Frykter brudd på lånevilkårene: Slik kan Norwegian ordne opp

Hvis Norwegian kommer i brudd med lånevilkårene sine, kan flyselskapet fort ende med å krangle med obligasjonseierne gjennom store deler av 2019, tror analytiker.


<p><b>KAN BLI KRANGEL:</b> De neste kvartalene blir ekstra viktige for Norwegian. Hvis flyselskapet havner i brudd med lånevilkårene sine kan det bli krangel med obligasjonseierne i store deler av 2019, tror Norne Securities. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos i Argentina i fjor.</p>

KAN BLI KRANGEL: De neste kvartalene blir ekstra viktige for Norwegian. Hvis flyselskapet havner i brudd med lånevilkårene sine kan det bli krangel med obligasjonseierne i store deler av 2019, tror Norne Securities. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos i Argentina i fjor.

Norwegian har tatt opp store lån for å finansiere flykjøpene sine, men risikerer å havne i problemer med obligasjonseierne.

Selskapet har nemlig krav på seg at den bokførte egenkapitalen skal holde seg over 1,5 milliarder kroner, ifølge lånevilkårene for et lån som utløper i desember.

Flyselskapets bokførte egenkapital steg til rekordhøye 5,28 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal i fjor, men enkelte analytikere venter at egenkapitalen i løpet av første kvartal vil havne under nivået på 1,5 milliarder kroner som er nevnt i lånevilkårene.

I så fall kan Norwegian fort havne i en lignende krangel som flere andre børsselskaper har vært de siste årene, påpeker Norne Securities-analytiker Karl Johan Molnes.

– Da blir det bråk. Dette er obligasjonseiere vant til, det har vært ulike former for krangel blant annet med Havila og Seadrill. Nå er obligasjonseierne mer forberedt, sier Molnes til E24.

– Hva får det å si hvis Norwegian bryter med lånevilkårene?

– Det vil føre til at de må snakke med obligasjonseierne. Det må jo løses, så her blir det mye krangel. Der vil det være steile fronter. Vi har sett denne filmen før, sier Molnes.

Les også: (+) Bloomberg-kommentar: Det blir en kjølig vinter for Norwegian

Påvirkes av Bank Norwegian

I februar kommer trafikktallene for januar og kvartalstallene for fjerde kvartal, som vil fortelle mer om selskapets finanser. Egenkapitalen påvirkes også av verdien av flyselskapets 16,4 prosent eierpost i Bank Norwegians eierselskap Norwegian Finans Holding ASA.

– Det er klart det er viktig. DNB har regnet på at egenkapitalen til Norwegian vil være på minus 100 millioner kroner ved utgangen av første kvartal. Det er medregnet verdien av flyselskapets aksjer i Bank Norwegian på rundt 2,5 milliarder kroner, sier Molnes.

Analytikeren tror at markedet vil fokusere på Norwegians obligasjonslån i år, men at Bank Norwegian vil kunne bli en større hodepine til neste år. Forbrukslånsbankene vil kunne få problemer med lønnsomheten når et gjeldsregister kommer på plass, tror Molnes.

Kutter kostnader

Norwegian har bygget seg opp gjennom omfattende flykjøp etter å ha gått på børs i 2003, men står i en krevende situasjon blant annet fordi drivstoffkostnadene øker og marginene er under press.

I høst varslet selskapet omfattende kostnadskutt på rundt to milliarder kroner i løpet av 2019, og flere ruter og seks baser skal nå legges ned.

Selskapet finansierer fortløpende mengder av fly som det kjøper inn, men risikerer altså å havne i brudd med lånevilkårene hvis ikke situasjonen bedrer seg.

Høye investeringer og høy gjeld

Norwegian har økt fra 40 fly i 2008 til 99 fly i 2015 og 164 fly ved utgangen av fjoråret. I år skal det opp i 177 fly, og tallet skal stige til 211 fly ved utgangen av 2020 og 236 fly året etter.

Bare i 2018 regnet Norwegian med å investere rundt 1,75 milliarder dollar (14,9 milliarder kroner) i nye fly, og i år skal selskapet investere 2,2 milliarder dollar (18,8 milliarder kroner), ifølge en presentasjon fra tredje kvartal.

Norwegians rentebærende gjeld var på 30,15 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal, opp fra 22,27 milliarder kroner ett år tidligere.

Hele Norwegians markedsverdi er til sammenligning på 6,41 milliarder kroner, basert på selskapets aksjekurs på 141,05 kroner mandag. Aksjen har falt kraftig fra toppen på 320 kroner i mai i fjor.

Kan unngå brudd

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir peker på at Norwegians også har muligheter til å unngå trøbbel med obligasjonseierne.

Hvis selskapet klarer å etablere et joint venture med for eksempel et leasingselskap eller en finansiell aktør, så kan det bidra til å redusere gjelden og slå positivt ut for Norwegian. I oktober fortalte Bjørn Kjos og finansdirektør Geir Karlsen om at de var i samtaler om et joint venture, men siden da har det vært stille om planene fra Norwegian.

I tillegg ventes en kompensasjonsavtale med Rolls-Royce å være på plass i første kvartal, etter problemer med Dreamliner-motorene. Det kan også bidra positivt, ifølge Elnæs.

Han peker også på at flyverdien målt i kroner øker på grunn av en sterk dollar mot kronen.

– Vi får tallene fra fjerde kvartal og januartallene over trafikken i løpet av februar. Da ser vi både inntekten per passasjerkilometer og kostnadene, og får en indikasjon på hvordan det går. Men at første kvartal blir tøft, det er det lite tvil om, sier Elnæs.

Han tror at Norwegian kan komme til å hente penger i markedet hvis selskapet kommer i brudd med lånevilkårene.

– Hvis det blir behov for en emisjon, så kommer det en emisjon, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

Tror det kan løses

Norne Securities har et kursmål på 70 kroner på flyselskapet, særlig på grunn av det ventede bråket med obligasjonseierne.

Hvis det blir brudd med lånevilkårene tror Molnes at Norwegian kan løse det ved å kjøpe tilbake obligasjonslånet, og kanskje betale tilbake litt til obligasjonseierne og konvertere deler av lånet til aksjer.

– Da er kravet borte. Men uansett hva de gjør, så må de tjene penger, sier han.

Analytikeren tror det må en sterk industriell eier til for å berge Norwegian på lang sikt.

– Den naturlige aktøren til å ta over Norwegian på ett eller annet tidspunkt ville være WizzAir. De kan for eksempel kjøpe de aksjene som IAG nå vil selge, og så være med når tiden er inne. Da kunne man ha berget Norwegian, blant annet ved å begrense satsingen på langdistanse og redusere kostnadene, sier Molnes.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå