Forsinket på én av to avganger til Asia og USA

- Elendig, innrømmer Norwegian, som beklager overfor kundene.

<p><b>FØLGES AV FORSINKELSER:</b> Norwegian har et tett program med sine to langdistansefly, og forsinkelsene forplanter seg fra flyvning til flyvning.</p>

FØLGES AV FORSINKELSER: Norwegian har et tett program med sine to langdistansefly, og forsinkelsene forplanter seg fra flyvning til flyvning.

Siden starten i mai har 49,1 prosent av avgangene til Asia og USA vært mer enn 15 minutter forsinket. 

Det viser Norwegians egne tall.

Flyselskapet innrømmer at punktligheten har vært alt for dårlig.

- Dette er virkelig ikke godt nok, sier informasjonsjef Lasse Sandaker-Nielsen til E24.

Han fortsetter med å beklage overfor passasjerene.

- Vi er lei oss for at de som har blitt berørt av forsinkelsene har måttet vente altfor lenge på å komme seg dit de skal, sier Lasse Sandaker-Nielsen til E24. 

For Norwegians del er det dog hyggeligere å konstatere at flyene har hatt 95 prosent kabinfaktor - altså prosentvis antall fulle seter.

Følgeforsinkelser

Senest onsdag var begge Norwegians Dreamliner-fly fra henholdsvis Bangkok og New York forsinket som følge av forsinkelser fra de tidligere flyvningene.

For Bangkok-flyets del er forsinkelsen så stor at avgangen fra Stockholm til New York senere i kveld, også blir forsinket.

Norwegians planer for flyvningene til Bangkok og New York forutsetter at flyene er i luften 18 timer i døgnet.

Et naturlig spørsmål er hvorvidt Norwegian har lagt opp til et program som er umulig å gjennomføre, fordi forsinkelser forplanter seg videre.

Til E24 sa Sandaker-Nilsen tidligere i dag at programmet var lagt opp i samarbeid med Boeing.

- Flyprodusenten har lagt føringer på hvor lang tid de trenger på vedlikehold og gitt anbefalinger når det gjelder hvor lang tid Dreamlineren trenger på bakken før den skal fly videre. Vi forventer at utfordringene vi har hatt den siste tiden blir tatt tak i slik at flyene går på oppsatt rutetid, sa Sandaker-Nielsen.

Aksjeanalytiker Tian Tollefsen i SEB tror Norwegian vil være utsatt for «følgefeil» inntil de får flere fly i flåten. 

- Man er sårbar nå fordi man har for få fly og fordi man ikke har en partner som kan ta med seg passasjerene. Så fort man kommer opp i åtte til ti fly, så har man en buffer i systemet, sier Tollefesen til E24.

Krisemøte onsdag

Krisen er nå så akutt og stor at sjefen for passasjerfly hos Boeing - Raymond L. Connor - personlig kommer til Oslo onsdag for å ha møter med Norwegian.

På møtet skal partene i fellesskap forsøke å legge en plan for å rette opp den elendige statistikken.

- Vår 737-operasjon er blant de mest punktlige Europa, så at vi har forbedringspotensiale på langrutene er det ingen tvil om, sier Sandaker-Nielsen.

Tollefsen i SEB mener kundene vil tilgi og glemme når punktligheten nærmer seg det de kjenner fra Norge, Sverige og resten av Europa.

- Jeg er veldig komfortabel med at Norwegians driftsmodell holder, så snart man har mange nok fly og flyene fungerer, sier Tollefsen.

Mandagsfly

Analytiker-kollega Hans-Erik Jacobsen i Swedbank First Securities tror Norwegian kan ha vært spesielt uheldig med flyene de har fått, selv om det også har vært problemer med andre Dreamliner-fly.

- De aller fleste Dreamlinerne flyr som de skal, så det kan være at Norwegian har vært veldig uheldige med flyene de har fått levert, sier Jacobsen.

- Dette er trist for passasjerene og for Norwegian. Men de økonomiske konsekvensene for Norwegian er små og problemene har ingen ting å si for Norwegians langdistansesatsing på lang sikt.

Les også:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå