Siden starten i mai har 49,1 prosent av avgangene til Asia og USA vært mer enn 15 minutter forsinket.
Det viser Norwegians egne tall.
Flyselskapet innrømmer at punktligheten har vært alt for dårlig.
- Dette er virkelig ikke godt nok, sier informasjonsjef Lasse Sandaker-Nielsen til E24.
Han fortsetter med å beklage overfor passasjerene.
- Vi er lei oss for at de som har blitt berørt av forsinkelsene har måttet vente altfor lenge på å komme seg dit de skal, sier Lasse Sandaker-Nielsen til E24.
For Norwegians del er det dog hyggeligere å konstatere at flyene har hatt 95 prosent kabinfaktor - altså prosentvis antall fulle seter.
Ekspert: - Jeg tror dette ordner seg
Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI konstaterer at Norwegian har hatt en del trøbbel med Dreamliner. Men han viser til at selskapet er i en oppstartsfase med langdistanse.
- Med få fly har man liten fleksibilitet og dette forplanter seg.
- Det er veldig mye fokus på dette nå. Men jeg tror ikke det er så farlig. For det første er det hovedsakelig private reiser, og selv om forsinkelse er irriterende får det ikke like store konsekvenser som for forretningsreisende. For det andre tror jeg folk tenker at dette ikke er Norwegians, men Boeings feil, sier Andersen til E24.
- Husk at Norwegian har en ny organisasjon der ute. Det er ikke unaturlig at det oppstår innkjøringsproblemer, selskapet har begrensede ressurser, og ikke avtaler for ombooking eller en organisasjon til å yte masse service.
Andersen minner om at vi nordmenn er veldig kilne når det gjelder fly.
- Folk er veldig raskt ute og klager. Men hva betalte de egentlig for den billetten? Da får de heller bestille en business-billett med SAS for å få den servicen de forventer.
- Jeg tror dette ordner seg. Nå har man nådd et nivå hvor Norwegian klager til Boeing, hvilket er forståelig. Det ser ut som om Norwegian har fått mer problemer med Dreamliner enn andre selskaper har hatt i forbindelse med innfasingen av det nye flyet.
Følgeforsinkelser
Senest onsdag var begge Norwegians Dreamliner-fly fra henholdsvis Bangkok og New York forsinket som følge av forsinkelser fra de tidligere flyvningene.
For Bangkok-flyets del er forsinkelsen så stor at avgangen fra Stockholm til New York senere i kveld, også blir forsinket.
Norwegians planer for flyvningene til Bangkok og New York forutsetter at flyene er i luften 18 timer i døgnet.
Et naturlig spørsmål er hvorvidt Norwegian har lagt opp til et program som er umulig å gjennomføre, fordi forsinkelser forplanter seg videre.
Til E24 sa Sandaker-Nilsen tidligere i dag at programmet var lagt opp i samarbeid med Boeing.
- Flyprodusenten har lagt føringer på hvor lang tid de trenger på vedlikehold og gitt anbefalinger når det gjelder hvor lang tid Dreamlineren trenger på bakken før den skal fly videre. Vi forventer at utfordringene vi har hatt den siste tiden blir tatt tak i slik at flyene går på oppsatt rutetid, sa Sandaker-Nielsen.
Aksjeanalytiker Tian Tollefsen i SEB tror Norwegian vil være utsatt for «følgefeil» inntil de får flere fly i flåten.
- Man er sårbar nå fordi man har for få fly og fordi man ikke har en partner som kan ta med seg passasjerene. Så fort man kommer opp i åtte til ti fly, så har man en buffer i systemet, sier Tollefesen til E24.
Krisemøte onsdag
Krisen er nå så akutt og stor at sjefen for passasjerfly hos Boeing - Raymond L. Connor - personlig kommer til Oslo onsdag for å ha møter med Norwegian.
På møtet skal partene i fellesskap forsøke å legge en plan for å rette opp den elendige statistikken.
- Vår 737-operasjon er blant de mest punktlige Europa, så at vi har forbedringspotensiale på langrutene er det ingen tvil om, sier Sandaker-Nielsen.
Tollefsen i SEB mener kundene vil tilgi og glemme når punktligheten nærmer seg det de kjenner fra Norge, Sverige og resten av Europa.
- Jeg er veldig komfortabel med at Norwegians driftsmodell holder, så snart man har mange nok fly og flyene fungerer, sier Tollefsen.
Mandagsfly
Analytiker-kollega Hans-Erik Jacobsen i Swedbank First Securities tror Norwegian kan ha vært spesielt uheldig med flyene de har fått, selv om det også har vært problemer med andre Dreamliner-fly.
- De aller fleste Dreamlinerne flyr som de skal, så det kan være at Norwegian har vært veldig uheldige med flyene de har fått levert, sier Jacobsen.
- Dette er trist for passasjerene og for Norwegian. Men de økonomiske konsekvensene for Norwegian er små og problemene har ingen ting å si for Norwegians langdistansesatsing på lang sikt.
Les også:
- Boeing sender toppsjef til krisemøte med Norwegian
- Svensk flyekspert: Norwegian uten alternativer til Dreamliner
- Mener Norwegian har brukt opp tabbekvoten
Kjære kommentarfeltbruker!
Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.
Les mer om våre regler her.