes.

- Kan være sultne på langdistansesatsingen

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs ser IAGs interesse som en del av en større konsolideringsbølge i luftfarten, og tror også flykjempen kan være sulten på Norwegians langdistansesatsing.

IAG bekreftet torsdag at det vurderer å legge inn et bud på Norwegian. Selskapet opplyser videre at det har kjøpt en eierposisjon på 4,61 prosent.

– Det er en konsolidering her, og det kan være IAG tenker på at de vil komme i posisjon for dette, sier analytikeren i Winair til E24.

Han viser til flere transaksjoner og samarbeid i europeisk luftfart.

Etter at AirBerlin gikk konkurs har Lufthansas Eurowings vokst kraftig, Ryanair har kjøpt seg opp i Laudamotion og EasyJet har plukket opp store deler av AirBerlin-konkursen, påpeker Elnæs.

Han peker på at IAG har en portefølje av lavprisselskaper, deriblant Aer Lingus og Vueling, og at British Airways har noe mindre eksponering mot Skandinavia enn tidligere.

– Det kan være et grep fra IAG for å få en bedre posisjon i Skandinavia. Det andre er at de kan være sultne på Norwegians lavpris langdistansesatsing.

IAG har også relativt nystartede Level, som ifølge Elnæs primært opererer ut fra Spania med tilsvarende operasjon som Norwegian til destinasjoner i Amerika.

Bekreftet kjøpsinteresse

IAG skriver selv i en pressemelding at det ser Norwegian som en attraktiv investering.

«Minoritetsinvesteringen har som intensjon å etablere en posisjon der det er mulig å innlede diskusjoner med Norwegian, inkludert muligheten for et fullt bud på Norwegian», skriver IAG.

Kjøpsinteressen sendte aksjen rett opp, før handelen ble stanset av Oslo Børs. Da handelen ble åpnet igjen fortsatte oppgangen, og Norwegian-aksjen er i skrivende stund opp over 38 prosent.

Det britisk-spanske IAG ble dannet gjennom sammenslåingen av British Airways og Iberia. Som Elnæs er innen på består konsernet også av Aer Lingus, Vueling og Level.

IAG har i dag en flåte på 547 fly og frakter årlig 105 millioner passasjerer i året.

Kraftig vekst

Norwegian har de siste årene satset tungt på langdistanse, og har i dag 27 Boeing Dreamliner-fly som brukes på disse flygingene.

Flåten er på totalt 150 fly, og selskapet har over 200 fly i bestilling. Den kraftige veksten har imidlertid kostet, og  i mars måtte selskapet gjør en  milliardemisjon.

Selskapet har også slitt med lønnsomheten på langdistansevirksomheten, og tapte i underkant av 300 millioner kroner i fjor.

I Danske Sydbank setter analytiker Jacob Pedersen kjøpsinteressen i sammenheng med konsolidering i bransjen, altså at selskaper går sammen.

– Det er med på å understreke at det er i gang en konsolidering i europeisk luftfartssektor. Det har vi ikke sett de siste ti årene, men nå tjener selskapene penger igjen og har råd til å kjøpe opp, sier Pedersen til business.dk.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå